Anyukám is érteni fogja – Meggyőződéses idióták 1. rész | Autoszektor

kopott abroncsok

Anyukám is érteni fogja – Meggyőződéses idióták 1. rész

2018.10.06.

Ön- és közveszélyes autós „szakértők” az interneten: az abroncskérdés

Kezd betelni a poharam azzal, hogy (én hülye), próbálom észérvekkel, tudományos tényekkel, a fizika törvényeivel cáfolni néhány internetes posztoló vagy kommentelő nyilvánvalóan ostoba állításait, aztán még én vagyok az amatőr fotelszakértő, aki autót csak poszteren látott, vezetni meg talán csak áramot tud.

Van azonban néhány olyan kérdés, ami visszatérő témája az autós fórumoknak, kocsmai beszélgetéseknek, Facebook csoportoknak. Véleménye természetesen mindenkinek lehet, és tiszteletben is tartom, de a fizika törvényei nem véleményes dolgok.

Soha nem teszem persze ki az irányjelzőt, hogy van erről papírom, ráadásul pont gépjármű szakértőnek hívnak - hivatalosan. Ha a tények nem győzik meg őket, akkor a papír sem. Nézzünk néhány gyakran vitatémává váló kérdést és a válaszokat.

Hová tegyük a jobb gumiabroncsot?

Ha eltérő mértékben elhasználódott abroncsaink vannak, akkor nagy kérdés, hogy melyik tengelyre kerüljön a kevésbé kopott. Megkérem a kedves olvasót, hogy minden körülményt figyelembe véve, mondja el most magának a saját véleményét, szerinte, hogyan kell szakszerűen eljárni!

Nem mernék arányt mondani, de elég sokan rávágják, hogy a jobb állapotú, a kevésbé kopottabb gumik mennek előre, mert fékezéskor előre bólint a kocsiszekrény, így nagyobb tömeg helyeződik előre, jobb lesz a fékhatás. Ebből annyi igaz, hogy a nagyobb tömeg, nagyobb elérhető fékerőt biztosíthat, hiszen a talpponti erő egyenesen arányos a tömeggel, a súrlódási erő (amivel fékezünk) pedig a talpponti erő és a tapadási tényező szorzata – szintén egyenes arányosság. Csakhogy a maximális fékerőt általában hamar elérjük és az ABS fog szabályozni, ehhez nem kell jobb gumiabroncs.

A következő válasz, hogy első kerék meghajtású autókon előre kell a jobb abroncs, mert ott van a hajtás. És? Ez az indok még a fékezősnél is gyatrább, hagyjuk is. (Hátsókerék meghajtás esetén a hátsót tippelik a jobb gumik számára.)

De a számomra legdöbbenetesebb választ egy gumiszerelőtől (!!!) hallottam, aki kérdőn nézett rám, amikor szerelés után szóltam, hogy akkor kérem, cserélje meg a tengelyeken a gumikat, mert azt szeretném, hogy a jobb állapotú kerüljön hátra. A magyarázat az volt, hogy mivel a kormányzás az első keréken van, ezért a jobb gumiabroncs mindig előre kell, hogy kerüljön, hiszen az irányíthatóságot veszíthetjük el. A 2. tagmondat helyes, de nem látom magam előtt azt a szituációt, amelyben az első tengelyen lévő jobb gumiabroncs olyan kormányozhatóságot biztosít, amelyet a rosszabbik nem tudna.

És akkor szülessen meg a válasz is. A jobb állapotú gumikat a hátsó tengelyre kell felszerelni, mert normál menetben ez adja a járművek stabilitását. Ha a hátsó kerekek megcsúsznak, akkor a jármű valamelyik oldalra kitör, a legtöbb esetben irányíthatatlanná válik. Ez a jelenség csúszós útszakaszokon jellemző leginkább, de lesz még egy eset, amire a cikksorozatban hamarosan visszatérünk.

Tuningolás és összkerékhajtás előnyök

Tehát, a jobb gumikat hátra! OK? Ezen kívül a következő részekben a tuningolás feltétlen híveit mutatom be, illetve a legfrissebb tapasztalat alapján megismerhetjük az összkerékhajtás vélt előnyeit is. Meglepő lesz és persze mulatságos is.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.04.07
Legutóbb a dizájn áldásairól volt szó, arról, hogy mit nyertünk az autók praktikumában,....
2020.04.07
Iváncsa térségében két személyautó ütközött össze - rendőrök a helyszínelés alatt a forgalmat az M6....
2020.04.07
Vladimir Khakhanov Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.04.07
A Forma-1 irányítói vizsgálják annak a lehetőségét, hogy nézők nélkül rendezzék meg az idei....
2020.04.07
- Csaknem 70 ezer helyi és helyközi menetjegyet, távolsági kiegészítő jegyet és 30 napos bérletet....
2020.04.07
A díj 1964-es alapítása óta hat Peugeot modellt választottak meg az európai Év Autójának, ebből....
2020.04.07
- Teljesen felújítják a makói Maros-hidat, az április 14-én kezdődő munkálatok várhatóan hét....
2020.04.07
Az Audi Q7 TFSI e quattro 3 literes, V6-os trubómotorból és erős villanymotorból merít erőt. A plug....
2020.04.07
A müncheni központú vállalatcsoport világszerte 477 ezer darab új autót adott el 2020 első....
2020.04.07
A járvány megjelenésével felértékelődött a gépkocsik napi szintű használata. A fertőzés....