Anyukám is érteni fogja – Muszáj előzni? | Autoszektor
közlekedésbiztonság

Anyukám is érteni fogja – Muszáj előzni?

2022.07.20.

És ha igen, hogyan?

Több dolog is elgondolkodtatott a témával kapcsolatban. A hétvégi híradók első felének sajnos minden alkalommal a közlekedési balesetek adnak szinte kifogyhatatlan témát. Vonat elé hajtó autósok, ráfutásos baleset az autópályán, pályafenntartó kocsiba rohanó sofőrök, zebrán gázolók és sor hosszabb folytatható.

A balesetek nagy részében halljuk, hogy „előzésbe kezdett”. Ahogyan azt az összes autós iskolában hangsúlyozzák, az előzés az egyik, ha nem a legveszélyesebb autós közlekedési manőver, sok feltételnek kell összeállnia, hogy biztonságosan megtehessük.

Az előzés feltételei

Az elméleti oktatások anyagának szerves részét képezi az az öt feltétel, melyeknek kivétel nélkül teljesülniük kell, ha előzni szeretnénk:

Az első, hogy az előzésre igénybe venni kívánt sávon – ami főúton áltatalában a szembe közlekedők sávja – elegendő szabad út álljon rendelkezésre az előzés befejezéséhez, vagyis a manőver olyan befejezéséhez, hogy azzal ne zavarjuk a forgalmat.

Tilott helyen előzés miatt összetört Mercedes egy főúton

A második, hogy meggyőződjünk arról, hogy az előttünk haladó nem jelez éppen előzési (vagy balra kanyarodási) szándékot.

A harmadik, hogy meggyőződjünk arról, hogy minket nem kezdett-e el előzni valaki.

A negyedik az elhaladás közbeni megfelelő oldaltávolság, vagyis hogy elég hely maradjon a két jármű oldala között előzés közben.

Az ötödik, hogy előzés után szintén zavarás nélkül vissza is tudjunk térni a saját sávunkba.

De azért van még néhány dolog

Mielőtt az előbbi öt feltételt kibontanánk, nézzük rá az előzetes feltételekre!

Legfőképpen arra, hogy szabad-e egyáltalán előzni az adott útszakaszon. Mert ugye mindenki tisztában van vele, hogy a vasúti átjáróban a legelső jelzőtáblától a átjáró utáni szakaszig nem előzhetünk. Ugyanez érvényes a kijelölt gyalogosátkelőhelyek előtt és magán a zebrán is.

Bár már nem sok helyen fordul elő, de a villamosmegállóban, ha olyan helyen van kialakítva, ahol az utasok az úttestre szállnak le, szintén tilos az előzés.

A KRESZ tiltja az előzést olyan íves útszakaszon, amely nem megfelelően belátható. És ott van még az útkereszteződésben való előzési tilalom is, amely rengeteg kivételt tartalmaz, pl. ha alárendelt kereszteződéshez érkezünk, vagy egy nyomon haladó járművet előzünk.

Nos, ez még mindig nem minden, hiszen nem említettük a közlekedési jelzések miatti tilalmat, amit előszeretettel hágnak át az autósok. Az előzést tilthatja tábla és útburkolati jel, vagy ismertebb nevén a záróvonal.

Mit jelent az öt alapvető feltétel?

Térjünk vissza egy rövid elemzés erejéig arra az öt feltételre, amit fentebb részleteztem!

Gyorsan vonjuk is össze az első és az utolsó feltétel. Ezek lényege, hogy elég helyünk legyen az előzéshez. A rendelkezésre álló távolság mást jelent 100 és mást egy 400 lóerős járműnek. Legyen bármilyen is az autónk, fontos, hogy annak viselkedéséről gyorsítási képességeiről meggyőződjünk, ismerjük azt.

Szabálytalan előzést kap lencsevégre egy hátrafelé néző fedélzeti kamera

Nem csak arra gondolok, hogy amikor egyedül ülünk az autóban, akkor hogyan gyorsul, hanem azt is tudnunk kell, hogy amikor bent ül az egész család (avagy haveri kör), meg a csomagjaik, akkor hogyan fog reagálni a kocsi.

