Opel

25 éves a magyar Astra – félmillió kilométer felett is gurulnak

2017.04.30.

Sikeres modell lett az Opel Kadet modellt leváltó Astra, az első generációt Magyarországon is gyártották 1992-től. Ma is sok fut belőlük az utakon, kicsit már kopik, valamivel jobban rozsdásodik, de jól szolgálja a tulajdonosát – akár második autóként is.

Huszonöt éve, 1992 tavaszán a szentgotthárdi Opel-gyár megtelt vendégekkel és a sajtó képviselőivel, Antall József miniszterelnökkel a kormánynál legördült a sorról a modern idők első magyar személyautója. A szegedi napilap, a Délmagyarország tudósítójaként ott voltam az eseményen, azóta a harmadik Astrámat koptatom, és ebből kettő még az F volt.

2017. március Szentgothárd, ünnepi pillanatok.

Az elsőbe az 1,6 literes, hengerenként kétszelepes, nyomatékos 75 lóerős benzines szívómotor volt, egy igazán sikerült konstrukció, minden különösebb gond nélkül mentem vele szűk 100 ezer kilométert. Még bírta volna, de az egyik álmos szombat délelőtt egy mixerkocsi elnézett egy elsőbbségadás kötelező táblát – a végeredmény gazdasági totálkár. (Legendás a szinte elpusztíthatatlan 1,7 literes Isuzu dízelmotor is, ha időben cserélték benne az olajat és a szűrőt, kiment a világból.)

A második, még mindig F Astrát 26 ezer kilométerrel vettem a szegedi Opel szakszerviz raktárosától és csak tavaly adtam túl rajta, valamivel 200 ezer kilométer felett. Ezt már csak 1,4 literes, de négyszelepes és 90 lóerős motor hajtotta, ez is rendben volt, rosszat nem nagyon mondhatok rá. De megöregedett és váltottam, G Astrára. Ha igaz, csak 120 ezer van benne, de már volt probléma a hengerfejjel és a vezérműlánc – ami elvben örökre szólna – már hallatszik. Az előző kettőnél bordás szíj volt, sosem hallatszott, csak időben kellett cseréltetni. Egyszer elmaradt, el is szakadt, de csodával határos módon megúsztam a szelepszárak elgörbülése nélkül.


A sokat látott 60 lóerős szívómotor.

De vissza a kezdetekhez, számos 1992-es évjáratú F Astra fut még ma is az utakon, a legnagyobb hazai internetes portálon 41 darabot is kínálnak belőle, 80 ezerről indul az áruk és a normál kiviteleké 300 ezer fölé is megy, ha nagyon jó állapotban vannak. A legdrágább, még normálnak számító modell ebből az évjáratból 650 ezer forint, igaz, gazdagon felextrázva egyedi fényezéssel és tuninggal. Ami azért érdekes, mert ebben van a legtöbb kilométer, 436 ezer. Fiatalabb F Astrából találni eladót félmillió kilométer felett is.

Kollégámnak, Mádi Józsefnek van egy már kissé viseltes F Astrája, 400 ezer kilométerrel az órájában. – Hétévesen vettem, 71 ezer kilométerrel, ez még a 60 lóerős benzines motor, vagyis nem száguldásra való – mondja, hozzátéve, hogy csupán kétszer hagyta ott az úton. Először a vezérmű bordás szíja szakadt el – ő is megúszta a szelepek elgörbülése nélkül –, másodszor a generátor adta meg magát.


Mádi József és a hűséges Astra - Fotó: Frank Yvette, delmagyar.hu

– A kilométerek akkor mentek bele igazán, amikor Szegedtől 500 kilométerre, Ausztriában fociztam, és négy évig az 52 hétből 40-szer legalább kiautóztam – mondja. Kiderült, nem mindig az Astrával mentek végig, minden második héten Budapestről már a csapattársa kocsijával autóztak, de azért így is ment bele a kilométer rendesen. Ahhoz, hogy ilyen sokat fusson egy Astra, korrekt szerviz kell, és ezt az autó meg is kapja.

– Hosszú évek óta az egyik rokonom szereli Szatymazon, 10 ezer kilométerenként szigorúan olaj- és szűrőcsere, és persze figyelik és időben cserélik a többi kopó alkatrészt is – tudom meg a kollégától. A rozsda már megtalálta, a tanksapka környéke és a hátsó sárvédőt már kellett javítani. Második autónak azonban teljesen rendben van, annyiért, amennyit kapna érte, nem érdemes neki leadni. (Nem említette, de mindenképpen ide kívánkozik az igénytelen és strapabíró futómű, nekem a második Astra szűk 200 ezer kilométere alatt nem kellet egyetlen alkatrészt sem cserélni, pedig a magyar utak elég rosszak.)


Nagyon közel a 400 ezerhez - félmillió felett is futottak már.

Találtunk másik kuriózumot is Szegeden, ez is 1994-es évjáratú, de csak 34 ezer kilométert futott. Egy 1,6 literes benzines, 8 szelepes, 75 lóerős Astra, ami ráadásul első gazdás. – Ami a különlegessége, hogy eső még nemigen érte, és 100 százalékban gyári, a legutolsó izzóig, állapota pedig múzeumi – tudtuk meg a kiskundorozsmai Veres Balázstól, aki hozzátette, az autó momentán eladó.

Nemrég elhunyt tulajdonosa szőnyeggel borított garázsban tartotta Szeged belvárosában, le volt takarva plédekkel, az alján még mindig ott a gyári sárga viasz. A lakás és a garázs között akkora volt a távolság, hogy csak erős okkal vették elő az autót, így nem nagyon ment bele a kilométer. Kiderült, van hozzá egy eredeti videokazetta, Opel-történettel, amiből talán ha kettő van az országban.

Ráncfelvarrás előtt, még a nagybetűs Astra és Opel felirattal - maradhat 34 ezer km?

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..