járműtörténelem

Amikor Győrben a Daimler volt az úr

2015.12.02.

A Rába elődjénél, a Magyar Waggon- és Gépgyárban, akkoriban így írták, 1907-ben kezdték el gyártanai a Daimler rendszerű teher- és személyautókat. Ez utóbbiak kisebb motorral 12-14 lóerősek voltak, nagyobb motorral pedig 16-24 lóerőre voltak képesek – derül ki Biczó Zalán most megjelent könyvéből, amelyben a gyár 1896-os alapításától az 1939-es hadiüzemmé válásig kíséri figyelemmel az egykori mérnökök, művezetők, tisztségviselők életét.

1916: a gyárban elkészült az ötszázadik motor.

Ötszáznyolc ember életrajza kapott helyet A győri Magyar Waggon-és Gépgyár mérnöki-művezetői-tisztviselői lexikona című kötetemben, célom az volt, hogy emléket állítsanak azoknak, akik megalapozták Győr és a magyar ipari kultúrát – mondta el portálunknak a szerző. Biczó Zalán a Széchenyi István Egyetem jogi könyvtárát vezeti, s történészi-kutatói alaposságáról nem először győzi meg az olvasót. Nem száraz lexikont készített, mindenkit beágyaz a saját korába, az utókor pedig számtalan érdekesség között böngészhet.

Lássunk ezek közül néhányat Biczó Zalán könyve alapján:

Ferdinand Porsche, akinek nevét ma sportautó őrzi, s a világ járműgyártásának örökös tagja például a győri gyár külső konzulense volt. Akkoriban éppen a Wiener-Neustadti Österrechische Daimler-Motoren Geselschaft műszaki igazgatója volt, amikor kapcsolatba került az 1896-ban részvénykibocsátás útján létrehozott Magyar Waggon- és Gépgyárral. Nem is vártak sokat az együttműködéssel, 1907-től elkezdték gyártani Győrben a Daimler rendszerű teher- és bérkocsikat. A gyártás jogát a magyar korona országainak területére kapta meg a győri gyár, amely akkoriban vonzotta a külföldi mérnököket. Igazi multinacionális vállalatként működött, soraiban cseh, morva, osztrák és német mérnökök tucatja volt. Érdekesség, hogy a hivatalos munka nyelve a német volt a Magyar Waggon- és Gépgyárban. A vagont akkoriban dupla w-vel és dupla g-vel írták, s ha már történeti hűség, kövessük a cég nevében mi is a korabeli írásmódot.

Autó alvázszerelde 1914-ben

De itt dolgozott a magyar mérnökök krémje is. Csonka János hetente járt Győrbe, miután a waggongyárban készültek híres postaautói. A Phönix sorozatgyártását maga felügyelte, figyelme a motorok beszereléséig kiterjedt mindenre.

Ebben az időben – derül ki Biczó Zalán könyvéből, a motor- és autógyártás csupán egyetlen csarnokban kapott helyet. A fő profilt az acélszerkezetek, hidak, vasúti vagonok, lokomobilok gyártása jelentette.

Nézzük, milyen érdekes személyiségfek dolgoztak még a waggongyárban, akik természetesen a könyvben is szerepelnek.

Bartholomäi Gusztáv, a würtenbergi Stuttgart város polgára. Polgári iskolái elvégzése után mérnöki diplomát kapott Németországban. A Daimler Motorgyárban üzemmérnök, majd 1910. március 1-jétől a győri vagongyár automobil osztályának főmérnöke, a gépkocsi osztály főnöke.

A kötet borítója

Hoffmann Adolf: A győri vagongyár szolgálatába lépett 1900. szeptember 1-jén mint a műhelyosztály főnöke. 1911. március 24-ig dolgozott Győrben, 1914-1918 között az aradi vagongyár igazgatója lett. Az első világháború után visszatért Győrbe és a vagongyár igazgatója lett. 1918. november 1-jétől műszaki igazgató, az alapszabályok értelmében igazgatói címmel ellátva mint üzletvezető jogosult cégjegyzőként is szerepelni. Cégvezető-főmérnökként 1921. január 30-án az ETO ügyvezető elnökének választották meg Csiffáry Mátyással együtt

Koroknay Gyula: Gépészmérnök a vagongyárban, ahol Tlaskál vezérkari százados segítségével elkészítette a világ legelső benzinmotoros, mechanikus összkerékhajtású és kormányzású járművét. Ezzel a teljesítménnyel nem csak a teherautóknál, hanem a személykocsik között is elsők lettek 1904-ben.

