Anyukám is érteni fogja! – Autók felfüggesztve | Autoszektor
Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – Autók felfüggesztve

2014.03.20.

Néhány hete foglalkozunk már a járműtulajdonosokra háruló felelősség kérdésével, vagyis azzal, hogy az autók műszaki állapotának romlását észre kell és észre illik venni. A leeresztett abroncsok, kiégett izzók, hibás fékrendszer után ma a futóművel kezdünk foglalkozni.

De mi is ez a futómű és miért ennyire fontos?

Amikor az első szekereket készítették, egyszerűen feltettek a tengelyekre két-két kereket. Az érzést, amit ez okozott, a még napjainkban is kapható alap kivitelű kerékpárokhoz tudnám hasonlítani, bár ezeken is gumikerekek vannak, amik már sokat elnyelnek az út egyenetlenségeiből. Hamar rájöttek a szekérkészítők is, hogy a vaspántos fakerekek az út minden egyes kis egyenetlenségét közvetlenül az utasok fenekéhez közvetítik, ki kellett tehát találni valamit.

A nagy ötlet nem volt más, mint a rugók beépítése. Ekkor már nem kaptak meg minden úthibát közvetlenül az utasok, de jelentkezett egy másik probléma: a kocsi végtelen ringatózásba kezdett. Ezután találták fel a lengéscsillapítót, ami arra hivatott, hogy egy úthiba után gyorsan megnyugodjon a járműtest. (Ha napjaink autójában tönkremegy a lengéscsillapító, akkor érezhetjük az előbb említett ringatózást.)

A mai formájában ismert gumiabroncsokon futó járművek futóművei az évtizedek során folyamatosan fejlődtek, és ezzel együtt természetesen egyre bonyolultabbak lettek. A járműveknek közel ugyanúgy kell futniuk egy szál sofőrrel a fedélzetükön, mint a teljes családdal és a rengeteg csomaggal. A kerekeknek lehetőleg minden körülmények között az úttesten kell maradniuk, kanyarokban, bukkanókban, gyorsítás és fékezés közben is. Hogy ennek a sok feltételnek meg tudjon felelni egy futómű, ma már – ha benézünk az autó alá – sok látszólag kusza kart, rugókat, rudakat, és gumielemeket látunk, amiket összefoglalóan felfüggesztésnek, vagy futóműnek nevezünk.

Nem is olyan egyszerű, igaz?

Harkály van a kocsi alatt?

Sokan hihetik, hogy beköltöztek a kopogtató madarak az autó alá, amikor egyre erősebben hallják a futómű felől érkező kopogó hangokat. Harkályokat nem fogunk találni, de akkor mi kopog?

Ahogyan a járműtest dülöngél az úton, a futómű elemei mindig más pozícióban vannak egymáshoz képest. Ha simán csak fém a fémhez lenne kötve, hát akkor olyan csikorgás lenne az utakon, mintha száz matektanár húzná végig a körmeit a táblán. Ezért a futóműben nem találunk olyan kapcsolódást, ahol ne alkalmaznának gumi betétdarabokat, amelyek megakadályozzák a csikorgó, kopogó hangokat és elnyelik a rezonanciákat: ezeket az alkatrészeket a szerelők garázsnyelven csak szilenteknek nevezik, éppen azért, mert ha ezek jó állapotban vannak, akkor a futóművünk csendes marad.

„Hát aztán, ha kopog? Engem nem zavar!”

Egy ideig persze az kellemetlen hangokon kívül nem okoznak problémát a kikopott szilentek. No persze csak ha nem nevezzük problémának, hogy a zajterhelés is fáradtságot okoz, hiszen az agyunk folyamatosan kapja az ingereket, egyszerűen idegesítő egy idő után a dolog. De amikor egy kikopott alkatrész miatt már nem a régi a kocsi stabilitása, az már fenyegeti az autózás biztonságát, ezért ha már egyértelmű, hogy valami nincs rendben odalent, akkor irány a szerviz.

Kormány közeli (hang)források

Logikailag a futómű kérdésnél kell foglalkoznunk a kormányművel is. A kormányzás is végső soron a futómű része, hiszen ez is az első kerekhez bekötött rudazatból áll. A kormánykerék csak a jéghegy csúcsa, az igazi technika általában a vezetőknek láthatatlan. A kormánykerék forgatásával előbb a több helyen is irányt váltó kormányrudat, majd egy fogaskereket, végül egy fogaslécet hajtunk.

Fogaskerék - Fogasléc

A jármű elejébe épített kormányműben a fogasléc a tekergetés hatására jobbra-balra mozog, a végeire szerelt rudazattal pedig elforgatja a kerekeket. Mivel egyrészt a mozgás hatására, másrészt a kormányzás miatt a kerekek a kormányműhöz képest mindig máshogyan helyezkednek el, ezért ezek a rúd-kapcsolatok sem lehetnek fix bekötésűek, hanem úgynevezett gömbcsuklókkal (vagy gömbfejekkel) kapcsolódnak a kerékhez. A már megismert szilentek a gömbfejekben is megtalálhatóak, tehát ez is tud kopogni, ha kikopott.

Azt mondják nincs rossz, kopogó futómű, csak halk rádió

Vannak, akik a legkisebb kopogást is észreveszik, és akadnak olyanok, akiknek az autóján már szinte mindent ki kellene cserélni, ami a felfüggesztéssel kapcsolatos. Fordítsunk nagyobb figyelmet a futómű felől érkező hangokra. Talán meg tudjuk így előzni a futómű hiba miatt már csak autómentővel orvosolható eseteket.

Csütörtökön megemeljük az autót és megnézzük mi is biztosítja a gördülékenységet. További hibák és a felismerésük módja következik, addig is jó fülelést!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.08.31
A toplistát teljes egészében német prémiummárkák uralják, megközelítőleg 39 és 60 millió forint....
2024.08.31
Bringázás jogokkal, kötelességekkel, esetleg büntetéssel. ..
2024.08.31
Egy baleset miatt kidőlt fa ráesett egy nőre és lányára szombat délután Budapest 14. kerületében, a....
2024.08.31
A második generációs Ford GT és számos más Ford modell megálmodója, Todd Willing lesz az amerikai....
2024.08.31
Az első futamot a pole pozícióból rajtolva megnyerte, majd a második viadalon harmadik lett a....
2024.08.31
Lando Norris, a McLaren brit versenyzője volt a leggyorsabb a Forma-1-es Olasz Nagydíj szombati....
2024.08.31
Az új verzió lesz a francia márka kínálatának csúcsán - míg a C5 X-et sem cserélik le.  ..
2024.08.31
A BMW M Visionary Materials Seat elnevezésű sportülés-koncepció ökológiai lábnyoma 90 százalékkal....
2024.08.31
A baleset a Nyíregyháza felé vezető oldalon, Kál térségében történt – írta az Országos....
2024.08.31
Lewis Hamilton autózta a leggyorsabb köridőt pénteken a Forma-1-es Olasz Nagydíj második....