hídak

Amikor a részvétel is fontos: olimpiai út- és vasútfejlesztések

2017.03.20.

Miután eldőlt, hogy nem pályázik a magyar főváros a 2024-es olimpiára, veszélybe kerülhet vagy későbbre csúszhat számos közlekedési nagyberuházás megvalósítása. Ilyen lehet az új dél-budapesti közúti híd megépítése, a csepeli és ráckevei HÉV-vonalak integrálása a villamoshálózatba, vagy a ferihegyi vasúti összeköttetés.

Visszavonja hazánk olimpiai pályázatát a kormányzat. Bár a pályázatok elbírálása csak szeptember 3-án esedékes, az érintett városok évek óta készülnek a szükséges infrastrukturális fejlesztések elvégzésére. Magyarországon több alkalommal készült megvalósíthatósági tanulmány, legutóbb 2015 júniusban, amelyet a PricewaterhouseCoopers szakértői készítettek. A tanulmány megállapításai és a fejlesztésekről született kormányrendeletek szerint jelentős közlekedési beruházásokra kell sort keríteni, amelyek azonban főként Csepel északi részét, illetve a vele szemben fekvő budai területeket, és ezek közlekedési kapcsolatait érintik.

A leendő olimpiai falu tervezett helyszínének közelében halad a Déli összekötő vasúti Duna-híd. A kormányhatározat szerint az elővárosi vasúti közlekedés fejlesztése érdekében háromvágányú kapcsolat tervezése szükséges Kelenföld és Ferencváros vasútállomások között, valamint új elővárosi megállók kialakítása szükséges, új megállóval a vasúti híd pesti hídfőjében és a Népligetnél. Ide tartozik a Déli összekötő vasúti Duna-híd kibővítése, vagyis a jelenleg meglévő híd mellett egy újabb létesítése a harmadik vasúti vágány érdekében. A fejlesztés minden bizonnyal megvalósul akkor is, ha nem rendez Budapest olimpiát, talán az S-Bahn-megállók kivételével. Ugyancsak a csepeli helyszín miatt vált szükségessé a 150-es vasútvonal Soroksári út menti nyomvonalának áthelyezése a Határ út és a Kvassay Jenő út közötti szakaszon, bár ezt használja majd a leendő Budapest-Belgrád vasútvonal is. Vagyis az átalakítás bizonyára nem marad el.

Az olimpiai falu látványterve, háttérben a Galvani úti Duna-híd

Az M1-es és M7-es autópálya 2×3 sávosra bővítése Győr és Budapest, illetve Balatonvilágos és Budapest között a jelentős teher- és személyforgalom miatt az olimpia megrendezése nélkül is elkerülhetetlennek látszik. Olimpia-rendezés híján elmaradhat a Galvani úti közúti híd és a kapcsolódó úthálózat építése, új 2×3 sávos közúti Duna-híd tervezése a Galvani út Illatos út vonalában. Ugyancsak háttérbe szorulhat a H6-os ráckevei HÉV-vonalnak az egységes fővárosi kötött pályás közösségi közlekedési hálózatba való integrálása, illetve a H7-es csepeli HÉV fővárosi villamoshálózatba való integrálásához a csepeli HÉV-vonal közúti villamosüzemmódra való áttervezése és bekötése a 2-es villamos vonalába, valamint a nagykörúti villamosvonalhoz való csatlakozás kialakítása a Boráros téren.

Kérdés, hogyan érintik az olimpiával kapcsolatos fejlemények a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kötöttpályás kapcsolatának kiépítését. A legutóbb a kormány által elfogadott koncepció szerint a légikikötőt a Budapest-Cegléd vasútvonalon épített kitérővel, vagy alternatív nyomvonalon lehet majd elérni. A 100-as vonalon közlekedő vonatok – akár a főváros, akár Szolnok felől érkeznek – menetrend szerint érinthetik a repteret. A főváros felé haladva a szerelvények a körvasúton eljuthatnak a már említett déli vasúti hídon Kelenföldre, vagy a Keleti- illetve a Nyugati pályaudvarokra. A beruházás értéke 100 milliárd forint nagyságrendű, amelyet uniós forrásból fedez a kormányzat. A vasúti kapcsolatra attól függetlenül szüksége van a lassan 12 milliós utasforgalmat produkáló Ferihegynek, hogy lesz-e olimpia Budapesten, bár az kétségtelen, hogy a nyári játékok megrendezése kötelezővé tette volna a projekt megvalósítását.

Jámbor Gyula

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.12
Kicsi és szép: az elektromos miniautók uniós piaca 7 éven belül 125%-kal fog növekedni. Íme, miért....
2025.12.12
A hét eleje óta hivatalosan is a Volkswagen Polo Magyarország legkedvezőbb listaárú új....
2025.12.12
Íme, néhány kreatív, játékos vagy szokatlan módszer a közúti közlekedés biztonságának növelésére.....
2025.12.12
A SEAT hivatalosan is megkezdte két ikonikus modellje, az új Ibiza és Arona gyártását barcelonai....
2025.12.12
Presztízs réteggyártóként elgondolkozhat az Alpine néhány tető nélküli változat bevezetésén is. ..
2025.12.12
Próbarepülést végzett Kínában két olyan új, nagy teherbírású drón, amelyet a civil áruszállításban....
2025.12.11
Üdvözlünk az Autószektor podcast csatornáján, ez a HangZóna! Vendégünk: Piri András, az Inter Cars....
2025.12.11
Miközben folytatódik a párbeszéd Kína és az Európai Unió (EU) között a kereskedelmi....
2025.12.11
Miről is van szó pontosan?   ..
2025.12.11
De a nyolc versenyautó közül csak három lesz a legújabb, kilencedik generációs utcai Hiluxra....