Teszt

Abroncsnyúzó autóteszt a technológiai Kánaánban

2023.05.12.

Mi kell ahhoz, hogy egy fekete termék a lehető legjobb és legzöldebb legyen? A rövid válasz: rengeteg pénz és tapasztalat a folyamatos fejlesztéshez.

 

Nincs nagyobb élmény, mint a legújabb abroncsokat a legújabb autókon kipróbálni, pláne a világ legkorszerűbb tesztközpontjában, ahol a szélsőséges útfelületek mellett versenypálya is rendelkezésre áll. Na nem mindenkinek, hiszen átlagos látogatóként nem egyszerű bejutni az AVL ZalaZONE területére, de hála Bridgestone Europe magyarországi csapatának, öt újságíró nemcsak megismerhette, de ki is próbálhatta termékeiket, méghozzá a legszélsőségesebb körülmények között.

A nap sztárja a Bridgestone Turanza 6 abroncs volt, mely nemcsak a japán márka szakemberei szerint topmodell, hanem vetélytársakkal történt összehasonlításban is jól szerepelt.

A gyártó fejlesztésének fő iránya az esős időben is kimagasló teljesítmény, vagyis nagy sebességnél kiváló kanyarodás, megállás. Ez olyannyira sikerült, hogy a nemzetközi teszteken kategóriájának legjobb minősítését szerezte meg a Turanza 6: a túraabroncs 22 százalékkal jobban teljesített, mint a korábbi tesztgyőztes, miközben üzemanyag- és energiahatékonysága 4 százalékkal javult.

Több kategória és hajtáslánc a flottában  Fotó: Boros Jenő

A BMW 520i és 530d autókra szerelt abroncsokat a németországi ATP Pappenburg és a Bridgestone EUPG olaszországi bázisán hasonlították össze a Continental, a Pirelli és a Michelin termékeivel.

Az autószektor, a speedzone, a totalcar, a vezess és a gumipiac magazin munkatársa profi körülmények között, ráadásul hosszabb repülős utazás helyett hazai pályán tesztelhette az újdonságot.

A korábbi teszteknél használt BMW-k mellett Mercedes, MINI és VW modellekkel próbálhattuk ki a Turanza 6-os abroncsokat. A kompaktok, a D-szegmensű és SUV típusok mellett szerepelt a nyolc tesztautóból álló flottában két elektromos autó is, így tényleg minden hajtási rendszer rendelkezésre állt.

Első programként a fékezést teszteltük különböző felületeken: az 1,1 km hosszú, nyolc sávra osztott felületen száraz és vizes pályán is bizonyítottak az abroncsok, pedig 110 km/h tempóval kellett ráhajtani, majd állóra fékezni az autót. A legszélsőségesebb teszten, a sakktáblás felületen nagyjából húsz méter hosszú szakaszonként változott a tapadás, méghozzá úgy, hogy az egyik oldali kerék szinte jégen haladva, a másik normál felületű, de vizes aszfalton fékezett. Az automata sebességváltós kocsikat folyamatos kormánykorrekcióval kellett irányban tartani, a Turanza kiváló tulajdonságainak köszönhetően ez átlagos vezetőnek sem jelentett lehetetlen küldetést.



A nagy sebességű teszten a profi instruktorok mellett bőséges biztonsági zónák segítették a szélsőséges próbát: a 200 méter széles, nyolc sávra osztott, 1100 méteres fékfelületből 750 méter a gyorsulási, 200 méter a fékezési és 150 méter a biztonsági szakasz.

Alapos és gyors instrukciók után hasonlóan biztonságos körülmények között jött az igazi élményautózás. Az AVL ZalaZONE handling pályája két kilométeres hosszával egy fél Hungaroring, miközben vonalvezetésével és szintkülönbségeivel minden szempontból igazi versenyring: szélessége 12 méter, mely a 450 méter hosszú „célegyenesben” 17 méterre szélesedik. A kanyarkombinációk alaposan próbára tesznek embert, gépet, abroncsot, utóbbiak messze jobban teljesítettek...

Németh Gergely műszaki vezető                           Fotó: Boros Jenő

A szakmai trükköket prezentáción ismerhette meg a csapat. Németh Gergely műszaki vezető szerint a legnagyobb kihívás, hogyan legyen a fekete termék a lehető legzöldebb, vagyis ebben a műfajban is cél a karbonsemlegesség, miközben fontos a fogyasztói szempont, melyet a Turanza 6 fejlesztésekor nagyon is komolyan vett a Bridgestone. Ez egyre nehezebb, mert a SUV divatnak és az elektromos hajtás akkupakkjának köszönhetően egyre nehezebbek az autók. A biztonsági előírások mellett fontos szempont a fogyasztói ár, vagyis van bőven kompromisszumos kihívás.

A nap sztárja, a Turanza6                    Fotó: Boros Jenő

Ami biztos, hogy minden abroncsnál fontos a megfelelő nyomás, amit mindig a terheléshez kell igazítani. Lényeges az alacsony gördülési ellenállás és zajszint, valamint az egyre nagyobb tömegű és teljesítményű autók nyomatékátvitele a négy tenyérnyi felületre.

