Tesla
A Tesla Shanghai Gigafactory 40 másodperc alatt képes legyártani egy Model 3-at vagy Model Y-t. Legalábbis a vállalat ezt állítja egy videóban. A valóságban ez nem igazán van így, tekintve, hogy ez az adat csak a járműgyártás utolsó részére vonatkozik.
A Sanghaji Turisztikai Hatóság Twitter-profilján közzétett, irreálisnak tűnő szám akkor lehet helytálló, ha villámszerelésről beszélhetünk, nem pedig gyártásról.
„Az autóiparban összeszerelésnek nevezzük, amikor az előre gyártott alkatrészeket rakják össze, mint például az akkumulátorok, a motorok vagy a kerekek. Ez az utolsó fázis és 40 másodperc alatt teljesíteni nem hihetetlen” - kommentálja a videót Antonio Carcaterra, a Sapienza Egyetem mechatronika professzora, a gépészeti és űrmérnöki tanszék igazgatója.
De a sebességnek lehetnek hátrányai is. És ez a mai robottechnológia - mutat rá a professzor. „Általában, ha a gépek rövid idő alatt gyártanak le valamit, akkor azok kevésbé pontosak. Mondjuk, a Tesla úgy dönt, hogy a sebességbe fektet a pontosság rovására.”
Ami pedig még komoly hátránya ennek a nagy hatékonyságnak: júliusban elbocsátották az akkumulátorgyártó soron dolgozó munkásokat, akiket automatizált berendezésekre cseréltek, mert a vállalat hitvallása szerint a költségoptimalizálás és az egyszerűsített gyártás a siker kulcsa.
De minderről persze szó sincs a szóban forgó videóban. Ebben egy olyan gyárat látunk, ahol jól lehet keresni, klassz a hangulat és még az üzemi konyha is bő választékot kínál.
„Ebben a kommunikációban sok a hype” – összegzi az egyetemi tanszékigazgató. És hozzáteszi: a videóban egyébként nem látszik az összeszerelés 40 másodperces művelete…
Forrás: mowmag.com