használt autó
A március 15-tel kezdődő hosszú hétvége előtt nagyon sok megrendelés érkezett hozzánk használt autó vásárlás előtti átvizsgálására. Egy nappal a négynapos hosszú hétvége előtt, délelőtt 11 órakor érkezett egy újabb megrendelés, amelyben kiemelte az ügyfél, hogy ha lehet, sürgős lenne, és ő akár felárat is fizetne a gyors vizsgálatért.
Hova sietünk?
Sajnos szerencsére tele volt már a naptárunk, így nem tudtunk sürgősen lépni az ügyben, amúgy is csak az aznap délután állt volna rendelkezésre. De nem is ez a gond, hanem, hogy nem tudtam elképzelni, hogy miért ilyen sürgős.
Nem biztos, hogy elsőre megtaláljuk a megfelelő autót
Csak nem az van, hogy a négynapos hétvégén már az „új” kocsival akartak wellness-hétvégére utazni? Mert ha így van, az nagy baj.
A karácsony és újévi ünnepek előtt született cikkemben külön is felhívtam a figyelmet arra, hogy aki például az ünnepekre szeretne már egy hadrendbe állított használt autót a ház elé, annak időben kell kapcsolnia, Advent heteiben kapkodni szinte felesleges. Akkor arra jutottam, hogy egy tudatos használt autó vásárlónak (Facebook csoportunk itt) kb. 6 hétre van szüksége, mire a nevére kerül egy autó.
De ekkor még nem lehet elindulni a wellness hétvégére
Illetve el lehet, de akkor felvállaljuk azt a kockázatot, hogy fogalmunk sincsen az autó mélyebb műszaki tartalmáról. 120-nál rezonál a kormány? Ki van égve a féklámpa? Folyton csipog, mert alacsony a hűtőfolyadék szint? Útközben figyelmeztet a fedélzeti rendszer, hogy elkopott a fékbetét? Hadd ne soroljam tovább, kismillió olyan kisebb-nagyobb hibajelenség létezik, amelyek szinte kizárják, hogy az első utunk rögtön egy hosszabb kirándulás legyen.
Első utunk a szerviz legyen
Ha sikerült megvenni az autót, akkor járunk el helyesen, ha a típusnak megfelelő, magas hozzáértésű szervizbe vezet az első utunk. Ekkor a szakemberek műhelykörülmények között is átnézik a járművet, készítenek egy listát (és árajánlatot) az azonnal elvégzendő, az ajánlott és a várható javításokról.
Ha nincs a kezünkben 100%-os bizonyíték arról, hogy a járműben még nem kell időszakos karbantartást végezni, akkor nulladik lépésként cseréltessük le az olajat és a szűrőket. Ez még nem egy egetverő költség, de ugyanez vonatkozik a vezérlésre is, ami viszont már drágább lehet.
Előfordulhat még, hogy a szerviz megtalál olyan hibákat is, amelyek felfedezésére a korábbi helyszíni vizsgálat körülményei nem adnak lehetőséget. Érdemes a szervizvezetővel, vagy munkafelvevővel sorra venni ezeket a hibákat és egyeztetni arról, hogy halaszthatatlan, ajánlott, vagy a közeljövőben várható hibáról van-e szó.
A fenti procedúra időbe telik: nem biztos, hogy a szervizünk azonnal tud fogadni, esetleg várni kell az alkatrészre, vagy gumiabroncsot kell rendelnünk és az telik néhány napba.
Amúgy sem jó sürgetni a dolgokat
Az autózás veszélyes üzem. Tegyük meg, amit megtehetünk, hogy sem a magunk, sem pedig a jármű „testi épségét” nem veszélyeztetjük azzal, hogy egy ismeretlen állapotban lévő autóval indulunk hosszabb útra.
Múlt évi statisztikánk szerint a tavaszi hónapokban több mint kétszer annyi megrendelésünk érkezett, mint a téliekben. Aki a nyaralását már egy másik autóval képzeli el, annak már kora tavasszal el kell kezdenie a keresgélést, kiválasztást, hogy a szabadságolások idejére az új szerzemény megbízható, üzembiztos és kellemetlen meglepetésekről mentes legyen. Hagyjunk időt magunknak, a használt autó vásárlás a legritkább esetben történik úgy, hogy csak ki kell fizetni és bele kell ülni…