jogosítvány nélkül

Ezekhez az autókhoz nem kell jogosítvány

2023.02.21.

Mármint B kategóriás, az nem kell. Górcső alá vesszük azokat a kicsi, könnyű és akár egy közönséges háztartási konnektorból is feltölthető autókat, amelyekhez elegendő a segédmotoros vizsga.

Egyre zsúfoltabb városok, egyre nehezebb parkolóhelyeket találni, a korlátozott forgalmú zónák és a sebességkorlátozások növekedése, az autóvezetési vizsgához kötelező órák egekbe szökő ára: mindez együttvéve, de akár ezen szempontok bármelyike is pont elegendő érv lehet a microcar mellett.

A mopedautók a városi mobilitás ideális járművei. A könnyen manőverezhető járművek jellemzője, hogy legfeljebb 350 kg tömegűek, 50 köbcentiméternél nem nagyobb hengerűrtartalmúak, 4 vagy 6 kW teljesítményűek és 45 km/óra maximális sebességgel lehet velük lavírozni. Ezek a minikocsik AM kategóriás, vagyis segédmotoros kerékpárra szóló jogosítvánnyal vezethetők már 14 éves kortól, de fontos megjegyezni, hogy az országhatáron kívüli vezetésükhöz be kell tölteni a 16. életévet.

Lássuk, melyek e kategória legjobbjai.

Microlino a harmadik évezred Isettája

A lista legstílusosabb és legszokatlanabb mikroautója egyértelműen a Microlino, amelyet az azonos nevű svájci cég készített, de Olaszországban gyártanak. Mivel kutatások szerint Svájcban egy autóban 1,6 utas foglal helyet egy átlagos városi út során, rájöttek, hogy a modern autók túl vannak tervezve a mindennapi használatra, ezért helytakarékos járművet terveztek. A Microlino úgy lett megalkotva, hogy kicsi és manőverezhető legyen, mint egy motorkerékpár, ugyanakkor időjárásvédelmet is nyújtson. Mérnöki megközelítésének köszönhetően 50%-kal kevesebb alkatrészből áll, mint egy tipikus autó. A formaterv az 1950-es éveket, az Isetta buborékos, elöl nyíló ajtajú autóit idézi.

A 2,5 m hosszú, 1,50 m széles és 1,47 m magas autó háztartási konnektorról tölthető. Több változatban kapható, az akkumulátorok méretétől (6 kWh 91 km-es autonómiával, 10,5 kWh 177 km-es vagy 14 kWh 230 km-es autonómiával) és bizonyos felszereltségektől függően.

Microlino (Forrás: Zürichsee-Zeitung.ch)

Citroën Ami – mindig mosolyt csal az arcodra

A francia Ami újra vonzóvá tette a mikroautókat. A 2,41 m hosszú, 1,39 m széles és 1,52 m magas járgány mindössze 7 méteres fordulási sugárral büszkélkedhet (az átlagos 10 helyett) és két embernek is van benne hely. A vidám megjelenésű és ultrakompakt kocsi belső tere a nagy ablakoknak köszönhetően mindig jól megvilágított. Viszont valóban csak alap dolgok vannak benne, a rövid városi transzferek lebonyolításához szükséges technika, semmi flanc és infotainment-turbózás. Csomagtartója nincs, helyette, a műszerfal alatt, az utasoldalon egy extra kis tárolóhelyet alakítottak ki. Ami még nagyon különös benne, hogy az utas ajtaja menetirányban, a vezetőé pedig éppen ellentétesen nyílik.

A városi csodabogarat elektromos motor hajtja, amit egy 5,5 kWh-s akkumulátorcsomag táplál, amely bármelyik 220 V-os háztartási konnektorból 3 óra alatt feltölthető és 75 km autonómiát garantál.

Citroën Ami (Forrás: insideevs.it)

Estrima Birò – változást hoz az életedbe

Small things change your life – ez a cég szlogenje, vagyis „Az apró dolgok megváltoztatják az életedet”. Ennek szellemében tervezték meg az olasz autót, ami méreteivel - 1,83 m hosszú, 1,03 m széles és 1,56 m magas - tartja a világ legkisebb négykerekű elektromos járművének rekordját. Kétféle csomagtérkapacitással gyártják (122 liter a Birò és 308 liter a Birò Big) és mindkét modell napfénytetős, valamint többféle vezetési módot és számos személyre szabási lehetőséget kínál.

