villamos

Afrikában fut be a szegedi villamos

2015.11.05.

Etiópiában került sínre az a villamos, amelynek alapjait 2010-ben Szegeden az SZKT telepén mutatták be. A gyártás az igazgatóváltás miatt elmaradt.

- Megérkezett Etiópia fővárosába, Addisz-Abebába az első afrikai piacra szánt villamos, amelyet egy magyar cég, a Dunai Repülőgépgyár gyártott – írja a railwaygazette.com portálra hivatkozva a delmagyar.hu. A külföldi weboldal emlékeztet: az alacsonypadlós villamos prototípusát 2010-ben Szegeden gyártották.

A villamos nem más, mint az SZKT-nál 5 éve bemutatott KT8A3 típusú szerelvény, amelyről 2010 őszén Dózsa Gábor akkori igazgató azt mondta, hogy a jármű 2011 nyarától állhat forgalomba. A tervezett jármű alapjait a Németországban használtan megvásárolható Tatra pót- vagy motorkocsik adják.


A mérnökök két ilyen jármű átalakított vázát kapcsolták össze egy saját tervezésű, alacsonypadlós középső résszel. Az utasok négy ajtón szállhatnak be a tágas, esztétikus, klímás villamosba. A prototípus kifejlesztése közel 200 millió forintba került. Az igazgató akkor úgy tervezte, a villamosfejlesztéssel az érkező PESA-flottát ki lehet egészíteni, kényelmesebb járműveket kaptak volna a szegediek. A kivitelezés félbeszakadt, Dózsát a fideszes többségű közgyűlés leváltotta.

A projektet a szegedi leállás után a Dunai Repülőgépgyár vitte tovább, az elmúlt években folyamatosan dolgoztak Afrikában. Az addisz-abebai villamos első verzióját 2013-ban készítette el a magyar cég, a 33,8 méter hosszú, 63,4 tonnás jármű most már sorozatgyártásban készülhet. A tervek szerint hasonló projekteket indíthat a cég más afrikai városokban is, különösen annak fényében, hogy a magyar kormány nemrég bejelentette: Kenya is érdeklődik a jármű iránt.
 

- Hogy került a szegedi villamos a Dunai Repülőgépgyárhoz? - teszi fel a kérdést a delmagyar.hu. A villamos tervezését valójában nem az SZKT, hanem a budapesti Invent Kft. végezte, így a jogok is nála maradtak. Miután az SZKT-igazgató-váltás dugába döntötte a szegedi villamosgyártást, a jogokat egy szegedi SZKT-s vezető fia vitte tovább a Sedulitas-Pro Kft.-be. Ez a cég lett a tőkét biztosító Dunai Repülőgépgyár Zrt. alvállalkozója.
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....