járműgyártás

Átalakul az európai járműipar

2025.05.05.

Az európai autóipar fordulóponthoz érkezett. A koronavírus-járvány utáni alacsonyabb gyártási darabszám, a nettó exportról a nettó importra való áttérés és a kínai gyártók növekvő befolyása alapvetően megváltoztatja a régió logisztikájának dinamikáját. Erre erősítenek rá az új vámok és a lokalizációs törekvések. Az autógyártók és a logisztikai szolgáltatók erre válaszul adott stratégiája fogja meghatározni, hogy ki hogyan boldogul az európai autóipari ellátási láncok új korszakában.

A nagy szétválás
 
Európa évtizedek óta az autóipari export nagyhatalma, Németország vezetésével. Alapvető változás van azonban folyamatban: a piaci elemzők ezt a változást "nagy szétválásként" jellemzik, ami a világgazdaságot egykor meghatározó szabadkereskedelmi konszenzustól való eltérést jelzi. A piac egyre inkább széttöredezetté és protekcionistábbá válik. 2019 óta Európa a járvány, az ellátási lánc kihívásai és a geopolitikai feszültségek okozta zavarokkal szembesült, amelyek továbbra is átrendezik a járműgyártást és -értékesítést.
 
Az Európai Unió (EU), amely egykor a szabad kereskedelem és a nyitott piacok erős szószólója volt, most vámokat vezet be, amelyek célja a hazai ipar védelme a növekvő versenytől, különösen a kínai elektromos járműgyártóktól. Mark Fulthorpe, az S&P Global Mobility járműgyártásért felelős ügyvezető igazgatója hangsúlyozza, hogy ez az átmenet jelentős eltérést jelent a történelmi trendektől. Az ECG 2024 éves konferenciáján tartott beszédében megjegyezte: "Európa hosszú időn keresztül a járművek exportőre volt, autókat szállított Kínába és Észak-Amerikába. Ez a Kínába irányuló kereskedelem azonban csökken, mivel a kínai OEM-gyártók fokozzák a hazai gyártást."
 
A vámháború veszélyes
 
Az Egyesült Államokba irányuló export szintén nyomás alatt van a folyamatos kereskedelmi zavarok közepette, az európai autókra kivetett esetleges vámok körüli bizonytalanság miatt. Az amerikai kormány azt fontolgatja, hogy vámokat vet ki az Európában gyártott - és potenciálisan az Egyesült Királyságból származó - járművekre, ami tovább terhelheti az autógyártókat, akik már így is a transzatlanti kereskedelem instabilitásával küzdenek.
 
A feszültséget fokozza, hogy Trump az USA-ba érkező összes acélra és alumíniumra 25 százalékos importadót rendelt el, amely március 12-én lép hatályba, és amely közvetlenül érinti az EU-t is. Az unió egyelőre konkrét viszontlépéseket nem jelentett be. A vámok kivetése jogszerűtlen és gazdaságilag kontraproduktív lenne, különösen az EU és az USA által a transzatlanti kereskedelem és beruházások révén létrehozott, mélyen integrált termelési láncokat figyelembe véve. A vámok ráadásul fokozzák a gazdasági bizonytalanságot, és megzavarják a globális piacok hatékonyságát és integrációját.
 
 
Ugyanakkor Európába egyre több jármű érkezik Kínából, ami megfordítja az ellátási lánc hagyományos áramlásait. Az olyan kínai autógyártók, mint a BYD és a Great Wall Motors, közvetlen export és helyi gyártás révén bővítik európai jelenlétüket olyan országokban, mint Magyarország és Törökország. Az olcsó, jól felszerelt elektromos járművekre összpontosítanak, beleértve a plug-in hibrideket és az akkumulátoros elektromos járműveket (bev), hogy megszólítsák a pénztárcabarát fogyasztókat. A technológiai fejlődést és a hatékony gyártási módszereket kihasználva a kínai OEM-gyártók az európai ev-szektorban pozícionálják magukat. Versenyképes árú járműveik különösen vonzóak az olyan régiókban, mint Kelet-Európa, Dél-Ázsia és Dél-Amerika, ahol a megfizethetőség kulcsfontosságú a piacra lépéshez. Ez az átmenet azonban nemcsak a piaci részesedésről, hanem a logisztikai áramlásról is szól. Ahogy Fulthorpe rámutatott: "A termelés szintjét valójában több hatás is növelte. Az első a raktárkészletek feltöltése volt, a második pedig a koronavírus-járvány alatt kialakult felhalmozott kereslet kielégítése." Mivel a raktárkészletek már túlkínálatban vannak és a kereslet lanyhul, számos nyugati autógyártó átértékeli globális termelési és exportstratégiáját.
 
A kínaiak magyar spájzban vannak
 
Az EU azon döntése, hogy vámokat vet ki a kínai elektromos autókra - 7,8 százaléktól (Tesla) egyes kínai OEM-ek esetében 35,3 százalékig - átformálja a kereskedelmi stratégiákat. Ezek a vámok, amelyek a meglévő 10 százalékos importvámot egészítik ki, 2024. október 30-án léptek hatályba, és öt évig tartanak, hacsak nem vizsgálják felül korábban. A kínai autógyártók máris alkalmazkodtak ehhez. A Nyugat-Európába érkező kínai márkájú járművek fele hibrid vagy belső égésű (például a nálunk frissiben bevezetett Omoda 5, Jaecoo 7, MG3, BYD Tang), ami azt jelenti, hogy megkerülik a kiegészítő vámokat. Az MG máris növelte hibrid portfólióját az új kereskedelmi környezetre reagálva. Eközben az európai autógyártók stratégiai kiigazításokat hajtanak végre. A BMW az iX3 gyártását Kínából Magyarországra (Debrecen) telepíti vissza, míg a Tesla a Model 3 gyártását Németországba helyezheti át, ha a vámok továbbra is fennmaradnak. A logisztikai szolgáltatók számára ez azt jelenti, hogy alkalmazkodniuk kell az új járműáramlási mintákhoz, beleértve az Európán belüli mozgásokat, mivel a kínai és nyugati márkák egyaránt a helyi gyártás mellett döntenek.
 
BMW hidrogén targonca Linde
 
Zsúfoltak a kikötők
 
konténervonat

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.05.23
A Kia EV3 a legmagasabb, ötcsillagos biztonsági minősítést kapta az Euro NCAP vizsgálatait követően....
2025.05.23
Soha nem költözött el szülőhelyéről, mégis két világrendben élt.  ..
2025.05.23
Az első két edzésen Ferrari-pilóta volt a leggyorsabb.   ..
2025.05.23
Megbecsülés övezi azokat az autós műhelyeket, amelyek valamilyen indíttatásból patinás modellek....
2025.05.23
Az Autós Nagykoalíció (ANK), a Zöldjárműipar.hu és a Járműipar.hu által szervezett verseny hatodik....
2025.05.23
Kiadós eső, sok karambol, nagy dugók – rendkívüli közlekedési események az Útinform jelentése....
2025.05.23
Ismét jó hangulatú sajtónapot tartott a Ford Magyarország, ezúttal az elektromos Pumát ismerhették....
2025.05.23
A kínai BYD áprilisban először előzte meg a Teslát a kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos....
2025.05.23
A vadonatúj Mazda6e a Jinba Ittai filozófia evolúcióját képviseli az elektromos hajtás korszakában....
2025.05.23
A Magyar Honvédség látványos képességbemutatókkal és eszközarzenállal várja az érdeklődőket....