Anyukám is érteni fogja

Anyukám a széllel szemben

2014.05.27.

Gazdaságos vezetési kurzusunk első gyakorlati órája következik. Közegellenállás!

Ha egy test mozog valamilyen közegben, akkor ahhoz, hogy befurakodjon a közeg helyére, energiára van szükség. Másképpen fogalmazva azt, ami kitölti a teret, arrébb kell löknünk. Nem mindegy milyen közegben mozgunk, például vízben lassabban tudunk járni, mert a víz közegellenállásra jóval nagyobb, mint a levegőé. A levegő sűrűsége pedig a tengerszint feletti magassággal változik jelentősen. A repülőgépek többek között ezért emelkednek 10 km-es magasságba – ott kevesebbet fogyasztanak.

Alaktényező – Cw

Talán nem okoz meglepetést, hogy minél áramvonalasabb egy tárgy, annál kisebb közegellenállás hat rá. (Mivel mi jó esetben levegőben próbálunk előre hatolni, engedjétek meg, hogy innentől a légellenállás szót használjam.) Az alaktényező gyakorlatilag azt mutatja meg, hogy a szembeszél erejének hány százaléka tolja „visszafelé” a járművet. A következő ábrán néhány téridom alaktényezője látható.

Nem mindegy a forma

Ha egy élére állított lapot tolunk a levegőben, akkor a hátfelületen képződő turbulenciák miatt 100 százaléknál is nagyobb ellenállást mérhetünk. Ha a hátoldalt lekerekítjük, akkor kb. 1-es Cw értékkel számolhatunk. A természet tudja a fizikát, ezért a lefelé hulló esőcseppnek van a legkedvezőbb légellenállása, ha ilyen autókat lehetne gyártani, akkor a fogyasztás egyből töredék részére csökkenne…

Az autóknál az a helyzet, hogy homlokfelületük eltérő mértékben döntött síkokból áll. (Jó, nem csak síkokból, de egyszerűsítsünk most így.) A járművek tervezésekor nagy figyelmet fordítanak a jó légellenállásra, ezért szélcsatornában tesztelik őket. A légáramlatot „füsttel” színezik, hogy szabad szemmel is jól látható legyen az áramlás iránya.

A Babybenz a szélcsatornában

Sajnos ennek a témának a tárgyalását nem ússzuk meg egy jó kis képlet nélkül. Az erő (F), ami a járművünkre hatni fog (mégpedig a haladás irányával ellentétesen) négy tényezőtől függ. Az első a jármű homlokfelületének nagysága, a második a már említett légellenállási- vagy alaktényező, harmadik a közeg (levegő) sűrűsége, végül, de elsősorban pedig a közeg járműhöz viszonyított sebessége. Ebből csak a sűrűség az, amire semmilyen formában nincsen ráhatásunk, a többiben azért mi is ott vagyunk.

A légellenállás képletében:

F -  a járműre ható erő
Cw – légellenállási tényező
ρ- a levegő sűrűsége
V – a jármű sebessége
A – jármű homlokfelülete.

A járműgyárak generációról generációra javítanak a Cw értékeken. Jó példája ennek az immár 40 éves múltra visszatekintő VW Golf család. 1974-ben a Golf I. 0,42-es értéket tudott produkálni. Aztán rendre csökkent ez a szám. (Golf II. 0,34, - Golf III. 0,32 - - Golf VII. 0,27) Nyilván a jármű karosszériájának jellege határt szab a légellenállás csökkentésének, azért egy lapos sportkocsiban több az ilyen jellegű tartalék. (Majdnem elfelejtettem, hogy a karosszéria elemek érdessége is befolyásolja a légellenállást – emlékszünk a betiltott csoda úszódresszekre? Na, azokkal éppen a felületi érdességük miatt lehetett gyorsabban úszni!)

Ha visszatekintünk a képletre, láthatjuk, hogy a sebesség négyzetre van emelve. Tehát kétszer akkora sebességhez, négyszer akkora légellenállás járul. Ha diagramon ábrázoljuk a dolgot, akkor láthatjuk, hogy exponenciálisan növekedik a járműre ható erő.

A diagramon látható görbe a fenti képletbe behelyettesített adatokból rajzolódott ki. 0,3-as Cw-t, 3 négyzetméteres homlokfelületet és a szokásos 1,204 km/m3-es sűrűséget vettük figyelembe. Az értékek önmagukért beszélnek. 100-as tempónál 418 N (Newton) erő hat ellenünk (mintha 43 kg-ot tartanánk), 130-nál ugyanez az érték 707 N!!! Csaknem 70%-al nő meg a légellenállás. Na, ez az oka annak, hogy a hypermiler-ek 100-al mennek az autópályán is.

Mit tehetünk?

Mindenekelőtt járművásárláskor nézzük meg a Cw értéket is. Az interneten a típusismertetők garmadája található, ne feledjük minél kisebb ez az érték, annál jobban járunk. Aztán ott van még a homlokfelület. Ha nem muszáj, ne vegyünk Ikarus 200-as formára hajazó autót! A légellenállás tényezője is az egeket verdesi és minél nagyobb a homlokfelület, annál nagyobb lesz a légellenállás. Ismét elsüthetem a közhellyé silányult jó tanácsomat: nagy autó, nagy költség.

Lassabban!

Tényleg hova rohanunk? Aki nyaralni megy a Balatonra, vagy a nagyit látogatja, mondjuk Nyíregyházán, az kis országunkban legfeljebb 200 km-t utazik autópályán Ha 100-al megyünk, akkor ez két órát igényel, ha 130-al, akkor csak másfelet. Ezért a fél óráért azonban mélyen a zsebünkbe kell nyúlni. Akár 1000 forintot is spórolhatunk csupán azzal ezen a 200 km-en, hogy lassabban megyünk. Ezt aztán a Balcsinál elkölthetjük egy finom fagylaltra, vagy jegeskávéra.

Le vele!

Le a felesleges dolgokkal

Aki a téli kikapcsolódáshoz tetőboxot szokott feltenni, sokszor csodálkozik, hogy az amúgy elfogadható fogyasztás jócskán megnőtt. Hát persze! Lerontottuk a kocsi légellenállási tényezőjét, plusz még óriási terhet cipelünk. Legrosszabb volt a Gorenje korszak, a hűtőládáknak rettentő rossz Cw értékük van. Azt javasoljuk, hogy ha már nem kell a tetőcsomagtartó, még a rudakat is szereljük le, semmi felesleges dolgot ne hagyjunk a kocsin.

Emésztgessük kicsit a dolgot, aztán csütörtökön folytatjuk a spórolást, de akkor már egy kis vezetéstechnikai következik.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..