Magyar Autóklub

125 éves a Magyar Autóklub - 4. rész: 1925-1950

2025.06.13.

A második világháború előtti időszakban a KMAC továbbra is a hazai automobilizmus vezető társadalmi egyesülete maradt. Az 1945. utáni időszak radikálisan átalakuló politikai és gazdasági változásai a klub eljelentéktelenedéséhez vezettek.

A KMAC panoptikuma

A cikksorozat korábbi részeiben megismerkedtünk a KMAC első negyed évszázadának történetével. Az alapítók és az elnökök mellett mások is fontos szerepet játszottak a klub működésében. Ismerkedjünk meg közülük néhány jelentősebb személlyel.

Idősb Krisztinkovich Béla

Id. Krisztinkovich Béla (1860-1929) Budapest székesfőváros közlekedési ügyosztályának műszaki főtanácsosa volt. Közvetlen közelről figyelte az automobil térhódítását, s 1900. végén részt vett az Automobil Club alapításában. Később titkári, majd ügyvezetői igazgatói minőségben az egylet mindennapjait irányította. Részben neki köszönhető, hogy a FIA előde, az AIACR (Elismert Automobilklubok Nemzetközi Szövetsége) a hazai klubot felvette tagjai sorába. Ezen kívül ő volt az, aki az első automobilkiállításokat megszervezte, s a hazai motorsport megteremtésén is munkálkodott.

Lindner Ernő

(Forrás: Takács János)

Lindner Ernő (1879-1953) évtizedeken át, mint újságíró szolgálta az Autóklubot. Fiatal korában aktív sportoló volt – középtávúszóként még Hajós Alfrédot is legyőzte! Édesapja más tevékenységei mellett a Pester Lloyd német nyelvű napilap munkatársa volt. Fia miután befejezte sportolói pályafutását gépészmérnökként diplomázott, és a MÁV alkalmazottjaként helyezkedett el. Emellett folytatta a családi hivatást: cikkeket írt. 1907-től a Nemzeti Sport autórovatát vezette, amelyből az évek során a Magyar Automobil és Aviatikai Szemle fejlődött ki. 1913-tól a német mintára létrehozott Motor című hetilap szerkesztőjeként tevékenykedett, amely idővel a KMAC hivatalos lapja lett. Az első világháború után, 1922-ben a Motor beolvadt Illés István Auto című kétheti magazinjába. Illés és Lindner 1931-ig közösen szerkesztették a lapot. Szintén az ő munkájuk volt a KMAC Jubiláris Aranykönyve is.

Illés István



Sir Malcolm Campbell autó- és motorcsónak sebessegi rekorder Budapesten 1933-ban. A hátsó ülésen Campbell mellett Illés István. Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum

Lindnerhez hasonlóan Illés István (1883-1968) is újságíróként kapcsolódott a KMAC működéséhez. Illés fiatalon Ady Endrével és Karinthy Frigyessel dolgozott együtt. Később színházi riportokat készített. 1906-ban meginterjúvolta Szisz Ferenc testvérét, Szisz Gábort. Ekkor ismerkedett meg az automobillal. Öt évvel később már saját újságot alapított, ez lett az Auto, amely 1911-1914 között működött, majd 1922-ben immár a KMAC hivatalos lapjaként indult újra. Illés 16 éven át, a lap 1938-as beszűntetéséig maradt szerkesztő. A második világháború után Illés visszatért a művészvilághoz: a Fészek Klub háznagya lett. Az 1950-es években részt vett a Közlekedési Múzeum gépjárműközlekedési részlegét létrehozó bizottság munkájában.

