Anyukám is érteni fogja! - Feladat, határidő, felelős | Autoszektor
Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! - Feladat, határidő, felelős

2014.03.06.

Kedden új témát indítottunk útjára: a gépjármű üzemben tartók felelősségéről kezdtünk beszélni. Ma részletekbe bocsátkozunk és megnézzük mit, mikor és kinek kell felelősséggel elvégezni a jármű körül.

A céges értekezletekről már ismerős lehet az alcím. A rossz hír az, hogy most minden feladatnak saját magunk vagyunk a felelősei, a határidő pedig: azonnal!

Szeretném már az elején ismételten hangsúlyozni, hogy egy nem megfelelő műszaki állapotú járművel közlekedve nem csak saját, hanem mások biztonságát is veszélyeztetjük. Mivel kint az utakon rengetegszer tapasztalom, hogy sokan teljesen zárójelbe teszik a kötelezően elvégzendő jármű körüli feladatokat, elhanyagolják ezt a kérdést, szeretnék – szó szerint is – rávilágítani néhány fontos részletre.

Indulás előtt

Szigorúan véve az előírásokat, minden egyes beszállás előtt ellenőriznünk kellene a járművünk alapvető műszaki paramétereit: gumiabroncsok, világítás, ablaktörlők, fékék stb. Nem életszerű persze, hogy körbejárjuk az autónkat, én sem látom egyik reggel sem az ablakon kinézve, hogy a szomszédaim körbe-körbe járkálják a kocsijukat. Az sem szokott sűrűn elfordulni, hogy az első métereken fékpróbát tennénk, pedig néha nem ártana.

„Mondd, Doktor! A tengelyen kell ahhoz mennünk, hogy észrevedd, hogy defekted van?”

Az idézet a „Csöpi-sorozat” Elvarázsolt dollár című részéből való, de igen találó. Általános tapasztalat, hogy nem vesszük észre időben, hogy szökik a levegő valamelyik kerékből. A látszólag kis baj több gondot is okoz. Mindenek előtt sokkal gyorsabban kopik a gumiabroncs, ráadásul aszimmetrikusan. Az autó többet fogyaszt majd, mert a lapos gumi gördülési ellenállása jelentősen megnő. Ezeket még zsebre is vágnánk, de pl. egy lapos első kerékkel történő vészfékezésnél a járművünk oldalra fog húzni. De mi van, ha ott éppen áll egy gyalogos? A kérdés költői, nem is várunk rá választ.

A kerekek általában jól bírják a gyűrődést, de idővel mindegyikben csökken a túlnyomás, még akkor is, ha nem kaptunk szöget. Egy autós egy hónapban kb. egyszer biztosan megfordul egy benzinkúton, ha másért nem, hát azért, hogy tankoljon. (Segítség, hogy lapos kerékkel hamarabb kell majd mennünk tankolni is.) Vegyük a fáradságot, vagy kérjük meg a benzinkutast, hogy ellenőrizze le a kerekekeink nyomását, és ha kell, állítsa be azokat a megfelelő értékre. Ha túl gyorsan ereszt a kerék, akkor következő utunk vezessen egy gumisműhelybe.

Mi a megfelelő érték?

A személyautók kerekeiben általában 2 - 2,2 bar nyomás a megfelelő, de a mi autónkra a gyártó által előírt értékeket két helyen is megtalálhatjuk. Egyrészt a kocsi használati utasításában – de ez a legkevesebb alkalommal van kéznél. Erre gondoltak a gyártók is, ezért a legtöbb kocsin megtalálható egy matrica, amelyen a különböző terhelésekhez tartozó nyomások vannak feltüntetve. Hiszen nem mindegy, hogy 1-2 utassal furikázunk, vagy a teljes család és kétheti cucc is be van téve. A teljes terheléshez tartozó nyomásérték általában az alap érték 10-15%-al növelt értéke. A matricát egyébként igen praktikus okokból a tankoló nyílás fedelének belső felén szokták elhelyezni.

Félszemű autók, kiégett izzók – teljes sötétség?

A másik neuralgikus pont a látni és látszani kérdéskör. Az unásig hajtogatott frázis azonban nagyon fontos üzenetet hordoz. A héten, amikor a cikkre készültem bekészítettem magam mellé a fényképezőgépet. Ki sem mozdultam a kerületből, szóval nem autóztam egy negyed óránál többet, mégis három kocsit láttam magam előtt, aminek nem égett az egyik féklámpája. Sőt havonta látok legalább egy olyan autóstársat, akinek a kocsiján egyáltalán nem ég féklámpa, úgy kell kitalálni, hogy lassul.

Hivatásos sofőröknél még fájóbb a látvány: a jobboldali lámpák közül egyik sem ég!

„De hát én nem látom, hogy nem ég a féklámpa”

Ez alapesetben igaz, de ennek a trükkjeit is megtanítják az autósiskolákban, legfeljebb feledésbe merül, de éppen azért vagyunk itt, hogy az ilyen ismereteket felelevenítsük. Óvatosan tolassunk egy világos falfelület közelébe. A bevásárlóközpontok parkolóházait mintha direkt erre építették volna. A visszapillantó tükörben láthatjuk, hogy mindkét féklámpák világít-e. Ezzel a módszerrel vizsgálhatjuk a tolatólámpák működését is, de a közhiedelemmel ellentétben ez elsősorban nem arra szolgál, hogy mások észrevegyék tolatási szándékunkat, hanem a megvilágításra, de nem árt, ha ez is szuperál.

Az összes többi izzó működése ellenőrizhető egyedül is. Ha valahol hibát találunk, akkor bizony ki kell cserélnünk az izzót, ami nem is olyan egyszerű feladat, mint elsőre gondolnánk, de aki a jövő héten is velünk tart, az megtudhatja, hova milyen izzó kell, hogyan cseréljünk, és adunk néhány egyéb jó tanácsot is világítás ügyben.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....