Anyukám is érteni fogja! – A szakértő szemével II. rész | Autoszektor
Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – A szakértő szemével II. rész

2014.02.04.

Múlt heti cikkünkből betekintést nyerhettünk a szakértői, azon belül is a közlekedési szakértői tevékenység alapjaiba. Most a közlekedési balesetek kivizsgálásának alapjait tekintjük át.

Bár a statisztikák szerencsére javuló tendenciát mutatnak, sajnos a közlekedési balesetek minden napos események. Amikor egy baleset kimenetele, vagy egyéb körülményei már nem a KRESZ, hanem a Büntető Törvénykönyv hatálya alá esnek, akkor büntetőeljárás indul, amelyet a rendőrség kezd meg, az ügyészség folytatja, majd a bíróság tesz pontot az ügy végére. A rendőrök, ügyészek és bírák nem rendelkeznek olyan szaktudással, amellyel a közlekedési balesetek részletei megállapíthatóak lennének, ezért van szükség az eljárás különböző szakaszaiban a közlekedési szakértők bevonására.

„Mi lett volna ha”- típusú kérdések

A szakértők szerepe nem merül ki abban, hogy egy megtörtént baleset minden adatát kiszámolják, majd elmondják, elmagyarázzák azt a bíróságon. Ha egy ütközéses baleset történik, a bírónak a helyes döntés meghozatalához azt is tudni kell, hogy pl. a megengedett legnagyobb sebességet betartva is megtörtént volna-e a baleset. Mondhatnánk, hogy ez értelmetlen kérdés, hiszen a baleset már bekövetkezett, kit érdekel, hogy az egyéb körülmények változatlanul hagyásával mi történt volna, ha 50-el jön az autó. A "Mi lett volna ha" kezdetű kérdések a súlyosbító-, vagy enyhítő körülmények tisztázásában segítik a bíróságot.

Közlekedési baleset szimulációs programban

Elkerülhetőség

Nagyon fontos a szerepe a baleset elkerülhetőségi vizsgálatának. Azt, hogy egy veszélyhelyzetből baleset legyen, alapvetően kétféleképpen lehet elkerülni. Térbeli elkerülésnek hívjuk azt a lehetőséget, amikor a járművet az akadály előtt meg tudjuk állítani. (Illetve kormányzással elkerülni a képzeletbeli ütközési pontot.) A térbeli elkerülésre vonatkozó kérdés arra keresi a választ, hogy mekkora lehetett volna az a sebesség, amellyel maximális fékezés mellett a jármű éppen megállítható lett volna. Ha a baleset két mozgó jármű (illetve jármű és gyalogos) között történt, akkor az időbeli elkerülés kérdése is felmerül, vagyis az, hogy mekkora sebességről lassítva maradt volna elég ideje a másik járműnek (vagy gyalogosnak), hogy kihaladjon a nyomvonalból.

Hogyan számítja ki a szakértő, hogy mennyivel ment egy kocsi a baleset előtt?

Nyilvánvalóan nem fogunk most bonyolult fizikai számításokba bocsátkozni, de a számítás elvét érdemes megérteni. A szakértő számára a sok baleseti nyom közül van három, amely kiemelkedő jelentőséggel bír

1.       járművek sérülései

2.       járművek ütközési pontja és véghelyzete

3.       féknyomok (ha volt vészfékezés, és a nyom látható)

Egy balatonföldvári baleset véghelyzete (az üzközéskor a fekete autó az útra merőleges, míg a kék azzal párhuzamos helyzetben volt) 

A szakértők a legtöbb esetben visszafelé tudnak számolni. Első körben csak annyit tudnak, hogy a véghelyzetben megállt a jármű, vagyis a sebessége nulla volt. Az ütközési ponttól a véghelyzetig a járművek a legkülönfélébb csúszó-pörgő mozgáskombinációkat végezhetik, de ez a szakasz a megfelelő matematikai tételekkel jól modellezhető, vagyis kiszámítható az ütközés utáni sebesség.

Egy jármű rongálódási képe sokat elárul a szakértő számára

A járművek sérülései összefüggésbe hozhatóak azzal az energiával, ami okozta őket, így jó pontossággal becsülhető az ütközés pillanatának sebessége. A fékezés általában valamiféle nyomot hagy az úttesten, ebből tudható, hogy hány méteren valósult meg a lassulás. (A jellemző lassulás figyelembe vételével a korábbi haladási sebesség kiszámítható.)

Innen már csak egy lépés, hogy meghatározható legyen az a térbeli pont, ahol a jármű vezetője megkezdte a cselekvést, jó esetben a vészfékezést, ezt hívjuk észlelési pontnak. Az a bizonyos kb. 0,8 másodperc kap itt szerepet, ami arra kell, hogy a vezető reagáljon az észlelt veszélyhelyzetre (reakció idő), és az a kb. 0,2 másodperc, ami a fékpedál lenyomásától a teljes fékhatás kialakulásáig eltelik (fékfelfutási idő).

Ha ismert, hogy a vezető hol észlelt, akkor még egy kérdés felmerül: ez volt az a pont, ahol legelőször észlelni lehetett a veszélyt, vagy esetleg volt a járművezetőnek késedelme.

Bizony nem kevés a megválaszolandó kérdés, és rengeteg bemenő adattól függ a végeredmény. A járművek tömege, az adott útszakaszon elérhető lassulás mértéke, a látási viszonyok (és még sorolhatnám) mind-mind olyan adatok, amelyek meghatározzák egy-egy ügy kimenetelét.

A szakértőknek ma már nem csak a papír és a ceruza áll rendelkezésére, hogy egy baleset adatait kiszámítsák, hanem különböző programok is segítik munkájukat. A technikai fejlődésével, már a többszereplős, bonyolult baleseti mechanizmusok is viszonylag gyorsan és pontosan modellezhetők.

Amennyiben egy tanúvallomás alapján semmilyen számítással, illetve modellezéssel nem „hozható ki” a baleseti véghelyzet, akkor könnyen lehull a lepel: itt valaki nem mond igazat. Nem érdemes tehát próbálkozni, mert előbb-utóbb kiderül, hogy ki az… a fizikát nem lehet becsapni.

Egy közúti baleset általában 3-4 másodperc alatt zajlik le észleléstől a véghelyzetig. Amit maga után hoz, az sok száz munkaóra mentés, helyszínelés, nyomozás, tárgyalás, szakértői számítások. A balesetekben meghalt áldozatok családjának tragédiájáról, vagy jobb esetben a gyógyulás, gyógyítás költségvonzatáról már ne is beszéljünk. Spóroljuk meg magunknak ezt az időt és költséget, és vezessünk inkább óvatosabban!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....