útfejlesztés

Átadták az M76-os autóút első szakaszát

2020.10.23.

Zalaegerszeget az M7-es autópályával köti össze az első, közel 6 kilométeres szakasz.

Egyre közelebb kerül megvalósításához az a kormányzati cél, hogy minden településről 30 percen belül elérhető legyen a gyorsforgalmiút-hálózat - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) európai uniós fejlesztésekért felelős államtitkára csütörtökön Balatonszentgyörgyön. Ágostházy Szabolcs az M7-es és Balatonszentgyörgy között kiépített kétszer kétsávos autóút avatásán arról beszélt, hogy a 3200 milliárd forintos költségvetésű útprogram 2016-os indításakor a magyarországi települések fele és a lakosok közel háromnegyede esetében volt lehetőség valamelyik autópálya fél órán belüli elérésére. 2025-re már a hazai települések háromnegyedére, illetve tízből kilenc magyar emberre lesz igaz, hogy 30 perces távolságra lakik a gyorsforgalmiút-hálózattól - fogalmazott az államtitkár.

A vidéki nagyvárosok és a kiemelt gazdasági térségek közötti gyorsabb és kényelmesebb eljutás megteremtése után az országos körgyűrűk elemeinek kiépítése következhet. Ezek egyike a leendő M9-es, ami Sopronból Szombathelyen, Zalaegerszegen, Keszthelyen, Kaposváron, Pécsen, Mohácson, Szegeden, Békéscsabán és Debrecenen át vezet majd Nyíregyházáig - ismertette Ágostházy Szabolcs.

A politikus jelezte: a Balatonszentgyörgy, Zalaegerszeg és Körmend összeköttetését biztosító M76-os autóút első, 5,6 kilométeres szakasza egyben a leendő M9-es gyorsforgalmi körgyűrű része is lesz majd. Az M7-es holládi csomópontjától induló új szakaszon 110 kilométeres sebességgel haladhatnak a személygépkocsik.

"A gazdasági növekedés ösztönzése, a versenyképesség további növelése, valamit új munkahelyeket teremtő beruházások előkészítése érdekében az összes megyeszékhelyet bekötjük a gyorsforgalmi úthálózatba, az autóutakat pedig minél előbb és minél nagyobb számban elvezetjük az országhatárokig" - jegyezte meg az államtitkár.

Ágostházy Szabolcs felidézte, hogy egy hónappal ezelőtt készült el az M76-os zalaegerszegi, kétszer kétsávos, másfél kilométeres szakasza. Várhatóan másfél éven belül elkészülhet a most átadott csomóponttól Fenékpusztáig tartó újabb 3 kilométeres szakasz, illetve egy éven belül elkezdődhet innen Keszthely kétszer kétsávos főúti bekötése is.

Az M76-os most átadott ütemének köszönhetően nemcsak Zalaegerszeg és Keszthely elérhetősége javul, de csökken az átmenő forgalom Balatonszentgyörgyön és Batthyánypusztán, a kerékpárosoknak az autópálya felett épült felüljáróval pedig biztonságosabbá válik számukra a közlekedés - ismertette a politikus.

Kifejtette azt is, hogy az M76-os a hazai kutatás-fejlesztés és innováció egyik legjelentősebb beruházása, a zalaegerszegi járműipari tesztpálya még jobb hasznosításához is hozzájárul. A 45 milliárdos ZalaZONE mellett ugyanis a leendő autóút részben "okosútként" tesztkörnyezetet biztosít majd a közúti közlekedésben.

Nagy Róbert, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Zrt. (NIF) vezérigazgatója elmondta: a mostanáig - a kiosztott sajtóanyag szerint 21,7 milliárd forintból - elkészült 5,6 kilométeres autóút kivitelezését 2018-ban kezdte el a Strabag. Balatonszentgyörgynél, valamint az M7-es holládi lehajtója mellett körforgalmú csomópontot építettek ki, az autópálya felett kerékpáros hidat és alatta aluljárót nyitottak a gyalogosoknak és a bicikliseknek, illetve két vadátjárót is kialakítottak.

Zajlik és várhatóan 2022-re készül el a Balatonszentgyörgy és Fenékpuszta közötti 3 kilométeres szakasz, amelyhez kapcsolódóan a 71-es és 76-os főút új kereszteződését már forgalomba helyezték. A még hiányzó mintegy 33 kilométeres útvonalat két szakaszban, de egy ütemben építik majd, ezeknek egyelőre az előkészítése zajlik.

Mint elmondta: Fenékpuszta és Sármellék között 11 kilométernyi gyorsforgalmi út épül pihenőhellyel, illetve külön bekötésekkel a sármelléki repülőtér, valamint Keszthely irányába, de kerékpárút is készül ezzel párhuzamosan. A Sármelléktől Zalaegerszeg keleti részéig vezető 23,5 kilométeren belül lesz a 11 kilométeres speciális tesztszakasz, ahol 5G-s mobilhálózatot, mobil terelőfalakat, az úttest automatikus jégtelenítését is megvalósítják az önvezető és elektromos autók közúti vizsgálata érdekében.

Nagy Róbert jelezte még: Zalaegerszeg keleti és északi oldala között 9,2 kilométeren folytatódik majd az M76-os, ami közvetlen kapcsolatot nyújt majd a tesztpályához, a leendő kamionterminálhoz és logisztikai központhoz, tehermentesítve ezzel a város közlekedését is.

Fotók: MTI/Varga György

 

Forrás: 
MTI

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....