Az új profilkialakításnak köszönhetően a légellenállás csökkentésével is optimalizálják az abroncsot, miközben növelik nedves futását, mindezt némi diétával összekötve, ami ezen a területen is tömegcsökkentést jelent.

Mitől jobb vetélytársainál a Bridgestone? A Turanza 6 oldalsó mély barázdáit a középső hosszanti bevágásokkal vékony csatornák kötik össze, ezzel a kialakítással és a fizika törvényeit kihasználva szippantják ki a vizet a gumi alól.

Hunyadi Szabolcs    Fotó: Boros Jenő

Hunyadi Szabolcs értékesítési igazgató szerint a különleges fejlesztés mellett nem kevésbé fontos a gyártás, melynek egyik helyszíne a Bridgestone tatabányai telephelye, ahol a legmagasabb minőségű abroncsok készülnek, többek között a teszteken kiválóan szereplő Turanza 6-on is jól olvasható a Made in Hungary felírat.

Ismét ringbe szállt a Bridgestone

Bár az 1931-ben alapított japán márka már korábban kiszállt a Forma 1-bol, de egy friss hír szerint ismét megjelent az autósportban: a Bridgestone a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA) együttműködve kiemelten támogatja a kizárólag elektromos autóknak szervezett ecoRally Cup-ot.

Az abroncsgyártó vállalat több évre elkötelezte magát a verseny szponzoraként, új lendületet adva mind az energiatakarékosság, mind a környezetvédelmi szempontoknak

Az FIA által 2006-ban indított versenysorozaton csak átalakítás nélküli, érvényes közúti forgalmi engedéllyel rendelkező elektromos hajtású járművek indulhatnak, ami egyezik a Bridgestone filozófiájával, kiemelve a vállalat úttörő „ENLITEN”-technológiáját, amely maximális biztonságot, kiemelkedő abroncsteljesítményt és jobb fenntarthatósági jellemzőket biztosít mind az elektromos, mind pedig belső égésű járműveken való használatra.

AVL ZalaZONE tesztpálya

Az izgalmas tesztnap része volt az AVL ZalaZONE bejárás, a buszos „városnézés” kalauza, M. Kiss Bence elmondása szerint a cég alaposan be van táblázva, mert egyre népszerűbb a járműfejlesztők között, hiszen Európában is ritka az ennyire komplex tesztcentrum.

Folyamatosan bővül a több mint 200 hektáros járműtechnológiai központ, jelenleg a nagy sebességű ovál pályán dolgoznak, ezen akár 270 km/h tempóban száguldhatnak majd az autók, miközben a parabolika kanyarokba csak 190 km/órára kell lassítani.

Készen van már tíz különböző felületű tesztpálya, az autópályás szakasz, a versenypályának is beillő 2 kilométeres handling pálya.

Az autonóm járműrendszerek tesztelésére alkalmas 15 hektáros lakóövezetet imitáló negyed és raktárdepó, a település házai mindenféle felülettel készültek, hogy a kamerákat, radarokat és lézerérzékelőket a legszélsőségesebb körülmények között lehessen tesztelni.

A Rheinmetall harckocsigyárhoz olyan tereppálya készült, ahol a AVL ZalaZone többi pályájához hasonlóan ezen is lehet 16 tonna tengelyterhelésű járműveket tesztelni és van 3 méteres medence a vízmerüléshez.

A különböző tapadási felülettel kialakított 8-30 százalékos emelkedő, lejtő. Vannak garázsok és műhelyek, ahol személyautókat, teherkocsikat tárolni lehet tárolni, beállításokat módosítani, javítani, a kártyás belső MOL kútnál pedig tankolni lehet. További infók: www.avlzalazone.com

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is! 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.03
Dabason kapott lángra a jármű, jelentette az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság. ..
2024.03.03
Elrajtolt az Extreme E sorozat negyedik évada, melyben régi riválisok küzdenek új műfajban. ..
2024.03.03
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Javuló közlekedési morál? ..
2024.03.03
Pofátlanul másol le európai és amerikai autókat, majd nyom össze apróra egy kínai gyártó. ..
2024.03.03
Baleset miatt nagy a torlódás az M3-as autópálya Budapest felé vezető oldalán, Aszódnál - közölte....
2024.03.03
Van a sportos autózásnak egy olyan ágazata, amely talán az egyik lenyűgözőbb mind közül: a kombi ..
2024.03.03
A fővárosi Szarvas téren két baleset miatt is forgalomkorlátozásra kell számítani – írta a....
2024.03.03
Kabinnyomás-probléma miatt leszállt Budapesten a Turkish Airlines Isztambulból Koppenhágába tartó....
2024.03.03
Felborult egy mentőautó, miután összeütközött egy személyautóval Budapesten, a XVIII. kerületben....
2024.03.03
Újra jár a Tiszacsege és Ároktő közötti komp. ..