veterán autó

50. születésnapját ünnepli a Škoda 1000 MBX

2016.03.16.

Az elegáns kétajtós 1966 márciusában mutatkozott be a Genfi Nemzetközi Autószalonon. A tágas, ötüléses, farmotoros és hátsókerék-hajtású autó sorozatgyártása még ugyanezen év őszén elkezdődött. A modell akkoriban az egyliteres kategória csúcsát képviselte.

„A legendás, kétajtós ŠKODA 1000 MBX a nagyvonalúan üvegezett karosszériájával megkoronázta az első nagy sorozatban gyártott cseh autó, a négyajtós ŠKODA 1000 MB sikerét“ – mondta Andrea Frydlová, a ŠKODA Múzeum igazgatója. „Így ez a jármű egy fontos mérföldkő a ŠKODA történelmében. Az 1960-as években jelentősen növekedtek a termelési mutatók Mladá Boleslavban. Számos előremutató technológiát vezettek be a korszerű tömegtermelésbe, köztük a nagynyomású öntést a hengertömb, a forgattyúház és a sebességváltóház gyártásához.“

Az MBX a nagy sorozatban gyártott, négyajtós ŠKODA 1000 MB típuson alapult, amely akkoriban korszerűnek számító önhordó karosszériával és a hajtott hátsó tengely mögé beépített motorral büszkélkedhetett. A ŠKODA 1000 MB gyártásához a ŠKODA az 1960-as évek elején Mladá Boleslavban egy teljesen új üzemet épített a meglévő gyárépület közvetlen szomszédságában. Az új, 80 hektáros területen fekvő létesítmény a legkorszerűbb színvonalat képviselte, összesen több mint 40 gyártócsarnokkal és egyéb épületekkel.

 

A kétajtós MBX történelme 1960-ig nyúlik vissza, amikor megszületett a két ŠKODA 990 Tudor prototípus. A határozottan negatív dőlésszögű hátsó oszlopokat, hátsó panorámaszélvédőt és két ablakkeret nélküli ajtót felvonultató különleges karosszéria a Kvasiny-i üzemben készült. A karosszéria megőrizte a lépcsőshátú alapjármű bőséges térkínálatát, ugyanakkor oldalra jobb kilátást nyújtott. Nemcsak az elöl ülők tekerhették le az oldalablakokat, hanem a hátul utazók is kinyithatták a kis hátsó ablakokat. Továbbá a háromszög alakú, kifordítható ablakok javították a belsőtér szellőzését.

A ŠKODA 1000 MBX De Luxe modellt 1966. március 10-én, a Genfi Autószalon megnyitóján mutatták be először a nagyközönségnek. Eredeti formájával elbűvölte a látogatókat. Nagy üvegfelületeivel a kétajtós jármű olyan benyomást keltett, mintha nem lennének középső oszlopai. Valójában a középső oszlopok véget értek a karosszéria közepénél az ablakvonal alatt, vékonyabb felső részüket pedig a hátsó oldalablakokkal együtt le lehetett tekerni. Ilyenkor az utasok kiváló kilátást és rendkívül szellős, illetve tágas belsőteret élvezhettek.

 

A ŠKODA 1000 MB és a kétajtós MBX új mércét állított fel az innovatív motor- és hajtástechnika terén. A motorgyártás tekintetében a ŠKODA az európai autógyártók közül elsőként alkalmazott nagynyomású alumíniumöntési eljárást a hengertömb gyártásában. A négyfokozatú sebességváltó háza szintén így készült. Ezzel a ŠKODA egy olyan eljáráshoz nyúlt vissza, amelyet eredetileg Josef Polák cseh mérnök fejlesztett ki 1922-ben. Ennek legnagyobb előnye a lényegesen rövidebb gyártási idő.

A ŠKODA 1000 MBX modellt egy négyhengeres, 988 cm3 összlökettérfogatú Otto-motor hajtotta, amelynek legnagyobb teljesítménye 38 kW (52 LE) volt 5000-es percenkénti fordulatszámon. A 815 kg saját tömegű és 375 kg teherbírású jármű legnagyobb sebessége elérte a 127 km/h-t. Üzemanyag-fogyasztása 7,8-8,0 liter benzin volt 100 kilométerenként. A jármű szériában két Jikov-porlasztót kapott, csupán néhány tucat példányba került egy porlasztóval ellátott motor. A ŠKODA 1000 MBX sok kézimunka miatt időigényes összeszerelése 1966 októberében kezdődött el a Mladá Boleslav-i gyár egy különálló üzemrészében, hogy ne lassítsa a fő gyártósort. Az összesen legyártott 1403 egyliteres változat utolsó 12 példánya 1968 elején gördült le az MBX gyártósoráról.

 

A márka kínálata 1967 novemberében a dinamikusabb 1100 MBX De Luxe változattal bővült. Az 1107 cm3-es motor teljesítménye nem változott, előnye a nagyobb vonóerőben mutatkozott meg – 81,4 Nm a korábbi 75,5 Nm-rel szemben. A további fejlesztések között említhető például a nagyobb teljesítményű olajszivattyú és a hatékonyabb hűtés. Az erősebb változatot 1969-ig összesen 1114 példányban gyártották, így összességében 2517 kétajtós MBX készült. Habár ez elenyésző mennyiség a valóban nagy sorozatban gyártott, négyajtós 1000 MB darabszámához képest (443 156), ez a változat jelentősen hozzájárult a ŠKODA márka népszerűsítéséhez számos igényes külföldi piacon. Manapság a modell a leginkább keresett és nagyra becsült veteránautók közé tartozik, jelentősen növekvő értéket képviselve. A vonzó, kétajtós MBX változat sikerét a legendás ŠKODA 110R Coupé (1970-1980) folytatta, amelyet a ŠKODA Garde és Rapid követett.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....