100 éves a Főtaxi

100 éves a Főtaxi: A II. világháború hatása a taxiközlekedésre

2015.08.21.

A II. világháborút megelőző években az Autótaxi forgalma növekedett. A trianoni békediktátum következtében elszakított országrészek visszacsatolásakor a katonai kincstár, illetve a Magyar Nemzeti Bank is igényt tartott taxiszolgáltatásra. A Magyar Nemzeti Bank tíz-húsz kocsit vett igénybe, amelyek mindenhol a bevonuló katonai alakulatok első egységeivel érkeztek a településekre, hogy biztosítsák az idegen valuták magyar pengőre való átváltását.

Az egyik legjelentősebb eseménye volt a visszacsatolásoknak a kassai bevonulás. 1938. november 10-én Budapestről mintegy negyven magánkocsit, 58 nagytaxit és tíz autóbuszt indítottak az eseményre. A gépkocsioszlop zavartalan menetének biztosítására az Autótaxi két teherkocsit küldött üzemanyaggal, egyet pedig szerelőszemélyzettel és pótalkatrészekkel kíséretnek. A mintegy 600 kilométeres út során egyetlen kocsi hibásodott meg.

1938-ban két jelentős turisztikai esemény is volt az országban, az Autótaxi a téli kisebb forgalmú időszakban tanfolyamot tartott a sofőröknek. A túragépkocsi-vezetőket földrajzi és úti ismeretekre, valamint a kisebb hibák elhárítására oktatták, a taxisofőrök egy részének nyelvtanfolyamot szerveztek, németül, olaszul, franciául és néhány más nyelven tanulhattak. Az üzletévről a december 12-én megtartott közgyűlésen számoltak be. Az év eseményei a Részvénytársaságot nehéz feladatatok elé állították: a májusban megrendezett Eukarisztikus Kongresszus várt forgalmának lebonyolításra külföldi autóbuszokat is béreltek, ám az érdeklődés az európai események következtében elmaradt a várakozásoktól. A Szent István Év idegenforgalma a június-július-augusztusban jelentkező átmeneti emelkedés után szeptemberben szinte teljesen megszűnt.

A második világháború kitörése után is átmeneti forgalomemelkedés következett be, majd a háború előrehaladtával, elsősorban az üzemanyag- és gumiabroncshiány következtében a forgalom fokozatosan csökkent. A hadműveletek Magyarországra, illetve Budapestre való kiterjedésével 1944 év végén teljesen megszűnt a taxiközlekedés.

1939. szeptember 2-án jegyrendszert vezettek be az üzemanyagokra, és korlátozták a gumiabroncsok vásárlását. A magántulajdonú személygépkocsik 1000 cm3 hengerűrtartalomig havonta 50 liter, 2000 cm3-ig 80 liter, a fölött 100 liter üzemanyagot vásárolhattak. A közhasznú járművek több üzemanyagot kaptak, a gumiabroncsok beszerzésének a korlátozása azonban minden járművet sújtott. A következő év elején a felére csökkentették a vásárolható üzemanyag mennyiségét, és hamarosan külön engedélyhez kötötték az autók közlekedését. 1941-ben ismét felére csökkentették a vásárolható üzemanyag mennyiségét. A forgalomból kivont autók gumiabroncsira bejelentési kötelezettséget írtak elő.

A nehézségek ellenére az Autótaxi kezdetben még jelentős beruházásokat hajtott végre. Az 1940. május 18-án tartott igazgatósági ülésen Haltenberger Samu vezérigazgató bejelentette, hogy „a kisautótaxi park megújítására, folyó év januárjában 200 db kiskocsit rendeltek meg”. Eltérően az 1939-ben beszerzett Eifel Fordoktól, most Fiat 1100-as gyártmányokat vásároltak. A komplett kocsi ára karosszériával, gumiabroncsokkal, pótkerékkel együtt 4940 pengő volt, a torinói gyár már leszállította őket, és forgalomba is álltak. A 200 kocsiból százat az Általános Gépkocsi Közlekedési Rt. részére rendeltek, és a kocsik levizsgáztatása is ennek megfelelően történt. Később még vásároltak ezekből a típusokból.

A vezérigazgató bejelentette, hogy másik leányvállalatuk, a Budapest-vidéki Autóbusz Közlekedési Rt. engedélyt kapott a Kereskedelem és Közlekedésügyi Minisztériumtól 23 darab Opel Blitz gyártmányú autóbusz beszerzésére. A vezérigazgató előterjesztette az 1939-es üzletévre vonatkozó mérleget, amely 28 648,18 pengő nyereséget eredményezett. 

A következő évi közgyűlés mindössze hét jelenlévő részvényesről számolt be. A részvénytulajdonosok:

1. Dr. Liptai Lajos, a Budapest

Székesfőváros Községi  Takarékpénztár megbízottjaként

2475 részvény,

99 szavazat,

2. Dr. Ádám Géza

400 részvény,

16 szavazat,

3. Vitéz dr. Bárczy Boldizsár

400 részvény,

16 szavazat,

4. Haltenberger Samu

525 részvény,

21 szavazat.

5. Káldi Jenő

400 részvény,

16 szavazat.

6. Dr. Stein Emil

400 részvény,

16 szavazat.

7. Dr. Berczik Sándor

400 részvény,

16 szavazat.

 

Az ebben az évben készített leltár már leszerelt állapotban tünteti fel a Mág kistaxikat, azonban érdekes módon azokat nem értékesítették, hanem a Részvénytársaság Aréna úti raktárában tárolták. Vállalati tehergépkocsikként még mindig voltak forgalomban Marták.

A Budapest-vidéki Autóbusz Közlekedési Rt. 1941 augusztusában kapott építési engedélyt a zsámbéki Római Katolikus Egyházközösségtől bérelt telkein 16 x 51 méteres alapterületű garázs felépítésére. A mintegy 57 000 pengős ajánlati árért az építkezés 1942 végén fejeződött be. 1941. november 24. és december 23. között a pénzügyminisztérium, dr. Reményi Schneller Lajos pénzügyminiszter, a román uralom alól felszabaduló keleti és erdélyi országrészek újjáépítésére négyszázalékos kamatozású állami nyereménykölcsönt hirdetett meg: húsz év alatti visszafizetéssel, százmillió pengő értékben. Az Autótaxi megelőlegezte
a kötvények árát, és felhívta tisztviselői figyelmét a jegyzésére. A befizetendő összegeket 25 havi részletben vonták le az alkalmazottaktól, mindenki törzsfizetésének arányában jegyezhetett kötvényt,

200 pengő alatti havi fizetéssel

100 pengő névértékű

400 pengő alatti havi fizetéssel

200 pengő névértékű

600 pengő alatti havi fizetéssel

400 pengő névértékű

800 pengő alatti havi fizetéssel

600 pengő névértékű

kötvény jegyzését javasolták.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..