Anyukám is érteni fogja – A leállósáv | Autoszektor

közlekedébiztonság

Anyukám is érteni fogja – A leállósáv

2020.08.28.

Hogyan (ne) használjuk a leállósávot az autópályán?

A rendőrség ráhajtott a leállósávok ellenőrzésére. Augusztus közepén, majd az állami ünnep hosszú hétvégéjén is az M7-es autópálya Balaton felé tartó oldalán, a csúcsforgalomban vadásztak a leállósávot jogtalanul használókra. Több autóst rajta is kaptak a szabálytalankodáson, őket 100.000,- Ft-os büntetéssel sújtották.

Társadalmilag elvárt intézkedés

Azt hiszem nem csak a magam nevében beszélek, ha azt mondom, hogy a dugóban, akár 30-35 fokos melegben, szabályosan, a dugóban araszolva rendkívül bosszantó és irritáló, hogy ha egyesek a szabályokra fittyet hányva a leállósávon húznak el mellettünk.

Mi is igyekeznénk, mi sem érünk rá. Mi is minél hamarabb szeretnénk az első hétvégi fröccsöt szódával megijeszteni a Balcsi parton. Hát kimehetne mindenki a leállósávba! Hát persze, hogy bosszantó.

Vannak – főleg teherautósok, kamionosok – akik a nagytestű járműveikkel egyszerűen úgy araszolnak a sorral, hogy autójukat „belógatják” a leállósávra, így állják útját a szabálytalankodóknak, akik ezt sokszor dudálással, mutogatással viszonozzák.

Úgy gondolom, hogy a szabálykövető autós társadalom régen várt és elvárt intézkedést láthatott, ha nem is személyesen, de a Pofátlan(tan)ító akciósorozat videóján mindenképpen. Íme a Rendőrség összefoglalója

Pofátlan(tan)ítás 16. rész

Mi a szabály?

Az a szabály, hogy mi úrvezetők, földi halandók az autópályát és autóutak leállósávját csak abban az esetben használhatjuk – értsd, állhatunk meg rajta – ha járművünk műszaki meghibásodás miatt a jármű tovább haladásra képtelen.

Tehát, például ha kiégett a fényszórónk, vagy nem megy a klíma, akkor nem állhatunk meg. Ha pisilnie kell a gyereknek, akkor nem állhatunk meg. Ha felforrt a hűtővíz, ha füst csap fel az autóból, ha nincs fék, akkor használhatjuk megállásra a leállósávot.

Defekt

Tavaly felkapott történet volt, hogy egy defektet kapott autós a VÉDA rendszer kamerája haladni érzékelt a leállósávban, majd automatikusan ki is szabta rá a százezer forintos büntetést. Állítólag a fellebbezést is elutasították, arra hivatkozva, hogy haladni a leállósávon nem lehet. És – bár nem vagyok jogász – azt kell mondjam, igazuk volt.

A defektes autóval a 6/1990 KöHÉM rendelet értelmében nem szabad autózni. Még lassan sem. Tehát a kocsival meg kellett volna állni a leállósávban, hiszen bár fizikailag képes haladni az autó, ez a műszaki hiba adminisztratív értelemben gátolja a tovább haladást. Persze a leállósávon bármit is végezni, szerelni az autón messze nem egy életbiztosítás, de erről majd később. Alternatív megoldásnak pedig ott van a mentés kérése, akik sárga megkülönböztető jelzésükkel jól láthatóvá, észlelhetővé teszik a helyszínt, így csökken egy ráfutásos baleset esélye.

Rosszullét

A KRESZ azt is előírja, hogy a járművet csak vezetésre képes állapotban szabad vezeti. Ha valaki éppen az autópályán lesz rosszul, akkor is elsődleges az élet védelme, ebben az esetben alkotmányos jogunk írja felül a KRESZ-t.

Na, de én úgyis lehajtok

Gyakori hivatkozási alap a leállósáv használatára, hogy a forgalmi sávokon tömött sorokban araszoló autókat azért előzi meg valaki az úttest elválasztott részén, mert a következő kihajtónál úgyis el fogja hagyni az autópályát.

Helyszínelés egy leállósávban történt balesetnél (forrás: police.hu)

Nos, ez érthető, de még mindig szabálytalan. A szóban forgó útszakasz melletti települések (pl. Törökbálint, Érd) lakóinak kellene kezdeményezni az útkezelőnél, hogy ideiglenesen a csúcsforgalmi időszakokban, vagy akár véglegesen hosszabbítsák meg a lassító-lehajtósávot, hogy a lehajtani szándékozóknak ne kelljen annyit várakozniuk a sorban.

Egyébként pont az M7-es autópályán van is erre példa. Igaz, ott nem a fő forgalmi sávokban kialakult torlódások miatt, hanem a lehajtani szándékozók nagy száma miatt van jelentősen meghosszabbítva a lassítósáv, hogy várakozásukkal ne okozzanak fennakadást az autópálya forgalmában.

Kijelölés, kivételek

Mert akadnak persze kivételek is. Útfelújításoknál, vagy baleseti helyszínelésnél, a hatóság emberei gyakran terelik a forgalmat a leállósávra, hogy ha lassabban is, de biztosítsák a megelőző szakaszon meglévő forgalmi sávok számát.

