emissziótechnika

Adblue Kérdezz-felelek 1. rész

2020.03.03.

Az AdBlue megkerülhetetlenné vált az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási normák bevezetésével. Cikksorozatunkban a felmerülő felhasználói kérdésekre gyűjtöttük a válaszokat.

Mi az AdBlue?

Az AdBlue egy erősen tisztított színtelen folyadék. Ioncserélt vizet és karbamidot tartalmaz (32,5%).  SCR (szelektív katalitikus redukció) rendszerrel ellátott gépjárművekhez használják, Európán kívül Urea, DEF, ARLA 32 vagy AUS 32 néven is ismert.

Az AdBlue hatóanyaga az ammónia. Ezt kémiai úton állítják elő az autóipari karbamid hirdolízisével, amely az AdBlue fő nyersanyaga. A karbamidot a műtrágyák előállításán kívül még számos területen felhasználják nyersanyagként, például a szépségiparban.

A AdBlue-t SCR technológiával felszerelt dízelmotorokhoz használják. Ez a technológia (szelektív katalitikus redukció) csökkenti a nitrogén-oxid kibocsátást. Az AdBlue-t befecskendezik az SCR rendszer katalizátora elé, ahol kémiai reakcióba során az ammóniává alakul, ami elősegíti a mérgező nitrogén-oxidokat (NOx) nitrogénné (N2) és vízgőzzé (H2O) bontását (redukcióját). A vízgőz és a nitrogén is természetben előforduló gáz, így ártalmatlanok a környezetre. A reakció attól szelektív, hogy csak a nitrogén-oxidok reakciója megy végbe, a szén-dioxid érintetlenül távozik.

 

 

Szükség van AdBlue-re a kocsimban?

Az Euro 6-os előírások bevezetésével szinte minden autógyártó rászorul az SCR-rendszer használatára, hogy teljesítse a NOx-emissziós határértéket. Haszongépjárműveknél már az Euro V volt a vízválasztó, de természetesen mindig vannak kivételek, például a Scania SCR nélküli Euro V-ös motorja vagy a Mazda Skyactiv D, ami Adblue nélkül teljesítette az Euro 6-os előírásokat. Ha fiatal dízelautója van, akkor szinte biztos, hogy rendelkezik AdBlue tartállyal. Annak érdekében, hogy megbizonyosodjon erről, egyszerűen csak ellenőriznie kell a felhasználói kézikönyvet.

 

Miért van szükség AdBlue-re a kocsimban?

Azért, mert az AdBlue csökkenti a nitrogén-oxid kibocsátást. A szigorúbb károsanyag-kibocsátási jogszabályok miatt a dízelmotoroknak tisztább kipufogógázokat kell kibocsátania. A nitrogén-oxidok jelentős része savas esőt okoz. A dízelmotorok károsanyag-kibocsátására vonatkozó Euro 6-os szabályok teljesítéséhez az SCR technológiát, így az AdBlue-t is alkalmazni kell. Ezek a szabályok 2014. szeptemberétől léptek hatályba az új személygépkocsik esetében. Vannak más nitrogén-oxid kibocsátás csökkentő eljárások is, de azok nem olyan hatékonyak, mint az SCR.

 

Veszélyes az AdBlue?

Nem, az AdBlue nem veszélyes anyag, nincsenek kritikus veszélyei az emberre nézve. A karbamid, mint nyersanyag, természetes módon fordul elő az emésztőrendszerünkben. Az allergiás reakció kockázata miatt azonban erőteljesen figyelmeztetjük az AdBlue lenyelésének, illetve a gőz belélegzésének veszélyességére. Az AdBlue bizonyos fémekre maró hatású így feloldhatja azokat az anyagokat, amelyek nem szerepelnek az ISO 22241 szabványban. Ezek az anyagok hibákat okozhatnak az SCR-katalizátorokban.

 

Hol tudom az AdBlue-t megvásárolni?

Széles választékban kapható gallonos kiszerelésben, 10 és 20 literes kannákban, 200 literes hordókban és 1000 literes IBC-tartályokban vagy kijelölt AdBlue adagolórendszereken keresztül. A legtöbb teherautó pihenőben már megvásárolható az AdBlue kannás vagy tartályos kiszerelésben. Európában széleskörű hálózat épült ki az AdBlue értékesítésére. Keressen AdBlue logóval ellátott adagoló egységeket és töltse meg tankját, mintha csak üzemanyagot töltene.

 

 

Mennyi AdBlue-re van szükségem?

Az AdBlue fogyasztása az üzemeltetés típusától függ. Egy egész tank AdBlue felhasználásával több tank dízel üzemanyagot használunk el.

Becsült felhasználás teherautók számára:

Az AdBlue átlagos felhasználása a dízelhez képest 4-8%.

Helyi: megközelítőleg 500l egy évben

Nemzeti: 1000l egy évben

Nemzetközi: 2500 l egy évben

Becsült felhasználás személygépkocsik számára:

Középkategóriás dízel (Opel Insignia, Peugeot 508): 1 liter AdBlue 1000 km-en

SUV/MPV osztályú dízel (Opel Zafira, VW Touran): 1,5 l AdBlue 1000 km-en

Becsült felhasználás terepjárók számára:

A terepjárók széles választéka miatt nehéz pontosan meghatározni a pontos felhasználást. Egy nagy teljesítményű traktor évi 2500l AdBlue-t is képes felhasználni.

Az Adblue szükséges mennyiségének a kiszámításához a dízel felhasználás 2-8%-át kell alapul használni.

 

 

(Folytatjuk)

 

Pintér Dominika

Őri Péter

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..