Volkswagen Haszonjárművek

65 éves a Volkswagen Transporter

2015.03.19.

1950-ben kezdődött a legendás kisbusz gyártása Németországban.

A Volkswagen Transporter a kezdeti években még Wolfsburgban, majd 1956-tól Hannoverben készült. Egyszerű ceruzarajzzal vette kezdetét a történet 1947-ben, amikor a márka holland importőre, Ben Pon, egy szokatlan platós szállítójárműre lesz figyelmes a Volkswagen gyár udvarán. Ekkor fogant meg nagy ötlete és skicceli fel jegyzetfüzetébe a Bogár műszaki alapjaira épülő Transporter fő vonalait.

Két évvel később Heinrich Nordhoff, a Volkswagen gyár igazgatója négy prototípust mutatott be, két zárt áruszállítót, valamint egy kombi- és a kisbusz-kivitelt. Egyikük egyenesen Kölnbe, a 4711-es kölnivíz gyártójához került. Nordhoff azt ígérte, hogy a Transporter éppen olyan kompromisszumot nem tűrően robusztus és megbízható lesz, mint a Bogár. "Ezekkel az autókkal aligha bánnak majd kesztyűs kézzel, minden bizonnyal kemény próbáknak teszik ki őket."

A tervezők a Bogár motorját és futóművét használták fel, ám a központi csőkeresztmetszetű vázszerkezet helyett, a kishaszonjármű létraalvázra épített, egységesített karosszériát kapott. Az 1131 köbcentiméteres erőforrás 3300-as percenkénti fordulatszámnál 18 kilowattot (24,5 LE) teljesített. A buszváltozat nyolcszemélyes, de az egyszerűen, mindössze néhány mozdulattal kivehető két hátsó üléssor helyén 750 kilogramm terhelhetőségű rakfelülettel is szolgálhatott.

A sorozatgyártás 1950. március 8-án, a Volkswagen wolfsburgi gyárának 1-es csarnokában indult be, s eleinte napi tíz jármű készült.

1950 végéig már összesen 8001 darab Transporter gördült ki a wolfsburgi gyárból. A kereslet óriási volt, különösen a kereskedők és kisvállalkozók körében is megfizethető, 5850 német márkás alapárnak köszönhetően.

A kemping-felépítményes Volkswagen busz már 1951-ben bemutatkozott a Berlini Autószalonon, s a farmotoros Transporter hirtelen az utazás egy egészen új formájának ígéretével is szolgál. Először az Alpokon kelt át, majd a hippi-korszak slágereként még Indiába is eljutott.

Négy évvel gyártáskezdetét követően már a 100 ezredik Volkswagen Transporter gördült le a wolfsburgi szerelőszalagról, amely ekkorra mintegy 30 változatban készült. A napi termelés 80 darab volt, s csak azért nem több, mert az üzem további kapacitását a Bogár kötötte le. Egyértelművé vált, hogy a Transporter is saját gyárat igényel.

Az építkezés 1955-ben kezdődött el Hannover-Stöckenben, ahol mindössze egy év alatt született a semmiből egy új gyár. 1956 márciusában az első "Made in Stöcken" Transporterek is elkészültek. Napjainkra - öt generációján át - összesen közel 11 millió T-sorozatú Volkswagen készült világszerte.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....