AMTS
A harmadik generációs i30-as 2017-ben teljes modellcsaládként jelenik meg a piacon. A Golf ellenfelének szánt dél-koreai kompakthoz komoly reményeket fűznek a gyáriak, ennek köszönhetően idehaza januárban jelent meg a szalonokban a hatchback, április közepén érkezik a kombi, ősszel pedig a sportos N-széria és az ötajtós szedán (Fastback) kivitel várható.
Fotó: Horváth Miklós
Az autó fő erényei között az árat, a dizájnt és a vezethetőséget emeli ki a modell sajtóanyaga, ez utóbbi esetében a rüsselsheimi technikai központ mérnökei adtak bele apait-anyait. A csehországi gyártású autó hosszúsága 4 cm-t gyarapodott, szélessége másfél centivel lett nagyobb, magassága pedig ugyan ennyivel csökkent. Az önsúly 28 kg-mal szerényebb, miközben a kasztni merevség 22 százalékkal jobb, köszönhetően az 50 százalékot meghaladó arányban felhasznált nagyszilárdságú acéloknak. Rendhagyó módon az i30-as futóművét a Nürbirgringen hangolták véglegesre 450 kör megtétele alatt.
Az újdonság küldetése, hogy 2020-ig a legnépszerűbb európai márkává avanzsáljon általa a Hyundai, ebből kifolyólag elmondható, hogy a népautó babérjainak megszerzését tűzték ki zászlajukra a dél-koreaiak, szó szerint, ugyanis ebben a szegmensben a wolfsburgi márka áll a dobogó legfelsőbb fokán. Hazánkban kb. 600 darab talált gazdára 2016-ban, az új modellből 7-800 darabos volumen értékesítését tartja reálisnak az importőr.
Az Ioniq esetében több dolog miatt is piedesztálra állítható az újdonság: első alkalommal jelenik meg háromféle ökohajtásrendszerrel egy típus, e miatt nagy áttörés várnak a Hyundainál az elektromos, hibrid és plug-in hibrid autók piacán. A másik ok, amiért jó eséllyel taszítja le trónjáról a Prius-t a koreai márka, az ára és az emészthetőbb dizájn.
A tisztán elektromos verzió 200 km-es hatótávval kecsegtet, a hibrid pedig használhatóságában licitál a japánok fölé. A bolygóművel szerelt fokozatmentes Toyotákkal ellentétben az Atkinson-ciklusú 1.6 literes szívómotor és a hozzá kapcsolt hatfokozatú duplakuplungos az első tesztek alapján nem úgy mozgatja az autót, mintha befőttes gumival húznák. Nincsenek zavaró felbőgések, nincs hirtelen megtorpanás, vagy meglódulás, sima és egyenletes a jármű dinamikája.
A 105 lóerős benzinmotor különlegessége, hogy a blokk és a hengerfej egymástól független hűtéssel rendelkezik, a termikus hatásfok 40 százalékos (a legjobb az autóiparban), többek között a 200 baros, hatlyukú injektornak köszönhetően. Az állandó mágneses villanymotor 32 kW és 170 Nm nyomaték leadására képes, a rendszer teljesítmény így 141 lóerő és 265 Nm-es.
Végül, de nem utolsó sorban megtekinthető Lovász Pál és Kürti Tamás i20 R5-öse is, mely a raliban – cskúgy mint az utcán az i30-as - szintén a német technikát hivatott megelőzni, ugyanis a márkaválasztással a versenyző páros a Skoda hegemóniát törte meg. Az 1600 köbcentiméteres turbómotor 285 lóerős és 420 Nm-es teljesítményét egy ötsebességes szekvenciális váltó továbbítja a kerekekhez. Az állandó összkerékhajtású raligép súlya 1230 kg, a versenyzők elmondása szerint a következő héten már a Miskolc Rallye-ra gyúrnak vele.