Kétféle autonómia áll rendelkezésre: 100 km a Maxi lítium akkumulátorral és 55 km a Remove lítium akkumulátorral, amely kivehető a járműből, és bármelyik 220 V-os konnektorról tölthető.

Estrima Birò (Forrás: estrima.com)

Aixam E szinte „igazi” autó

Az Aixam több mint harminc éve tevékenykedik a miniautók piacán. A kutatás és az innováció a gyártás sarokkövei, az esztétika, a biztonság és a kényelem ötvözésével. A francia mikroautó-gyártó elektromos meghajtásúvá vált az Aixam E-vel, egy könnyű négykerekűvel, amely 90 km megtételére képes az akkumulátor egyetlen feltöltésével (5,1 kWh).

Az Aixam 2,76 m hosszú, 1,50 m széles és 1,39 m magas. A stílus egyértelműen a legautósabb a listán szereplő modellek közül, akárcsak a felszereltség, amely magában foglalja a 7 colos infotainment rendszert Bluetooth-szal, Android Auto/Apple CarPlay-jel, valamint a tolatókamerát. 

Aixam E (Forrás:carraroautomobili.it)

Mivel az Interneten elég nagy a káosz az infókban arról, hogy sok európai országgal egyezően Magyarországon is elegendő-e az AM kategóriás jogosítvány a mikroautók vezetéséhez, ezért idézzük az ide vonatkozó jogszabályt. A válasz egyértelműen: igen, elegendő. A kavarodás azért lehet, mert 2009. április 1-jén (és nem holmi áprilisi tréfaként) valóban született egy rendelet, miszerint a moped autókhoz hazánkban B kategóriás jogosítvány szükséges, de ezt azóta felülírta a 2013-as szabályozás, konkrétan ez: 

Nemzetközi kategóriák a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től

„AM” kategória

Segédmotoros kerékpárok (robogók), azaz kétkerekű segédmotoros kerékpárok (L1e kategória) vagy háromkerekű segédmotoros kerékpárok (L2e kategória), amelyek legnagyobb tervezési sebessége 45 km/h (kivéve azokat, amelyek legnagyobb tervezési sebessége 25 km/h-nál kisebb vagy azzal megegyezik), és az alábbi jellemzőkkel rendelkeznek:

a) kétkerekű típusnál a motor:

- hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a belsőégésű motorok esetében, vagy

- folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motor esetében;

b) *  háromkerekű típusnál a motor:

- hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a külső gyújtású motorok esetében,

- legnagyobb hasznos teljesítménye nem több 4 kW-nál egyéb belsőégésű motorok esetében, vagy

- folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motorok esetében;

Könnyű négykerekű motorkerékpárok (mopedautó), amelyek terheletlen tömege nem több

425 kg-nál (L6e kategória), a 45 km/h-t meg nem haladó legnagyobb tervezési sebességű elektromos járművek esetében az akkumulátorok tömegét nem számítva, és amelyek

- hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a külső gyújtású motorok esetében;

- legnagyobb hasznos teljesítménye nem több 6 kW-nál egyéb belsőégésű motorok esetében, vagy folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 6 kW-nál elektromos motorok esetében. (www.aixam.hu)

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.25
Hihetetlen, hogy milyen gyorsan eltelt az év, és nem csak mi, hanem autóink is egy évvel öregebbek....
2025.01.25
A BMW egyik fő beszállítójaként az Eve Power debreceni üzemének nagy hatása van a a német....
2025.01.25
Szombathely és Körmend, valamint Szombathely és Kőszeg között vagy autópálya, vagy négysávos autóút....
2025.01.25
A felújítás első ütemében ideiglenesen kétirányú lesz az északi felüljáró, ahol irányonként egy-egy....
2025.01.25
A Toyota francia ásza a csütörtök esti harmadik helyről pénteken az első helyre ugrott az....
2025.01.25
Minden korábbinál sportosabb kiállásával, meghatározóbb stílusjegyeivel és átfogóbb....
2025.01.25
Az előzési tilalom érvényre juttatása és a követési távolság betartatása volt a fő cél. ..
2025.01.25
A 403-as úton lépett keményen a gázra egy gyorshajtó. ..
2025.01.25
Szövetségileg előírt forszírozások helyett a vásárlókra bízná Trump, hogy ki és milyen....
2025.01.24
A Kínában már jelenleg is kapható modell 2026-ban térhet vissza az Egyesült Királyságba és Európába....