Anyukám is érteni fogja – Eszement száguldozás a Soroksári úton | Autoszektor

gyorshajtás

Anyukám is érteni fogja – Eszement száguldozás a Soroksári úton

2017.08.20.

Mottó: "A közlekedés moslékai". Egy internetre feltöltött videóból tudjuk, hogy mi történt, de vajon mi lehetett volna belőle?

Napok óta lázban tartja az internetet egy mobiltelefonnal, vezetés közben készített felvétel, ahogyan egy luxusterepjáróval időnként 170 km/h-ás sebességgel szabálytalanságok tömkelegét véti egy sofőr, az esettel a TV2 Mokka című műsora is foglalkozott, ahol Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke fejtette ki véleményét a történekkel kapcsolatban. A videó sokakból vált ki megbotránkozást, de úgy látszik, hogy ez a felháborodás sokkal inkább szól a sofőr személyének, anyagi helyzetének és magamutogatásának, mintsem annak, hogy mennyire felelőtlen és veszélyes az, amit csinál.

Mit is látunk valójában?

Ami szemmel látható és füllel hallható a videófelvételen, az alapján valóban csak annyit tudunk mondani, hogy ázzon el a veteményese ennek a terepjárós hapsinak, hiszen annyira visszatetsző módon beszél és cselekszik, hogy az már önmagában is bicskanyitogató – nem gondolom, hogy más egyéb célja is lett volna ezzel az egésszel, mint a magamutogatás.

A szabálytalanságokat, amiket elkövet a pontosan egy perces felvétel során, még felsorolni is nehéz, de azért megpróbálom. Vezetés közben kézben tartott mobiltelefon, szimpla záróvonal többszöri átlépése, autóbusz forgalmi sáv jogosulatlan használata, nem bekötött biztonsági öv, irányjelző használatának többszöri elmulasztása, dupla záróvonal átlépés és ha ez még nem lenne elég természetesen ott van a gyorshajtás. Azt senki sem tudja, hogy ez a lehengerlő stílus jött magától, vagy rásegített valamilyen tudatmódosító szerrel, mint ahogyan azt sem, van-e egyáltalán (érvényes) vezetői engedélye az úriembernek…

Mennyibe kerülne?

Mivel a helyszínen nem kapták el az illetőt, most már csak a pénzbírságot vehetjük figyelembe, ami mindig a duplája a helyszíni bírságnak. A fenti listát egyszerűen lusta vagyok egyenként kikeresni, de az alapvető szabálysértések büntetése 20.000 forintnál nem lehet alacsonyabb, helyszínen ez 10.000 lenne tételenként.

Pillanatkép a videóból

A fent felsorolt szabálysértéseket között van olyan (pl. irányjelzés elmulasztása) amelyet többször is l elkövetett. Ha mindegyikért 20.000-et szabunk ki, akkor azonnal legalább 140.000 Ft-on áll a mutató, de ebben még nincsen benne a gyorshajtás.

„Sajnos” nem sikerült kimaxolni

50 és 100 km/h megengedett legnagyobb sebesség mellett több mint 105 km/h-val kell meghaladni a szabályos sebességet ahhoz, hogy elérjük a maximális 300.000 forintos büntetési tételt. Ebben nem jeleskedett emberünk, mert 70 helyett 170-el haladt, ami „csak” +100 km/h, így ezért – a táblázat szerint – csak 200.000 forint büntetés és 8 büntetőpont jár.

Jár még büntetőpont a biztonsági öv miatt is – ezért 3-at kapna – így már 11-nél járunk. A záróvonal átlépéséért alkalmanként 2 pont jár, a kézben tartott mobilért 3 és nem is sorolnám tovább, tuti, hogy ez alatt az egy perc alatt is összegyűjtött 18 pontot, ami azzal jár, hogy visszavonják a vezetői engedélyét. Új tanfolyam, új vizsga… Ha szimplán pénzbüntetésben szeretnénk kifejezni ezt az egy percet akkor kb 340.000,- Ft-os csekket kellene küldenünk.

Csakhogy ez már nem szabálysértés

Az ügyben egyeztettem Pető „Kreszprofesszor” Attilával, akinek az volt a véleménye, hogy ez a magatartás simán kimeríti a közúti veszélyeztetés fogalmát, amelyet Btk. 234. §-ában találunk, így:

234. § (1) Aki a közúti közlekedés szabályainak megszegésével közúton vagy közforgalom elől el nem zárt magánúton más vagy mások életét vagy testi épségét közvetlen veszélynek teszi ki, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.”

Ilyen belülről egy 6 éves ML-klasse, igaz, ez AMG kivitel

A törvényhely még hosszan sorolja a közúti veszélyeztetés minősített eseteit, amelynek legszélsőségesebb pontja, amikor a bűncselekmény kettőnél több ember halálát, esetleg halálos tömegszerencsétlenséget okoz, ilyenkor akár 15 évre is lecsukhatják az elkövetőt.

