ikarus

100 éves mérnök, aki Ikarusokat borított

2022.10.25.

A magyar járműipar igazi sikertörténete a mátyásföldi autóbuszgyártás, melynek fontos szereplője volt Karászy György műszaki igazgató, aki októberben ünnepli századik születésnapját:

Szerencsés vagyok, mert sok járműgyári szakemberrel és igazi zsenivel találkozhattam, többek között a 100. születésnapját ünneplő Karászy Györggyel is. Némi túlzással van több közös munkánk, annak ellenére hogy nem dolgoztunk egy cégnél, de Finta László és László Anna Ikarus könyvének köszönhetően született néhány művünk.

Karászy György 2022. október 20-án ünnepelte századik születésnapját  Fotó: Boros Jenő  

Karászy György az Ikarus legendás alakja, akit egy másik ikonfigurának köszönhetően ismerhettem meg. Finta László formatervező és felesége, László Anna könyvének bemutatóján jelent meg a legendás autóbuszgyár műszaki igazgatója, aki százévesen is olyan friss, hogy mindenre pontosan emlékszik. Néhány éve még autót is vezetett. Ez egy ilyen generáció, hiszen egykori kolléganője és alkotótársa, László Anna gépészmérnök napjainkban minden kategóriára érvényes jogosítvánnyal rendelkezik, és rendszeresen autózik is.

Kettőjük munkája több különleges termékhez is köthető, például az Ikarus 286-oshoz, ami egy szélesített változatú csuklós busz, amit az észak-amerikai piacra fejlesztett a mátyásföldi kollektíva.

A 200-as típuscsalád két történelmi darabja a budai várban     Forrás:LSB

De előtte még sok problémát kellett megoldaniuk. Akkoriban komoly gondok voltak a szovjet piacra szállított 250-es autóbuszok lengéscsillapítóival, ezért megvizsgálták a nemzetközi kínálatot és végül az angol gyártmányú Girlinget választották. Ennek licencét vásárolta meg a magyarországi Szergelem, mely így megfelelő minőségű alkarészekkel látta el az Ikarust.

USA piacra fejlesztett Ikarus 286-os                      Forrás: Finta Archívum

Karászy György és László Anna közös munkájuk jelentős állomása volt az amerikai versenykiírásra készült csuklós busz. Akkoriban a Mc Donald Dougles DC 10-es repülőgépeket akart eladni a MALÉV-nak és ellentételezésére keresett terméket a MOGÜRT, mely az Ikarust találta erre a legalkalmasabbnak. Az 1976-os döntés után az Ikarus Kísérleti gyáregységében elkészült a mintabusz, melyet 1977. december 18-án Hamburgba vitték lábon, aztán hajóra raktak. A 286 Ikarus bemutatóját 1978. február 1-jén tartották Los Angelesben.

Ikarusos sajtókonferencia Los Angelesben: László Anna (balról a 2.) és Karászy György (balról a 3.)

Forrás: Finta Archívum

A kampánykörutat a McDonald-Douglas repülőgyár szervezte abban a reményben, hogy az európai piacon értékesítésre kerülő repülőiért buszokat importál Észak-Amerikába, ezért több helyi közlekedési vállalat körzetében is kipróbálták a magyar csuklóst.

A programon és még sok fejlesztésben részt vett Karászy György.

A Douglas repülőgépgyár vezetőivel, balra Karászy György műszaki igazgató Forrás: Finta Archívum

Édesapja műszaki ember volt, mérnökként dolgozott a vasútnál Debrecenben, amikor 1922-ben megszületett Karászy György, aki családjával Budapestre költözött, itt érettségizett, aztán jelentkezett a Budapesti Műszaki Egyetemre, amit csak a háború után tudott befejezni.

Nyári szünetekben is dolgozott, így már diplomaszerzés előtt megismerte a Danuvia Fegyver és Lőszergyárat.

Első munkahelye igazi történelmi műhely volt, hiszen a Fehérvári úti Kismotor és Gépgyár a nagy hagyományú Csonka János Gépgyár Rt. államosított változataként működött, 1956-ban már főmérnöki beosztásban dolgozott itt.

