használtautó átvizsgálás

Abszolút sláger a használtautó piacon

2025.06.23.

Csábító 50.000 km-es automata, összkerekes kombi.

A 2018-as Octavia Combi Scout 7.000.000,- ft-ért volt hirdetve. Pont ugyanannyiért, mint egy másik 4x4 DSG kivitel csak éppen 250.000 km-rel. Ha azt hiszed, megfogtad az Isten lábát, nagyon tévedsz. De legalább ügyfelünk nem rohant vakon foglalózni az autót, hanem rendelt tőlünk egy vásárlás előtti használtautó átvizsgálást, ahol kiderült, miért ilyen olcsó.

Részletek nélkül

A legtöbb cikkemben, mielőtt rátérnék a lényegre, leírom, hogy a szóban forgót típus, micsoda, honnan jött. Szeretném ezt most is megtenni, de részletek nélkül, csak tömören.

A motor 1.8 TSi, de szerencsére a CJSA motorkódú, 3. generációs kivitel 132 kW-os teljesítménnyel, ami már nem egy időzített bomba, mint az elődje (CDAA, 118 kW). A DSG váltót mindenki ismeri és a VW-csoport összkerék meghajtási rendszere is többé kevésbé ismert megoldás. Maga az Octavia pedig a magyar átlagcsalád álma: VW-technika olcsóbban.

Éppen azért szeretek olyan autókról írni, mint a Focus, az Astra, a Golf, vagy éppen az Octavia, mert nagyon népszerűek, sokakat érdekel. Nem is olyan régen egy tekert órás Octavia 1.6 TDi-ről írtam, az is nagyon érdekes eset volt, köszi a sok megtekintést!

Ráadásul, ha van egy ötvenezer kilométer alatti példány jó áron, az már maga a főnyeremény. Plusz a Scout felszereltség hajaz kicsit az Allroad, vagy All-Terrain terepkombi változatokra. Jó, ebben nincs légrugó, de azért a körbe műanyagozást és az emelt hasmagasságot megkapta a Skoda is.

Emellé ez a konkrét példány igen gazdag felszereltséggel kápráztatta el a vevőjelölteket. Adaptív LED fényszórók, összes asszisztens, elektromos csomagtérajtó, kormányfűtés és vonóhorog, sőt, még 220V-os inverter is került bele a gyárban. Wow!

Amilyennek egy 50 ezer alatti kocsinak lennie kell

A kocsin körben nem találtunk egy karcolást sem. Az utastér makulátlan patika, csak az érintőképernyőn volt 2 ujjlenyomat.

A diagnosztika is csak azért volt tele hibával, mert érkezésünkkor pattintották bele az új akkumulátort.

Azt hittük, csak kimentünk tapsolni.

Aztán összeállt a kép…

A Skodát 2018-ban gyártották és 2020-ban importálták Magyarországra. A trailerre tett autóknak a zötykölődéstől sokszor visszapörög a km-számlálója, úgyhogy a magyar hatóság már csinosított adatokat visz fel a központi nyilvántartásba.

Külön nem írok róla, cserések az abroncsok

Szerencsére a diagnosztika mindenhonnan ugyanazokat a futásteljesítmény adatokat olvasta ki, megnyugodhattunk, az Octavia valóban keveset futott. Innen már a szokásos kottából lehetett játszani. Hiszen, hogy létezik az, hogy ennyire jó áron van a piacon egy ilyen keveset futott autó? Erős gyanú támadt, mert ilyenkor ez szokott lenni, hogy a kocsi nem patika állapotban érkezett az országba, hanem külföldön gazdasági totálkáros autó volt, amit sza… őőő, szóval olcsón meg lehetett venni.

Anton aus Tirol!

Az Octavia-t, szervizkönyve szerint – ami valójában egy elektronikus szervizkönyv papíralapú kivonata volt – Ausztriában szervizelték, ebből lehetett következtetni a származására. (Innen az alcím DJ Ötzi feledhetetlen slágeréből.)

Azért egy kis portörlés nem ártana

Utoljára 2021 decemberében cseréltek benne olajat márkaszervizben. Akkor 35.000 km-t regisztráltak a szervizkönyvben. Itt bejön egy bizonytalanság, mert az azóta megtett 15.000 km során nem igazolható, hogy hozzáértő kezek tartották karban. Nem mondom, hogy bevállalhatatlanul sok kilométer ment bele azóta, de döntés kérdése, hogy innen át merjük-e venni a fenntartást.

Nézzük a rétegeket!