A legtöbben nem olyan autóban ülünk, ami minden körülmények között az ülésbe présel gázadásra. Ha az előzés feltétlenül muszáj, akkor a gyengébb autókkal maradjunk le egy kicsit és előrelátóan vegyünk lendületet, hogy az előzést minél hamarabb be is fejezhessük!

Most vonjuk össze a második és harmadik feltételt! Ezek arról szólnak, hogy a környezetünkben előz-e már valaki. Sokszor előfordul, hogy annyira keressük, várjuk az előzésre alkalmas pillanatot, hogy amikor végre hosszú üres szakaszt látunk a baloldali sávban elfelejtjük ellenőrizni, hogy minket előznek-e már. Ezt a hibát ne kövessük el, mielőtt megindítanánk a manővert még egyszer nézzünk a tükörbe!

Az előttünk haladó megkezdett előzési manővere csökkenti a belátható útszakaszt, ezért soha ne menjünk mi is mögé azzal, hogy „ha ő befér, akkor még én is”!

A megfelelő oldaltávolság feltétele már magért beszél. Előzés közben is adódhat bármi, ami miatt korrigálni kell az irányt, ha kicentizzük az előzést, akkor egyikünknek sem marad erre esélye.

Feltétlenül muszáj előzni?

Mivel valóban a legveszélyesebb manőverről beszélünk, mielőtt belevágunk érdemes elgondolkodni, hogy valóban szükséges-e a mutatvány. Rengetegszer tapasztaltalom azúton, hogy megelőznek, majd a következő utcába be is kanyarodnak. Főúton pedig ugyanez játszódik le csak nem utcával, hanem elágazással, kereszteződéssel. Sok esetben teljesen felesleges vállaljuk a kockázatot és az elszenvedett stresszt, amit sokan egyébként adrenalinlöketként értelmeznek.

1-2 percen belül elérjük az útszélesítést, kapaszkodósávot, de azért előznek: szintén egy olyan manőver, ami felesleges, mert kis türelemmel párhuzamos közlekedésre alkalmas útszakaszra érünk, ahol biztonságosan végrehajthatjuk az előzést. Ezeket a lehetőségeket mindig táblákon jelzik a hátralévő út hosszával együtt.

A Peugeot-t a tűzoltók vágták szét, hogy az előzéses baleset után kiszabadíhassák a sérülteket

Tehát összefoglalva: az előzést, ha csak egy mód van rá nem is szabad végrehajtani. Persze vannak olyan helyzetek, amikor érdemes, mert előre láthatóan hosszabban kellene a lehetséges sebességnél lassabban haladnunk, de túl kicsi előnyért, túl veszélyes szituációban, szabálytalan helyen és/vagy jelentős sebességtúllépéssel teljesen indokolatlan a manőver és felesleges kockázatokat vállalunk.

Illusztrációs képeink a police.hu előzéses balesetiről készült képei.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.02.23
Modellfrissítést kapott a cseh gyártó legnépszerűbb modellje, a külső mellett a belső sem maradt....
2024.02.23
Az MG Motor Hungary alig ünnepelte meg első születésnapját Magyarországon, máris újabb mérföldkőhöz....
2024.02.23
A heves havazás fennakadásokat és forgalmi dugókat okoz Tirol útjain – írja az osztrák....
2024.02.23
Már hivatalos képeken látható a BYD prémium almárkájának karcsú szedánja, ami döbbenetesen erős....
2024.02.23
- A világ legnagyobb elektromos autógyártójának számító, kínai BYD magyarországi óriásberuházásával....
2024.02.23
Az áremelés súlyosan érinti a „nagy” autókat.   ..
2024.02.23
- Négy újabb Gripennel erősödik a Magyar Honvédség - közölte Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi....
2024.02.23
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.....
2024.02.23
A magyar Festipay készpénzmentes fizetés és integrált rendezvénymenedzsment szolgáltató rendszerét....
2024.02.23
Közeleg a 2024-es, UNIX-AMTS Autó, Motor és Tuning Show, ahol Magyarországon először lesznek....