ICDP

Állami ösztönzők az elektromos autókért

2018.04.04.

Európai államainak kormányai különböző módokon próbálják ösztönözni a környezettudatos közlekedést. Nálunk elektromos autókra nem kell regisztrációs adót fizetni és a végösszegbe az állam is beszáll másfél millió forinttal, nem mellesleg pedig a parkolás is ingyenes. Nézzük, más országokban hogyan próbálják elektromos autók vásárlására ösztönözni a lakosságot.

Franciaország élen jár az elektromobilitás terén, töltőhálózatuk az egyik legfejlettebb, Párizsban pedig elképesztő mennyiségű elektromos autót láthatunk. A regisztrációs adót ott is meg lehet úszni, de a francia kormány ezt a döntést a régiók kezébe adta, mintha nálunk a megyék döntenének, lemondanak-e a regisztrációs adóról. Szintén hozzájárulnak a vásárláshoz, de egészen 6.300 euróig felkúszhat a támogatás összege, ami a cégautó-adó alól való mentességgel együtt egészen vonzó lehet.

RAC

A francia kormány a környezettudatosabb közlekedés elősegítése érdekében nem csak az elektromos autók vásárlását ösztönzi, de párhuzamosan próbálja a legkárosabb autók forgalomból való kivonását is segíteni. Így a régi dízel roncsautók „leadásáért” is fizet az állam, így összességében akár 8 ezer euróval is beszáll az állam az új autónk vásárlásába.

A politika Franciaországban áll ki leginkább az elektromobilitás mellett, aminek bár vannak már eredményei, továbbra is lemaradásban vannak a zéró emissziós járművek darabszámának terén. 2017-ben kb. 37.000 darab talált gazdára, ami az összes eladott autó 1,74%-a.

Zimbio

A német kormány kevésbé bőkezű, de azért kétségtelen, hogy ők is előtérbe helyezik a környezetbarát erőforrásokat. Náluk az elektromos autók tulajdonosai megússzák a súlyadót a végszámlából pedig 4.000 eurót az állam áll. Az arányokat tekintve nem sokkal előzik a franciákat, azonban a nagyobb autópark jelentősen nagyobb darabszámot (kb. 54.000 db) is eredményez.

Olaszország egyelőre nem igazán biztosít olyan széleskörű kedvezményeket, mint amiket többi nagy európai piacon élvezhetnek a vásárlók. A környezettudatos olaszok a súlyadó alól mentesülnek, de minden más tekintetben ugyanazok a terhek várnak rájuk, mint a hagyományos autók tulajdonosainak.

ABC News

Spanyolországban szintén nem annyira bőkezűek, mint akár nálunk, Magyarországon. Önkormányzati hatáskörben van a súlyadó kérdése, ami alól bár nem mentesülnek, de csökkentett díjat kell fizetniük. A vállalatok számára is érdemes a beruházás, ugyanis szintén nem elengedett, de csökkentett adóteher vár rájuk.

Az Egyesült Királyságban a többiekhez hasonlóan a súlyadót lehet megúszni és a cégautó adó is csökkentett, az állam pedig 5.100 eurónyi fonttal járul hozzá a vásárláshoz. Részben ennek köszönhetően 10.000 darabbal több elektromos meghajtású autó talált gazdára, mind 2016-ban, így tavaly több mint 47.000 darab új elektromos autó gördült ki a szalonokból.

The Sun

Ha környezetbarát közlekedésről van szó, Norvégiát szokás etalonnak tekinteni, nem véletlenül. A 2017-ben eladott autók több mint 37%-a elektromos volt, ami azt jelenti, hogy a Németországhoz viszonyítva apró országban még darabszámot tekintve is több környezetbarát autót helyeztek forgalomba, mint az autógyártás fellegvárában.

Persze, a világ egyik, ha nem a leggazdagabb országáról beszélünk, így az ottani vásárlók kevésbé érzékenyek az elektromos autók felárára. Ugyanakkor nem is igazán jelentős ott ez a felár, hiszen az állami támogatásokkal a különbség nem túl nagy. Ahogy a norvég BMW képviselője kifejtette:

Az állami ösztönzők nélkül (0% ÁFA és 0% gépjárműadó, míg belső égésű motorral szerelt autókra 15%-25%) egy elektromos autó 50%-al drágább lenne, mint jelenleg.

Inside EVs

Nem mellesleg, hagyományos autóval közlekedni Oslo-ban átlagosan havi 300 eurós adóköltséget jelent, ami szintén nem vonatkozik a támogatott zéró emissziós autókra.

Norvégia jó példával szolgálhat minden állam számára. Egyrészt hatékonyan támogatják az elektromos autók vásárlását, másrészt pedig magas díjakkal sújtják a hagyományos autók tulajdonosait. Egyelőre a franciák vették át ezt a két oldalról ösztönző rendszert, de hosszútávon egyre több országban számíthatunk a norvég mintán alapuló szabályozásra. Igen, Magyarországon is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.08
A pozsonyi rendőrség december 3-án, szerdán egy közlekedési szabályokból tartott elméleti vizsga....
2025.12.08
Közel 100 nappal első Forma–1-es futama előtt az Audi már ízelítőt adott abból, milyen lesz a márka....
2025.12.08
Magam sem gondoltam volna, de néhány apró kellemetlenségtől eltekintve meglepően gördülékenyen....
2025.12.08
A Maserati idén ünnepli fennállásának 111. évfordulóját, 2026-ban pedig újabb mérföldkőhöz érkezik....
2025.12.08
A Budapest Airport többfordulós, szakmai tender keretében választotta ki azokat a szolgáltatókat,....
2025.12.08
A Magyar Elektrotechnikai Egyesület 71. Vándorgyűlésének legjobb előadói díjával ismerték el nemrég....
2025.12.08
Graz belvárosa nagyon népszerű az adventi időszakban a kirándulók körében. Azonban nem mindegyikük....
2025.12.07
Továbbra is az M4 Sport közvetíti a Forma-1-es világbajnokságot Magyarországon. Az erről szóló....
2025.12.07
Az ETSC közlekedésbiztonsági szakértői szerint az egyre növekvő SUV-méretek fatális gázolásokat,....
2025.12.07
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: A Mikulás sem kivétel. ..