Nekem az a szokásom, hogy a kocsi jobb elejéhez állva kezdem a mérést a motorház fedéltől, majd balról kerülve mérem körbe az autót. Nagyon jól indult: 120-130 mikrométeres rétegeket írtam fel, és ez tartott a motorháztól a baloldali elemek során és a tetőlemezen át egészen a csomagtér ajtóig.

Aztán indult az őrület! A jobb hátsó sárvédőn 600-ig, a hátsó ajtón 1.800-ig ugrott el a műszer, az első ajtón és sárvédőn már barátibb 200-400 közötti rétegek voltak mérhetők. Beszéljünk egy szót a jobb hátsó ajtóról, mert sokat elárul a javítás szakszerűségéről. A csaknem két milliméter vastag bevonat jól mutatja az akkoriban nyilván még 40.000 km alatti középkategóriás kombi javításához való hozzáállást. Az ajtó ugyanis egy csavarozott elem, tehát le lehetne szerelni és egy másikat akasztani rá.

Képzeljük el, mekkora lehetett a baj azon az ajtón, ha az egyengetés után is ilyen vastag vakolatot kellett rátenni. Meddig fog ez tartani? Mikor kezdi majd ledobálni a cuccot? Mikor kezd el rozsdásodni?

De ezek még csak a külső burkolati elemek voltak

A helyzet akkor vált végképp reménytelenné, amikor az ajtókat kinyitva megmértük az oszlopok és küszöbök rétegvastagságait. Ha a kocsi külső gyári rétegvastagsága 120 mikron körüli, akkor ennek 60-70%-a takart elemek elvárt értéke.

Ezzel szemben a jobboldal javított elemei alatti szerkezeti merevségért felelős részein az A-oszlopon 180, a C-oszlopon 480, ééééés dobpergééééés a C-n 820 mikront mértünk. Emellett a jobboldali küszöb 400-500-as értékei adták meg a kegyelemdöfést a ügyfelünknek.

Mindig elmondom és most sem fog kimaradni: az önmagában nem baj, hogy ha javítva van egy kocsi, de egyáltalán nem mindegy, hogy a mérések alapján milyen minőségű visszajavításra lehet következtetni, és az sem, hogy csupán a külső elemek törtek össze, vagy megrogytak a balesetben a kocsi kulcsfontosságú szerkezeti elemei is!

Otthagyott álomautó

Van ez a jól kitalált kombó: összkerekes, autómataváltós, tágas családi kombi, ami elmegy árkon-bokron még akkor is benne ül az egész család. Van benne egy kemény apa „fun factor” hiszen a 180 lóerő engedi a családfőt is élvezkedni. Kevés a kilométer, olcsó az autó.

De egy felelős családapa nem kockáztathatja, hogy egy esetleges ütközéskor az autó nem a gyári paramétereivel védi meg családját. Másodlagos, de azért a karbantartási előzmények hiányossága sem elhanyagolható szempont.

Ez az állapot összeegyeztethetetlen egy felelős döntéssel, ezért ügyfelünk csalódottan mondott le a kocsi megvásárlásáról.

Na, ezért kell akár a keveset futott, sokat ígérő és főképp nagyon jó vételnek látszó autókat átvizsgáltatni vásárlás előtt.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.07.16
A legendás gépek birtoklásánál is jobban vágyott arra, hogy létrehozzon egyet. ..
2025.07.16
Sem személyautóból, sem haszonjárműből nem értékesített annyit még az év első hat hónapjában a....
2025.07.16
Kínai megállapodás új lendületet ad a Steyr Automotive-nak – írja az orf.at.   ..
2025.07.16
Megszakította útját egy Bulgáriából Lengyelországba tartó repülőgép Budapesten szerda reggel -....
2025.07.16
Az új CLA iránti jelentős érdeklődés késedelmeket és hosszabb várakozási időt okoz a gyártásban. ..
2025.07.16
Nem meglepő módon a nyári szezon a legintenzívebb időszak a diákmunkások számára, de ma már közel....
2025.07.16
Jelentősen csökken a nem működő járművek kijelentésének díja, de csak egy időre - írja a parameter.....
2025.07.16
A Hungarian Business Champions 2025 díjátadó ünnepség keretében Topolcsik Melinda, a Bridgestone....
2025.07.16
A Century szabadidő-autó hátsó utasainak mostantól nem kell aggódnia az illetéktelen tekintetek....
2025.07.16
Jelentősen felfutott a kínai autók értékesítése, 2024-ben 3559 kínai autó talált gazdára. A márkák....