Szelnár Aladár (1884-1971)

Szelnár Aladár, Ulrich Kinsky gróf és id. Krisztinkovich Béla kb 1927-ben egy verseny közben. Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum

A XIX. század végén a Szelnár család Budapest egyik legismertebb virágkereskedését működtette. A mai Ferenciek terén található üzlet még az udvari beszállítói címet is megkapta. Szelnár Aladár azonban kitért a sors elől, s az egyetemen jogtudományt tanult. Később azonban beadta derekát, s virágkereskedő lett. 1912-ben vette át a Királyi Magyar Automobil Club főtitkári pozícióját, amelyet 1928-ig töltött be. Mindenütt ott volt, mindenkivel szót értett. Legyen szó túratérképekről, a svábhegyi versenyről vagy külföldi látogatókról akiknek gépkocsiigazolvány (tripyque) kellett mindent meg tudott oldani. 1928-ban azonban pénzügyi zavarba került, kétes manőverekhez folyamodott, amelyhez a klub pénzét is felhasználta. Éppen ezért távozása dicstelenre sikeredett.

Dr Landauer Eduárd (1898-1950)

Dr Landauer Eduárd polgári foglalkozását tekintve ügyvéd volt. 1934-ben lett a KMAC hivatalos ügyésze, majd egy évvel később megválasztották főtitkárnak. Ezzel lezárult a Szelnár dicstelen távozását követő átmeneti időszak, amelynek során dr Déghy Ödön a klub korábbi ügyésze próbálta kézben tartani a dolgokat 1934-es öngyilkosságáig.

Landauer koordinálta a sportrendezvényeket, irányítása alatt az autós turizmus is fejlődött, rendszeresen egyeztetett a Belügyminisztériummal baleset-megelőzés céljából.

A második világháborút követően az immár Központi majd Köztársasági Magyar Automobil Club titkára volt. 1950-ben koholt vádakkal letartóztatták és kivégezték.

Delmár Walter (1893-1949)

Fotó: Karl Zapletal/ forrás: Martin Pfundner

Delmár Walter papíron a családi hajókotró vállalat alkalmazottja volt, ám a munka dandárját testvérei végezték. Így Walternek jóval több ideje jutott sportolásra: többszörös autó- és motorkerékpárbajnok volt, továbbá síversenyzőként is sikereket ért el.

Édesapja, dr Delmár Tivadar a Magyar Automobil Club sportbizottságának tagjaként a korai versenyek szabályzatait dolgozta ki. Walter az első világháború után belépett a sportbizottságba. Működésének egyik kiemelkedő eredménye, hogy az AIACR engedélyével Magyarországon is Nagydíj-futamot tartottak 1936-ban. A második világháború után Walter megpróbálta a családi vállalatot működtetni, s a hazai motorsport újjászervezésében is szerepet vállalt. Az államosítást követően Svájcba távozott.

A KMAC Jubiláris Aranykönyvét eredetileg az egylet 25. jubileumára szánták. A 332 oldalas mű azonban anyagi okok miatt 1925 helyett végül csak 1930-ban jelent meg. Előnye, hogy átfogó hátránya, hogy hemzseg a tévedésektől. Maguk a szerzők, Illés István és Lindner Ernő is tudták, hogy nincs minden rendben. Ez abból tudható, hogy fennmaradt olyan példány, amelyben egyes bekezdéseket átragasztottak, s új szöveget írtak be.

A KMAC mindennapjai (1925-1938)

Útjelző táblák 1935-ben (Fortepan)

A jubileumot követő évek során a felszínen minden rendben volt. Lassan a vidéki automobilizmus is fejlődésnek indult, s a KMAC ernyőszervezetként fogta össze a vidéki klubokat. 1929-ben Horthy Miklós kormányzó elvállalta a klub fővédnökségét – valószínűleg nem függetlenül attól, hogy mindkét gyermeke belekósolt a versenyzésbe motorral, majd autóval.

A KMAC már megalakulásától kezdve lobbiszervezetként is tevékenykedett. Ennek egyik eleme volt minél több útjelző tábla felállítása, amely az 1920-as években kapott lendületet. Ráadásul a klub 1926-ban megbízást kapott veszélyjelző táblák készítésére is – három év alatt több, mint 4000 darabot készítettek az államépítészeti hivataloknak.