Hasonló beosztásban kezdett 1960-ban a Kohó és Gépipari Minisztérium Járműipari Igazgatóságán, ahol hamarosan megbízott igazgató lett. Nyolc évig dolgozott a minisztériumban, másfél évig pedig az Autóipari Trösztnél, ahol már munkakapcsolata volt az Ikarusszal.

1968-ban miniszteri ukázra Mátyásföldre küldték a műszakiak erősítésére. Karászy György nem volt párttag, ezt jelezte is felettesének, de az megnyugtatta, hogy emiatt ne izguljon, a buszgyár akkor igazgatója, Toldi József kiáll mellette. Az Ikarusnál részt vett a tervezésben, fejlesztésben, gyártásszervezésben, új modellek bevezetésében, a beszállítók koordinálásában, a közúti járműipari kutatásokban, kísérletekben. 1982-es nyugdíjba vonulásáig Karászy felelt a teljes buszgyártás folyamatáért.

14 éves munkássága alatt a világ legnagyobb buszgyártójává fejlődött a mátyásföldi telephely, ahol érkezésekor évente 3000-3200 készült, a nyolcvanas évekre pedig megnégyszereződött a termelés.

Győztes Ikarus a Rivierán        Forrás: Finta Archívum

Igazi mérföldkő volt az egységes 200-as típuscsalád bevezetése, mely világsikeressé tette a magyar márkát. A gyártás és a versenyképességet növelte, hogy egységes elemből épült a távolsági és a többféle hosszúságú városi modell, melynek leghosszabbja a csuklós változat volt.

A technológia mellett forradalmi volt a Finta László által tervezett karosszéria, melyet panoráma szélvédő és a nagy üvegfelületek mellett a napjainkban is arányos formai megoldások jellemeznek.

Nem véletlenül akadtak követő a világmárkák dizájnerei között, és az sem véletlenül, hogy a 200-as díjakat kapott a külföldi kiállításokon, Nizzában, Monacóban.

Rekordévében az Ikaros 14 ezer buszt gyártott, ezzel a teljesítménnyel megelőzte a Mercedest és a Setrát. Közel negyedmilliós darabszámával a a 200-as a világ legnagyobb sorozatú típusa, melyet 82 országba exportáltak.

Borításos teszttel is vizsgálták a 200-as biztonságát                   Forrás: LSB

Karászy Györgynek nagy szerepe volt az Ikarus biztonsági fejlesztéseiben, például a borulásos teszteknél, melyeken a 200-as modell kitűnően bizonyított. A gyári ütközéses vizsgálatok mellett a balatoni út rézsűjén is megborítottak egy buszt, melynek vázszerkezete jól bírta az extrám igénybevételt, rácáfolva a nagy felületű ablakkal kapcsolatos aggályokra.

A tartóssági és üzemeltetési próbák mellett rendszeresen vizsgálták a járművek áramlástani tulajdonságait, ami nem csak a fogyasztás és károsanyag-kibocsátás miatt volt fontos, hanem a jármű karosszériájának tisztasága, a jobb kilátás miatt is.

Barátai és egykori kollégái köszöntötték a 100 éves Karászy Györgyöt     Fotó: Borsodi István

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A japán csapat megszerezte az első győzelmét a 2024-es Hosszútávú-világbajnokságon annak....
2024.04.23
Közzétette az egyhetes ROADPOL akció eredményét az ORFK Kommunikációs Szolgálata. ..
2024.04.23
Egy eddig soha nem látott koncepciót húzott elő a Peugeot a tarsolyából.  ..
2024.04.22
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.22
Alig futott és egy fűtött garázsban pihent mintegy harminc éven át az a Honda NSX szupersportautó,....
2024.04.22
Összeütközött két személygépkocsi Budapest I. kerületében, a Hegyalja úton, a Sánc utcánál hétfő....
2024.04.22
Az ABB Motion legújabb, „Körforgásos jelleg: Nincs vesztegetni való idő” című jelentése szerint az....
2024.04.22
A felajánlóval, Ferencz Zsolt autótörténésszel és autóival május 18-án Felnémeten is találkozhat....
2024.04.22
A magyar után a német gyártószervezeti tanúsítványt is megkapta a pécsi Magnus Aircraft Zrt. A „....
2024.04.22
A Bridgestone Tatabánya ügyvezető igazgatójával egyebek mellett arról beszélgettünk, hogy....