Anyukám is érteni fogja – Ez a rendőr nekem villog? | Autoszektor

Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja – Ez a rendőr nekem villog?

2015.12.21.

Miért, és főképp hogyan állít meg a rendőr? Hogyan kapcsoljunk időben?

Több alkalommal láttam, hogy az, akit „ki akar venni” a rendőr, egyszerűen nem észleli a közeg szándékát. Pedig nem nehéz észrevenni, csak egy kicsi odafigyelés kell hozzá, mint a vezetéshez általában…

Megállít, kivesz, kivillog stb.

A magyar nyelv gyönyörű, és a rendőri intézkedésekre is rengeteg szinonimát használ. Magára a rendőrre meg még többet, ebbe talán most ne is menjünk bele. A folyamat lényege, hogy a rendőrautóval közlekedő egyenruhások, akiknek az a feladata, azt kapták parancsba, hogy a közlekedési szabálytalanságokat figyeljék, észrevesznek valamit, ezért út közben meg szeretnének állítani és utánanézni ennek-annak…

Miért állít meg?

Vörös posztónak számít a rendőröknél, ha az autónk hátsó rendszámán lévő, műszaki érvényességet igazoló matricán azt látják, hogy lejárt. Még keresniük sem kell valamit, amiért büntethetnek, már a megállítás előtt tudják, hogy itt bizony lesz mit felírni. A rendszámnál maradva, ebben a ködszitálós időben a kocsik hátulja gyorsan és erősen bekoszolódik. Ez a dzsuva eltakarhatja a rendszámot annyira, hogy az olvashatatlanná válik, pedig a szabály szerint a hatósági jelzésnek mindig láthatónak, tovább megyek olvashatónak kell lennie.

A klasszikus közúti ellenőrzés egyre ritkább

Jöjjön most a „Tudja-e, hogy miért állítottuk meg, Sándor?” rész! Amikor nem látjuk a rendőrt, hajlamosak vagyunk balra kis ívben kanyarodni, nem észrevenni a záróvonalat, vagy a kötelező haladási irányt jelző táblát. A baj csak az, hogy ha mi nem látjuk őket, attól ők még láthatnak minket. A rendőr ezután Danny Blue-t megszégyenítő gyorsasággal tűnik fel a semmiből és már ott villog mögöttünk. Tudom, hogy az olvasóim között nincs ilyen, de ha mégis előfordul véletlenül, hogy átmegyünk egy záróvonalon, és rövid idővel utána kék-piros villogást, esetleg szirénaszót hallunk a hátunk, mögül éljünk a gyanúperrel, hogy a közeg minket akar.

Végül írjuk a listához azokat az okokat, amikor közvetlenül nekünk akar jót: a rendőr gyakorlatilag bármilyen okból megállíthat, például, hogy figyelmeztessen, hogy lapos a gumink, nem ég a lámpánk, nyitva az ajtónk és a többi.

A felső matrica mutatja, mikor jár(t) le a műszaki - a szín is árulkodik éppen azért, könnyebben észre vegyék (A képen látható  matricához tartózó jármű műszakija 2014. hetedik hónapjában járt le.)

Javaslom, hogy mindenki nézzen utána, meddig jó a műszakija. Ha már nagyon koszos a rendszám és/vagy a lámpánk, akkor tankolás közben csutakoljuk le a szóban forgó részeket. Cseréljük, vagy cseréltessük ki a rossz izzókat és főleg ne engedjünk meg magunknak még kisebb szabálytalanságokat sem! (Még több infó az izzócseréről itt!)

Hogyan állít meg?

Az előbb már érintettük a témát, lássuk most részletesen is, hogyan állít meg (akar megállítani) a rendőr. Vezetés közben alapvető tennivaló (lenne) hogy a közvetlen környezetünket néhány másodpercenként csekkoljuk. Az előttünk lévő forgalommal általában nincsen gond, mert jó esetben arra nézünk, amerre megyünk, bár erről egy külön cikket tervezek évek óta. A tőlünk oldalra lévő közlekedési viszonyokat néhány oldalra való pillantással nyugtázzuk. Ha odafigyelünk, könnyen kivédhető lesz, hogy elsodorjunk egy kerékpárost, vagy érintőre vegyük a párhozamosan közlekedő autót.

Mi a helyzet a hátunk mögött lévő világgal? Nos, személyes meglátásom, hogy egyesek számára az, ami mögött történik az úton gyakorlatilag nem is létezik. Főképp, amikor azt látom, hogy a visszapillantó tükrök úgy állnak, hogy azokban tuti nem látni semmit. Ha a tükrök megfelelően vannak beállítva, akkor a hátunk mögötti történéseket legalább a perifériás látómezőnkben észleljük, magyarul a szemünk sarkából látjuk.

Most menni akar, vagy megállítani?

Amikor a rendőr valamiért minket akar, akkor szorosan mögénk zárkózik, és felkapcsolja a megkülönböztető fényjelzését. A piros-kék fényhíd villogása nem egy szokásos látvány, ezt észre kell (!) venni a tükörből, akkor is ha nem túl gyakran pillantunk beléjük. A rendőr ráadásul szorosan (de azért biztonságosan) mögénk áll, úgyhogy nem valami távoli pislákoló fényre kell gondolni, hanem erős villogó effektusra. Ha ez nem lenne elég – és sokszor nem az - akkor hosszabb-rövidebb szirénahanggal is próbálják a tudtunkra adni, hogy meg kéne állni lassan.