Szerencsére nem történt baj

Nem hinném, hogy sofőr kivételes képességeinek köszönhető, hogy az ámokfutás során nem történt baleset. Ilyen magas sebesség mellett egyszerűen fizikai képtelenség megállítani az autót egy olyan akadály előtt, amely előtt 70-ről még vészfékezés mellett éppen megállnánk.

Csábítóan üres és egyenes a Soroksári út (Forrás: Google Maps)

Két és fél évvel ezelőtt olvasói kérdést válaszoltam meg egy cikk keretében. Itt részletesen kifejtettem, hogy mit értünk fékút és féktávolság alatt, sőt még a vonatkozó képleteket is közöltem, ami alapján bárki tud hasonló számításokat végezni.

Vegyük most megint elő kicsit a gimis fizikát és nézzük meg, mi történik akkor, hogy ha egy hirtelen feltűnő akadály – teszem azt egy kismama a babakocsival – tűnik fel a vezető szeme előtt! Feltételezzük azt is, hogy 70 km/h sebességről éppen meg tudnánk állni az akadály előtt.

Fékút - a piros szakasz

A fékút a tényleges megálláshoz szükséges útszakasz hossza. Ez onnan kezdődik, ahol a fékhatás már kialakult. A fékút négyzetesen arányos a sebességgel, tehát kétszer akkora sebességhez, négyszer akkora fékút tartozik. Példánkban most egy nagyon jó műszaki állapotban lévő, remek minőségű abroncsokon futó autót veszünk, plusz ideális körülményeket, vagyis száraz, pormentes aszfaltburkolatot és a lassulást 8 m/s2-re lőjük be, ami igen tisztességes érték, tegyük fel, hogy képes erre a videóban is látható Mercedes-Benz ML-osztály.

V0 = 170 km/h...

70 km/h-ról 23,6 méter szükséges, hogy megálljuk, 170-ről majdnem 140, egészen pontosan 139,3 méter.

Féktávolság - a fekete szakasz

Igen ám, de az akadályt észlelni is kell valamikor. Az észlelés (megpillantás) és a fékező erő, a fékhatás kialakulása között pedig idő telik el. Egyrészt van az emberi reakcióidő, ami átlagosan 0,8 másodperc. Ezen természetesen azonnal tovább ront, ha valaki ivott, vagy kábítószerezett, de maradjunk most annál, hogy józan sofőrről beszélünk. További 0,2 másodperc szükséges ahhoz, hogy a fékrendszerünkben kialakuljon a fékezéshez szükséges nyomás.

Összesen eltelik tehát 1 egész másodperc az észlelés pillanata és a lassulás megkezdése között. És ez alatt az egy másodperc alatt az autó érdemben nem lassul, cserébe az észleléskor meglévő sebességgel haladunk az akadály felé. Ez 70 km/h-nál 19,4 métert jelent, 170-nél 47,2 métert.

A reakcióidő alatt megtett út és a fékút összege adja a féktávolságot, ami 70-ről 43 méter, 170-ről 186,5 méter!

Az akadályt nem látjuk meg előbb

Akármennyivel is megyünk, az akadályt mindig ugyanakkor fogjuk észlelni, tehát ugyanakkora útszakasz áll majd a rendelkezésünkre a megálláshoz. Ha 70-ről 43 méter, akkor érdemes megnézni, hogy 170-ről mire elég ennyi távolság!

SEMMIRE!

Mivel egy másodperc reakcióidőnk van, mire lassulni kezdeni a kocsi már megtettünk 47,2 métert, nekünk pedig csak 43 méterünk van összesen a megállásra. Másképpen fogalmazva, bármilyen hirtelen fékezést igénylő vészhelyzetben az eredeti haladási sebességgel, vagyis 170-el fog bekövetkezni az ütközés, a következményekbe pedig jobb bele sem gondolni.

És ez az igazi baj ezzel a videóval, és ezzel a fajta közúti magatartással! Láthatóan fogalma sincsen, mit kockáztat a viselkedésével, és egy esetleges tragédia után a gyászolóknak sovány vigasz lenne, hogy több év börtönt és sok százezres büntetést szabnak ki a tettesre.

Képünk illusztráció...

A baleseti véghelyzeteket elnézve a híradóban, sokszor tesszük fel a kérdést, hogy „ezt meg hogy sikerült”? A tárgyalt videó a bizonyíték arra, hogy igenis létezik a brutális gyorshajtás és minden más szabály figyelmen kívül hagyása. „Hősünknek” most kiadta, de amikor nem adja ki, akkor csodálkozunk igazán a TV előtt ülve, vagy a sokkoló baleseti képeket nézegetve az interneten.

A cikk olvasása után csak egyvalakinek jut eszébe, hogy nem kellene száguldozni, akkor már megérte ennyit gépelni!

ÓVATOSAN!!!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....