reanult

4Ever: törleszti romantika adósságát a Renault

2021.02.25.

Idén lett hatvan éves a bájos, romantikus, vicces, kedves és kultikus Renault 4L, amely mindezen jelzők mellett - sőt talán előtt - túlzás nélkül nevezhető minden idők legpraktikusabb járművének is.

Az évfordulóra - rendkívül szellemesen - minden hónapra valami meglepetés emlékezést tartogat a Renault: márciusban például a Renault 4L legkülönlegesebb limitált szériás verzióit mutatják be korhű környezetben, áprilisban a modellből készült makettek és youtuberek emlékeznek az ikonikus modellre. De például júliusban, a 74. Cannesi Filmfesztivál vörös szőnyegén is megjelenik a Renault 4L, amely számos világhírű filmnek volt az elmúlt több mint fél évszászad során autó főhőse, vagy éppen vicces, bájos mellékszereplője. 

Mindezekkel a 12 hónapon át zajló szülinapi eseményekkel egyúttal időt is nyer a Renault: mára ugyanis már bizonyosnak tűnik hogy - a szintén legendás Renault 5 után - újjászületik a Renault 4L is, mégpedig a hírek szerint a szellemes Renault 4Ever néven, ami egészen konkrétan fejezi ki a francia kisautó ikon örökkévalóságát.
 
 
Képre kattintva galéria nyílik!
 
De mi is volt valójában a több, mint nyolcmillió példányban elkelt, harminc éven át száz országban forgalmazott kisautó titka, 
Klasszikus szépségnek nem nevezhető, menetteljesítményei sem voltak kiemelkedőek, ráadásul egy olyan kor piacán kellett helytállnia, ahol nem csak francia konkurensei, a Citroen és a Peugeot kínáltak hasonlóan sármos kisautókat, de az angol ős-Mini és számos más, egyedi és feltűnő kiskategóriás járművel kellett megharcolni a a vevők kegyeiért. 
A Renault 4L talán éppen átlagosságából, és végtelen praktikumából eredően vált először népszerűvé, majd kultikussá. Például már a gyártás kezdetétől népszerű volt az akkori "flottavásárlók" - talán még ez a kifejezés sem létezett - körében, és először természetesen francia, de később olasz, spanyol, osztrák, és német közintézmények, szolgáltatók és magáncégek kedvelt járműve lett. Ennek oka egyébként végtelenül egyszerű volt: kedvező ár, megbízhatóság, praktikum, és az átlagosnál kicsit nagyobb hasmagasság, és hosszabb rugóút miatt, kifejezetten kényelmes és jó föld, és rosszút járó képesség.  Furgon változatának sima karosszéria felületei világcégek mozgó reklámjaivá váltak Európa, Afrika, a Közel-Kelet, Közép és Dél Amerika, sőt még Ausztrália nagyvárosaiban is. 
 

 

 
Divatikonná, tehát nem különcsége, hanem éppen a hétköznapiságában rejlő zsenialitása tette: olyan autó lett, amelyből egyet szívesen tartott minden kispénzű fiatal, vagy nyugdíjas egyetlen autónak, de a jómódú közép és felső középosztálybeliek is szívesen beszereztek egyet-egyet szaladgálós járműnek. 
Minden egyébként fontos példa is az autóiparnak: ikkonná, legendává gyakran nem a különcsége, egyedisége, hanem éppen a hétköznapisága tehet egy autót, amely emberek millió számára jelent évtizedekig egyéni mobilitás megoldást. 
Természetesen miután hosszú ideig hozzá tartozott a világ nagyvárosainak utcaképéhez, a sok-sok "filmszerep" és a különleges, furgon, kabrió és strandautó verziók aztán valódi divatikonná tették: a hétköznapi, de sármos francia jármű, bagettel, Édith Piaf sanzonokkal és Eiffel toronnyal...
A Renault 4Ever gyártásának tervével a világhírű francia márka régóta fennálló "romantika adósságát" törleszti, hiszen a Volkswagen, a Mini, a Citroen és sok más, a globális autópiacon a Renault-hoz hasonló meghatározó márka, a saját autó történetének sokkal kisebb legendáiról is lehúzott már egy, vagy több bőrt, míg a Renault - eddig - kifejezetten kerülte a saját múltjából profitáló retró vonalat - meggyőződésem szerint hibásan. Kivételt talán annak idején, az 1997-ben bemutatkozott első Kangoo jelentett - amelyben - én legalábbis - kicsit beleláttam egyfajta Renault 4L utánérzést - de lehet, hogy ez valójában csak egy vágyvezérelt érzéki csalódás volt....
Az első - nem hivatalos - Renault 4Ever látványtervek viszont - szerencsére - azt sugallják, hogy a Renault mérnökei és dizájnerei várhatóan nem utalni akarnak a nagy elődre, hanem konkrétan meg akarják tervezni a huszonegyedik század Renault 4-esét. Elődjével szemben természetesen villanymotorral, zéró emisszióval, de elődjéhez hasonlóan tele romantikával és praktikummal egyszerre....

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.09.21
A hamburgi repülőtéren a beszállási zónák első két helyét a jövőben elektromos taxiknak fogják....
2021.09.21
Bemutatta új generációs pickup-családjának legelső tagját a Toyota. A Tundra megjelenésében a kor....
2021.09.21
A 15. helyen, pontszerzéssel fejezte be a  HUMDA Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség Zrt.....
2021.09.21
Egy év kimaradás után ismét az „5 tengelyen-biztos kézzel!” versenyjármű kormánya mögé ülve....
2021.09.21
Új telephelyre költözött a szegedi Roncs Autó Kft., a nagyobb terület több lehetőséget is jelent az....
2021.09.21
Szeptember 20-ról számos országban a Biztosítás Világnapjaként emlékeznek meg, és ezen a napon....
2021.09.21
A Maserati idén tavasszal a Shanghai Auto Show közönségének mutatta be először a Levante modell....
2021.09.21
Az autonóm mobil robotok (AMR-ek) globális piacvezetője, a Mobile Industrial Robots (MiR) a mai....
2021.09.21
2022 márciusától Bécs egész területén fizetős lesz a felszíni parkolás. Hétfőtől péntekig, 9:00 és....
2021.09.20
Egy személyautó az úttestre lelépett gyalogos férfit ütött el Miskolcon, az Andrássy utcában - írja....