Mint a cikksorozat első részében említettük az autós túrizmus elősegítése is a klub célkitűzése volt. A KMAC turisztikai irodája Magyarországon és szerte Európában számos hotellel létesített együttműködési szerződést, azaz a klubtagok kedvezményesen szállhattak meg ezeken a helyeken.

Ám egy dolog nem változott: dacára annak, hogy az Autó hasábjain rendszeresen kihangsúlyozták: az autó többé nem luxuscikk, a valóság ezzel szemben az volt, hogy a gépkocsi kevesek kiváltsága volt, s ehhez igazodtak a kapcsolódó adótételek is. Így a KMAC tulajdonképpen egy elit egyesületnek volt tekinthető, s ez a második világháború után visszaütött.

Veterán Túraút

Magyarországon az 1927-es Autókiállításon berendezett történeti sarokkal indult a „veteránozás”. A következő fontos lépést nem a KMAC, hanem annak hivatalos lapja az Autó tette meg: 1935-ben a lap 25 éves jubileumának ünnepe alkalmából legalább 25 éves autók azaz „tragacsok” számára hirdetett túrautat Budapest-Siófok között. Összesen 8 személy- és teherautó jelent meg, ezek közül öt Csonka János tervei alapján készült. Ezeken kívül a ma a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteményébe tartozó Oldsmobile Curved Dash és Opel Darracq, továbbá egy öreg Panhard teherautó vettek részt a kiránduláson.

 

Tagklubok

Bár a KMAC gyakorolta a felügyeleti jogokat az 1920-as évek közepén más sportegyesületek, így a Terézvárosi Torna Club (TTC), a Budapesti Sport Egyesület (BSE) és a Magyar Athlétikai Club is bekapcsolódtak a rendezvényszervezésbe. Az automobilizmus vidéken is fejlődésnek indult: 1925 végén Nyíregyházán megalakult a Tiszántúli Automobil Club, majd 1926-ban Miskolcon az Északmagyarországi Automobil Club. 1929-re az országban több, mint 20 hasonló baráti társaság alakult, akik kirándulásokat, túrákat szerveztek. A Királyi Magyar Automobil Club befogadta a társszervezeteket, amelyek kartellklubok lettek. 1937-ben egy új szerződés született: a vidéki klubok fokozatosan beolvadtak a KMAC-ba. Alighogy beindult az országos szervezet működése, elkezdődtek a sorozások, melyeken mind aszemélyautókat, mind a teherautókat a honvédségszámára nyilvántartásba vették, majd a másodikvilágháborúkitörését követően ezeket a hadseregrövidebb-hosszabb időre lefoglalta.

A Győri Automobil és Motor Club (GyAMC) egyik kirándulása. A GyAMC 1929-1938 közötti történetét elmesélő három fotóalbumot ma Győr Város Levéltára őrzi.

1938-ban, az utolsó békeévben 15746 darab személygépkocsiból állt a hazai állomány, s ehhez 2200 fős taglétszám tartozott.

A második világháború után

A Királyi Magyar Automobil Club működése 1944-ben véget ért Meg nem erősített visszaemlékezések szerint a klub iratait és az Auto szerkesztőségi iratanyagát Déván István egykori szakújságíró vitte magával Németországba.

1946-ban azonban újjáalakult a KMAC, immár, mint Központi Magyar Automobil Club. Dr Landauer Eduárd ennek az egyletnek is főtitkára lett. 1947-ben a név Köztársasági Magyar Automobil Clubra változott. Rövid ideig dr Szent-Györgyi Albert állt a klub élére, ő azonban még 1947-ben Amerikába emigrált.

Az 1950-ben rendezett sikeres Balesetelhárítási Kiállítás sem tudta elfeledni a tényt, hogy a gépjárműközlekedés radikálisan átalakuló funkciójában az Egyesületnek nem jutott hely.

1950. végén a magántulajdonú autóhasználatot rendeleti úton szinte teljesen betiltották, s a társadalmi egyesületek működését is szigorították. A KMAC hivatalosan nem szűnt meg, ám működését néhány évre befejezte.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....