Audi

Audi projektek - Gázolaj levegőből és vízből

2014.11.21.

Az Audi „Technology and Innovation Communications” november 14-én közzétett híre, forradalminak is nevezhető a motorhajtóanyagok előállításának világában. Ma a világ motorhajtóanyag fejlesztői arra törekszenek, hogy szintetikus tüzelőanyagot állítsanak elő, melynek alapja nem fosszilis energiahordozó (tehát nem földgáz vagy szén átalakítás) és előállításához megújuló, „zöld” energiát használjanak, és mindezt tetézi, hogy az előállítás során környezetbe kibocsátott (kibocsátandó) széndioxidot is felhasználjanak. A szintetikus tüzelőanyag pedig, ha lehet, folyadék halmazállapotú legyen.

Tudjuk, hogy a bio tüzelőanyagokat részben CO2 mentesnek tekintik, mert a bio alapanyag szántóföldi, erdei vagy tengeri növekedése során a légkörből széndioxidot nyel el. Igaz, hogy motorikus elégetésénél CO2-öt termel, de az egyenleg nulla. Ez ugyan így nem igaz, mert előállítása, szállítása is széndioxid termelő, de nem rossz így sem a mérleg állása.

Az Audi híre azonban jó közelítéssel valóban CO2 mentes motorhajtóanyagról szól. Ez nem hidrogén, mely valóban tökéletes lenne, de felhasználhatósága sokkal jobb, mert a ma autóiba betölthető.

Az új tüzelőanyagot széndioxidból és hidrogénből állítják elő. Kérem, mondhatják, hogy ilyen projektről az Audi pár éve már hírt adott. Ez valóban megy is (2009-ben kezdődtek már az előkészületek), erőművi kéménygázból nyerik ki a széndioxidot és szélkerék áramával bontják a vizet, hogy hidrogént nyerjenek. A kettőből szintetikus metánt (CH4) állítanak elő.

Audi e-gas üzem az alsó-szászországi Werlte településen van, ahol a szintetikus metánt állítják elő, ennek Audi e-gas nevet adtak.

Az Audi propagandája ezt például az A3 Sportback g-tron tüzelőanyagának szánja. A típusvizsgálati ciklusban (ECE-NEDC) a CNG hajtású autó fogyasztása 3,3 – 3,2 kg/100 km, CO2 kibocsátása: 92 – 88 g/km. Ennek a motorhajtóanyagnak az igazi előnye, hogy a széndioxid szekunder forrásból származik és az, hogy olaj (és politika) független. Ma még nem olcsó, de ez egyelőre csak pilot-projekt.

Az új projekt valami hasonló, de egészen más.

Az új motorhajtóanyag-előállító üzem Drezda mellett, a „Drei-Eck”-ben épült fel, ahol vízből, széndioxidból és „zöld” áramból dízelmotor hajtóanyagot, szintetikus gázolajat (e-diesel) állítanak elő.

Az Audi és projekt partnerei, a Climeworks és a sunfire GmbH, a híradás napján avatta fel az új üzemet. A technológia „power-to-liquid” nevet visel, melynek – mint már mondtuk – az alapanyaga CO2, víz és elektromos áram. A sunfire GmbH PtL szénhidrogén előállító telepeket kulcsrakészen létesít.

Kérem, most kapaszkodjanak meg!

A széndioxidot a környezeti levegőből vonják ki. A kiszűrési, megkötési technológia nem új, de hatékonnyá, ipari szintűvé a svájci Climeworks cég fejlesztette ki. Képünk (forrás Climeworks) egy utcára kihelyezett CO2 szűrőt – mint demonstrációs modellt – mutat. Ennek kapacitása: 6 óra alatt szűr ki 1 kg széndioxidot. (1 liter gázolaj motorikus elégetése után a kipufogógáz 2,6 kg CO2-őt tartalmaz!)

A CO2 szűrőberendezés egy modulja.

A zöld árammal és megfelelő energetikai hatásfokot adó technológiával vizet bontanak, így kapunk hidrogént. A beszámolók elnagyolják a további folyamatokat, annyit tudunk, hogy a CO2 és a H2 220 °C hőmérsékleten és 25 bar nyomáson (bizonyára katalizátorokon) vegyületet alkot. Ebből folyadék halmazállapotú, többféle szénhidrogénből álló energia-folyadék lesz, melynek Blue Crude nevet adtak. Ezt még formálni kell, hogy felhasználható motorhatóanyag legyen. Az eljárás hatásfoka, mely függ a vízbontási eljárás hatásfokán is, 70%.

A pilot üzem napi termelése (ne felejtsük el, hogy kísérletről van szó!), 160 liter Blue Crude, és ebből 80 liter szintetikus gázolaj készíthető. Ez a gázolaj természetesen kén és aromás komponensektől mentes. A cetánszáma igen nagy. Keverőkomponensként a fosszilis gázolajhoz adagolható. (Tudjuk, hogy a földgázból készített gázolajat, a GTL-t a Shell már ma is keverik a kuti gázolajjal és motorolajak alapolajaként is szolgál. A hosszútávú versenyek dízel Audijai is ilyet tankolnak.)

Az új drezdai üzem megnyitása előtt a híres San Francisco-i Cleantech Group a sunfire GmbH-t a világ 100 innovatív „ecotech” vállalkozása közé sorolta.

További projektek

Az Audi együttműködik a francia Global Bioenergies céggel is, a projekt szintetikus e-benzin előállítását célozza.

A tüzelőanyag előállítás egy másik projektjét az Audi az amerikai (USA) Joule céggel végzi, az e-gázolajat és az e-etanolt mikroorganizmusok segítségével próbálják előállítani.

A szintetikus motorhajtóanyagok összetétele pontosan beállítható, vegyi tisztaságuk tökéletes, ezzel a motor égési folyamata, szennyezőanyag kibocsátása jobban tervezhető, kézben tartható. A CO2 mentesség, inkább „szegénység” óriási előny, és az sem mindegy, hogy egy állam motorizációja kitől függ. A fenti projektek, bíztatóak, előre mutatnak. Előre, valahova a távoli jövőbe.

 

Dr. Nagyszokolyai Iván

az Autótechnika főszerkesztője

(Az Autótechnika folyóiratban a témához kapcsolódó szakmai cikkek jelent meg, ezek a lap előfizetőinek visszamenőleg is olvashatóak a http://autotechnika.hu oldalon. További információt is itt találhatnak.)

 

Forrás

http://www.sunfire.de/

http://audi-encounter.com/magazine/technology/01-2014/104-out-of-thin-air

http://www.climeworks.com/

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....