Grand személygépkocsi alváz 1914

Lehner Ferenc: Gépészmérnöki diplomát szerzett. Szerkesztési mérnök a semmeringi vagongyárban Bécsben, majd 1900. július 1-jétől a győri vagongyárban dolgozott. 1921. október 6-iki igazgatósági ülésen a vagontervező osztály főnökeként igazgatóhelyettes lett.  Franz Lehner néven 1929-ben kiadott német nyelvű alapvető munkája: Der Neuzeitliche Waggonbau von der Vorberechnung bis zur Inbetriebnahme. Berlin, 1929.

Martin Tamás János: 1904-1911 között a győri Magyar Waggon- és Gépgyár Rt-nél munkálkodott mint a hídépítési és vasszerkezeti osztály vezető főmérnöke. Száznál is több vasúti és közúti hidat létesített, nemcsak Magyarország területén, hanem Szerbiában, Boszniában, Bulgáriában, sőt még a Fekete-tengernél is. Szerbiában mintegy 100 hidat tervezett és épített, melyek a szerbeknél szabványtervek lettek. Győri tartózkodása idején (1908. augusztusában) egy technikai bravúr végrehajtásával elismerést és a nagyközönség csodálatát is elérte. A régi Rábca-meder felett épült 40 méter nyílású hidat teljes egészében, tehát szétbontás nélkül vitette át a régi helyéről a vízen szállítva az új Rábca-meder felett kijelölt helyére. A szaklapok és az egész világ sajtója ismertette a szenzációs eredményt.

Vadas József: Leszerelése után, 1937-ben került Győrbe, 1937. február 15-től a vagongyár műszaki tisztviselője lett. 1938 októberében nősült meg.  Később a repülőgépüzem-részlegének üzemvezetője, 1952-től főmérnöke lett. Az 1956-os forradalom alatt gyakorlatilag ő irányította a gyárat mint ideiglenesen megbízott igazgató, Lakatos Albert november 2-i felmentésétől és Győrffy József decemberi megválasztásáig. Beválasztották a vagongyár munkástanácsába, majd a vagongyári igazgatótanácsba is. Irányítása alatt a vagongyár támogatta Szigethy Attilát.

Az automobil szerelőműhelyének tablója 1939-ből. Fotók forrása: A győri Magyar Waggon- és Gépgyár mérnöki-művezetői-tisztviselői lexikona - a szerző engedélyével.

Az 1956. november 4-iki orosz beavatkozás után többször tárgyalt az orosz katonai parancsnoksággal a munka felvételének feltételeiről. 1957. április 1-jétől közbiztonsági őrizetbe helyezték, április 24-étől előzetes letartóztatásba került. A „népi demokratikus államrend megdöntésére irányuló mozgalomban való tevékeny részvétel” volt a koholt vád ellene. 1958. május 30-án a Győr Megyei Bíróság 5 év szabadságvesztésre, a Legfelsőbb Bíróság 8 év börtönbüntetésre ítélte. (A Gy. M. B. Nb. 5/58. sz. ítéletével 5 év börtönre ítélték, majd az LB Nbf 58/1958. sz. ítéletével 8 évre súlyosbította.) 1962. április 5-én szabadult a Budapesti Országos Börtönből. 1962. május 15-étől 1970. szeptember 30-áig gépésztervezőként dolgozott a Győr-Sopron megyei Tanácsi Tervező Vállalatnál.

A könyvben bemutatott 508 személy közül mindössze 78 győri születésű – mondja a szerző. - Sokan érkeztek az iparosodott területekről Ausztriából, Németországból, Csehországból, Morvaországból, Sziléziából, de jöttek Angliából, Olaszországból és Litvániából is szakemberek

A könyv a Dr. Kovács Pál Megyei Könyvtár és Közösségi Tér kiadásában jelent meg.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....