járműtörténelem
Egy Cirkáló modellcsalád
A 2018-ban bemutatott jelenlegi Softail váz az alapja a Harley-Davidson Cruiser motorkerékpárok 2024-es kollekciójának kilenc modelljének, melyek mindegyikét úgy tervezték, hogy merevek és könnyűek legyenek egyaránt, és olyan agilitást és teljesítmént nyújtsanak, amely felülmúlja a legigényesebb cirkáló motorosok elvárásait is.

A Softail futómű központi eleme egy hátsó mono lengéscsillapító, melyet prémium felfüggesztési teljesítményre és kiváló kezelhetőségre terveztek. A spirálrugós lengéscsillapító az ülés alatt található, ahol könnyen és praktikusan elérhető az előfeszítés beállításához, illetve a kerékmozgás hatékony szabályozásához. Ezek mellett, a mono lengéscsillapítós hátsó felfüggesztés stílusra is megőrzi a Softail váz jellegzetes „hardtail” vonalait. Minden jelenlegi Cirkáló modellt a jól bevált Milwaukee-Eight® V-Twin motor hajt, amely kettős kiegyensúlyozóval rendelkezik, és úgy hangolták, hogy kiküszöböljön minden rezgést alapjáraton, növelje a vezető és az utasok kényelmét, valamint lehetővé tegye a motorok merev beépítését a vázba. A merev beépítés megerősíti a teljes vázat, ami közvetlenebbé teszi a motoros és az utak közötti kapcsolatot és a vezetési élményt.

A 2024-es Cirkáló kínálat a legváltozatosabb a Harley-Davidson motorkerékpár-portfóliójában, ahol sorokazonak a nosztalgikus és a legmodernebb modellek is. Nem az úticél számit, egy Harley-Davidson® Cirkáló modell minden motorozást felejthetetlen élménnyé varázsol. A 2024-es Cirkáló modellek közé tartoznak:
A Softail eredete
Az 1980-as évek elején a Harley-Davidson megvásárolt egy koncepció-motorkerékpárt Bill Davistől, aki független tervezőmérnökként dolgozott és rejtett hátsó lengéscsillapítókkal támogatott felfüggesztéssel kísérletezett egy Big Twin vázon. A Harley-Davidson mérnökei tökéletesítették a tervet, amelyet 1984-ben be is mutattak FXST Softail® modellként. A váz letisztult formavilágot és az egyedi motorépítők által kedvelt klasszikus „hardtail” vonalakat kínálta a vásárlóknak, de nem áldozta fel a teljes hátsó felfüggesztés által kínált kényelmet és kezelhetőséget sem. A vízszintes, gázzal töltött lengéscsillapítók elhelyezése a váz alsó csövei alatt alacsonyabb üléspozíciót biztosítottak, ami még kényelmesebbé tette a motor kialakítását.
Az 1984-es FXST Softail modell bevezette a teljesen új Evolution® V-Twin hajtásláncot is, amely az öregedő Shovelhead motort váltotta fel, mivel az fokozatosan egyre inkább bekerült a Big Twin modellcsaládba is. Egy olyan időszakban, amikor a vállalat pénzügyi nehézségekkel küzdött, az Evolution motor és a Softail® alváz együttesen segítették a Harley-Davidson-t visszatérni egy versenyképes piaci pozícióba.
„Ha visszagondolok az FXST Softail modell megjelenésének idejére és a piacra gyakorolt hatására - éppen új tulajdonosokkal küszködtünk -, rájövök, hogy ez a nagyszerű új motor milyen döntő fontosságú volt a túlélésünk szempontjából” - írta Willie G. Davidson egykori vezető stílustervező a „100 years of Harley-Davidson” című könyvében. „A Softail termékcsalád örökös bestseller és a motorosok kedvence. Sikeresen ötvözi a múltat a jelen legmodernebb technológiával, és világszerte hatalmas rajongótáborra tett szert.”
A Softail modell alapjainak sokoldalúsága lehetővé teszi azt is, hogy a jövő új motorkerékpár modelljeit a lehető legkülönlegesebb stílusokra is lehessen tervezni. Néhány kiemelkedő történelmi mérföldkő:
1986-os Heritage Softail – A jellegzetes FL orr-rész, a teljes szegélyű első sárvédő, a csipkézett kerekek és a feltűnő fényszóró az 1949-es FL Hydra-Glide modellek stíluselemeit tükrözik. Ez a klasszikus megjelenés egyértelműen a Harley-Davidsonról árulkodik, és az egész világon könnyen felismerhető az ikonikus márka mind a motorosok és a nem motorosok által egyaránt.
1988-as Springer™ Softail – A Springer első felfüggesztés látványos korszakának feltámasztása - melyet a Harley-Davidson 1948 után megszüntetett a hidraulikus villák javára - ez egy merész stílusbeli lépés volt.
1990-es Fat Boy® – A Harley-Davidson történetének egyik legikonikusabb modellje, jellegzetes tömör öntött alumínium kerekeivel és tekintélyes megjelenésével még ma is a Cirkáló portfólióban van.
1999-es Softail Deuce™ – Talán a legradikálisabb a Softail gyári custom motorok közül, a Deuce új, „”nyújtott„” benzintankot, elegáns krómozott villákat, teljesen új hátsó sárvédőt és az új Twin Cam 88B™ motorblokkot mutatott be.
2008-as Cross Bones™ – A tiszta vintage bobber stílusra alapozva, a széles gumikat keretező Springer™ orral, domináns fekete felnikkel, rugózott egyszemélyes üléssel, félhold alakú lábtámlákkal és a letisztult Denim festés bevezetésével robbant piacra.