Az illusztrációban az amerikai képek segítenek (forrás: nebraskaradionetwork.com)

A hangos zenehallgatás a kocsiban nem tiltott, de az már felróható a sofőrnek, hogy ha annyira hangosan zenél, hogy a közlekedés zajait egyáltalán nem hallja. Felhúzott ablakokkal és jó hangos diszkózene mellett sima ügy, hogy nem halljuk még a szirénát sem.

Lényegében tök mindegy, mit akar, hiszen így is, úgy is félre kell húzódnunk, ha megelőz, akkor szerencsére nem ránk hajt, ha meg megáll, akkor készülhetünk a beszélgetésre. A megkülönböztető jelzéseit használó járművek elengedéséről már korábban „tanultunk”.

Tudjuk, miért kezdik hátulról?

Azért, mert ha így nem megy, kezdhetik elölről. És kezdik is! Ha minden kötél szakad, akkor a rendőr meg fog előzni. Előzés közben egyértelmű karjelzéssel, vagy a régi vágásúak a tárcsával jelzik, hogy ideje lenne félrehúzódni. A művelet után határozottan elénk fog jönni és a rendőrautót úgy fogja kormányozni, hogy ha akarunk, se nagyon tudunk hová menni.

Minél tovább húzzuk ezt a műveletet, annál kevesebb együttérzésre számíthatunk majd – szerintem.

Hol kell megállni?

Mivel a rendőr bárhol intézkedés alá vonhat bárkit, nem érdemes arra várni, hogy például lesz egy parkolóhely, vagy egy öböl, ahol majd megállhatunk. Nem is dolgunk erre figyelni, hanem irányjelzéssel, határozott lassítással azonnal félre kell húzódnunk! Ha nem így teszünk, azzal szerintem megint csak rontunk a megítélésünkön.

Összefoglalva

Néha előfordul, hogy út közben meg akar állítani a rendőr. Ilyenkor mögénk jön és villog, ha nem elég akkor szirénázik is. Maradjunk nyugodtak, tegyük ki az irányjelzőt és haladéktalanul álljuk meg!

Magyarországon szokás volt kiszállni a járműből az intézkedés idejére. Én személy szerint úgy gondoltam, hogy ezzel mintegy meg is tisztelem a közeget, és nem az van, hogy én üldögélek a meleg, vagy éppen hűvös autóban, ők meg fagyoskodva, vagy éppen izzadva ácsorognak felettem. Mára ez, úgy látom, némiképp megváltozott. A rendőrnek is jobb talán ha nem ugrunk ki a kocsiból. Egyrészt jobban szemmel is tud tartani, nem kell félnie tőle, hogy majd elszaladunk, vagy keménykedünk, másrészt nekünk is kényelmesebb így.

Ha nincsenek az utastérben a papírjaink, akkor is várjuk meg a rendőrt, míg elmondja, mit szeretne, majd közöljük, hogy a csomagtérben van a cucc, így már szabadabb lesz a mozgás.

Legyünk mindig együttműködőek, általában semmi értelme a vitatkozásnak, keménykedésnek. Ha szabálytalankodtunk, azért vállalni kell a felelősséget, büszkén, férfiasan – „ez van, megfogtak”- alapon.

OFF TOPIC - Témán kívül

Már csak 2 nap van karácsonyig. Ilyenkor rengetegen vagyunk az utakon, és a szokásosnál is nagyobb odafigyelés szükséges. Nincs rosszabb, mint karácsony előtt egy baleset kisebb-nagyobb hozományaival foglalkozni, egymás helyett.

Az ünnepek közeledével, ezúton kívánok minden kedves kitartó olvasómnak békés karácsonyt és szerencsés, balesetmentes, bolgog új esztendőt!

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.23
Hivatalosan is megerősítették, hogy 2021. január 11-én rántják le a leplet az új Le Mans-i....
2020.10.23
Zalaegerszeget az M7-es autópályával köti össze az első, közel 6 kilométeres szakasz. ..
2020.10.23
Az amerikai izomautó üzembentartója 200 ezer forintos bírságra számíthat a több mint 100 km/h-s....
2020.10.23
SUV és szedán is érkezik tisztán elektromos hajtáslánccal a Jaguar-Land Rovernél, ám a tervezetnél....
2020.10.22
Sokaknak családtag volt, és nemcsak autópótlékként szolgált, ma egyre ritkább, pláne veterán....
2020.10.22
Ivan Lazarevic Szerbiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.10.22
Az elkövetkező hetekben a közelgő mindenszentek és halottak napja alkalmából egyre többen....
2020.10.22
37.710 eurójába került idén a németeknek az újautó vásárlása, jelentősen többe, mint egy évvel....
2020.10.22
Álomkezdés öt csillaggal: az ID.3 a lehető legmagasabb minősítéssel zárta az Euro NCAP (European....
2020.10.22
Tíz év után először fordult elő Németországban, hogy nem egy járműipari cég végzett a....