Ebben az esetben, követve a terelés nyomvonalát természetesen büntetlenül hajthatunk a leállósávon is.

Kockázat

Egy korábbi kutatás szerint a leállósávon várakozó autónak átlagosan 20 perce van, amíg bekövetkezik egy ráfutásos ütközés. Nem muszáj teljesen szabálytalanul közlekedő autósnak jönnie, aki későn észleli az akadályt, elég egy kicsit jobbra tartó kamion, egy bóbiskoló, vagy telefonját nyomkodó sofőr és máris kész a baj.

Autószektor archív

Tegyük a szívünkre a kezünket! Az utóbbi egy évben hányszor eszméltünk arra, hogy a záróvonal rázóelemeinek zajára kaptunk észbe, hogy lesodródtunk a sávunkból. Persze ma már egyre több autóban található meg a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, és növekszik azoknak a korszerű autóknak a száma is, amelyek sávtartási rendszerrel rendelkeznek. Érdemes ezeket új autó vásárláskor megrendelni.

A kockázatot tehát az jelenti, hogy a leállósávon álló autónak ütközik, aki ott halad. Sokszor a leállósávon állóban – nagyon helytelenül – benne maradnak az utasok. Vagy túl meleg, vagy túl hideg van odakint, vagy bármi más, akár csak az ülőhelyek miatt. A 20 perc ilyekor is érvényes és az ilyenkor bekövetkező ütközés következményeibe jobb bele sem gondolni.

Ha mégis meg kellett állni a leállósávon

Előfordulhat tehát, hogy meghibásodik az autónk úgy, hogy azzal vagy fizikailag, vagy a szabályok értelmében nem lehet továbbmenni, esetleg rosszullét miatt kell megállnunk a leállósávban. Teendőink ilyenkor a következők:

Az autóval, amennyire csak lehet, húzódjunk le jobbra, a szalagkorlát közelébe. Az autót rögzítsük a kézifékkel, kapcsoljuk be az elakadásjelzőt! Sötétedéskor, vagy éjszaka hagyjuk bekapcsolva a lámpákat, ajánlott a ködzárfény használata!

Az autóból minden utas a megfelelő körültekintés mellett szálljon ki, és menjen át a szalagkorlát másik oldalára, ha lehet még attól is távolodjanak el pár méterre.

Így ne! (Pillanatkép a rendőrség által közzétett videóból)

A vezető, vagy ha van, akkor tapasztaltabb utas vegye elő az elakadásjelző háromszöget, és vegye fel a kötelezően az autóban tartandó láthatósági mellényt! Szintén a korláton túl sétáljon vissza legalább 100-150 métert, majd szintén gondos körültekintés után rögzítse megfelelően a háromszöget a leállósáv közepén.

A legjobb, ha nem magunk kezdünk a hiba elhárításában, hanem értesítjük az autópálya mérnökséget, vagy a hatóságokat. A gyorsforgalmi útvonalak mentén elhelyezett segélyhívó állomások működnek, és használatuk a leghatékonyabb módja a segítség kérésnek. Ráadásul, ha ezeket a készülékeket használjuk, a diszpécser már a hívás pillanatában látja, honnan telefonálunk. Ha nincs a közelben ilyen állomás, akkor telefonról a 112-es segélyhívó is könnyen elérhető, aki szintén az autópálya fenntartókat fogja értesíteni.

A legjobb a megelőzés

Egy megfelelően karbantartott jármű jelentősen kisebb eséllyel hibásodik meg. Ezért fordítsunk figyelmet járművünk időszakos karbantartására!

Repeta

Nagyot ment az interneten a leállósávok ellenőrzéséről szóló videó és már a sajtóközleményben is megígérte a rendőrség, hogy az akciót az augusztus 20-i hosszú hétvégén is folytatni fogják. Az augusztus 19-től 23-ig tartott ismételt akcióban 67 sofőrrel szemben intézkedtek, ennek megfelelően összesen 6.700.000,- Ft bírságot és vezetőnként 6 büntetőpontot osztottak ki. Természetesen erről is készült videó:

Pofátlan(tan)ítás 17. rész

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.23
Hivatalosan is megerősítették, hogy 2021. január 11-én rántják le a leplet az új Le Mans-i....
2020.10.23
Zalaegerszeget az M7-es autópályával köti össze az első, közel 6 kilométeres szakasz. ..
2020.10.23
Az amerikai izomautó üzembentartója 200 ezer forintos bírságra számíthat a több mint 100 km/h-s....
2020.10.23
SUV és szedán is érkezik tisztán elektromos hajtáslánccal a Jaguar-Land Rovernél, ám a tervezetnél....
2020.10.22
Sokaknak családtag volt, és nemcsak autópótlékként szolgált, ma egyre ritkább, pláne veterán....
2020.10.22
Ivan Lazarevic Szerbiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.10.22
Az elkövetkező hetekben a közelgő mindenszentek és halottak napja alkalmából egyre többen....
2020.10.22
37.710 eurójába került idén a németeknek az újautó vásárlása, jelentősen többe, mint egy évvel....
2020.10.22
Álomkezdés öt csillaggal: az ID.3 a lehető legmagasabb minősítéssel zárta az Euro NCAP (European....
2020.10.22
Tíz év után először fordult elő Németországban, hogy nem egy járműipari cég végzett a....