autós akadémia

Autós Akadémia: A holnap járművei - videóval

2013.10.08.

A közúti járművek fejlesztésének mozgatórugói és irányai, a holnap járművei címmel tartott előadást az Autós Nagykoalíció Autós Akadémiáján Kisdeák Lajos, a MOL-LUB Kft. Kenéstechnikai Szolgáltatás vezetője.

A közúti járművek fejlesztésének célja: a szén-dioxid emisszió csökkentése – fogalmazott előadásában. Van erre egyáltalán esély?

A fosszilis energiahordozók felhasználása nagymértékben megnövelte a légkör szén-dioxid koncentrációját. Bár a szén-dioxid kibocsátás mérséklése mindannyiunk érdeke, és a fejlett államok számos intézkedést hoztak e területen, a mai napig nem sikerült eredményt elérni. A fejlett világ által elért eredményeket semmivé teszi más régiók – mindenek előtt Dél-kelet Ázsia, azon belül is elsősorban Kína – dinamikusan növekvő kibocsátása. A ’70-es évek végétől csupán egy alkalommal csökkent a globális szén-dioxid emisszió, ami a 2008-ban kezdődő világméretű gazdasági válságnak köszönhető. Az IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) 2013 szeptemberében hozza nyilvánosságra a negyedik klímajelentésének első fejezetét. A várakozásokkal összhangban minden eddiginél ijesztőbb klímajelentés született.   A korábban napvilágot látott hírek szerint a dokumentum leszögezi: „csaknem teljes, legalább 95 százalékos bizonyossággal kijelenthető, hogy a földi átlaghőmérséklet emelkedését az elmúlt évtizedekben „több mint felerészben” az emberi tevékenység okozza, és ha a jelenlegi tendenciák változatlanul folytatódnak, a közvetlen következmény a világtengerek átlagvízszintjének 1 métert közelítő emelkedése is lehet, ami önmagában is tömegkatasztrófákat okoz”.

Kisdeák Lajos, a MOL-LUB Kft. Kenéstechnikai Szolgáltatás vezetője

Milyen irányai vannak a közúti járművek fejlesztésének?

Az aerodinamikai ellenállás csökkentése. A járművek kerekein megjelenő teljesítmény nagyrészt az aerodinamikai és a gördülési ellenállás legyőzésére fordítódik. Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatói szerint a közúti szállítójárműveknél még jelentős tartalékok vannak az aerodinamikai ellenállás csökkentése terén. A könnyű haszonjárművek esetén 2035-ig mintegy 25%-os csökkenést jeleznek előre. Második a gumiabroncsok gördülési ellenállásának csökkentése. A MIT álláspontja az, hogy 10% csökkentés a jelenlegi ismereteink és lehetőségeink szerint azonnal megvalósítható lenne. További kutató-fejlesztő munkával ez az érték 2035-ig 33%-ra lesz növelhető. Harmadik a  hajtáslánc veszteségeinek csökkentése.A hajtáslánc alatt a motort és a hajtóműveket értjük. A belsőégésű motorok fejlesztése önálló tanulmányt érdemel, jelenleg csak a hajtóművekkel és az alternatív lehetőségekkel  foglalkozunk.

A hagyományos hajtások hatásfoka növelhető még?

A hagyományos fogaskerekes hajtóművek (sebességváltók, differenciálművek, stb.) hatásfoka a MIT előrejelzése szerint kedvezőbb tribológiai tulajdonságú szerkezeti anyagok és kenőanyagok felhasználásával mintegy 5%-kal növelhető. A sebességváltók automatizálása hozzájárul a járművek fajlagos fogyasztásának csökkenéséhez. A hidrodinamikai nyomatékváltót is tartalmazó klasszikus automata váltók rossz hatásfokúak, emiatt terjednek az ún. dupla tengelykapcsolós (DSG vagy DCT) sebességváltók.

Mi a helyzet az alternatív hajtásokkal?

Az alternatív lehetőségek közül említést kell tenni a hibrid hajtásról, és a teljesen elektromos hajtásról. A hibrid hajtások félmegoldást jelentenek. A hibridek nagy előnye a fékezési energia visszatáplálásának (egyelőre korlátozott) lehetősége. Hátrányuk a bonyolultabb szerkezetükből fakadó magasabb ár, és a gyártásuk nagyobb ökológiai lábnyoma. A teljesen elektromos hajtás elterjedését technikai hiányosságok gátolják. Nincsenek olyan megbízható, nagy teljesítményű és hosszú élettartamú akkumulátoraink, amelyek egy elektromos autót képesek lennének a belsőégésű motoros járművek versenytársává tenni. Az üzemanyagcellák még szintén nem érték el a megfelelő fejlettségi fokot. Megoldatlan a táplálásukhoz szükséges hidrogén biztonságos tárolása, vagy a járműveken való előállítása is. A hibrid- és elektromos hajtások energia-visszatápláló rendszereihez szükség lenne ún. szuperkondenzátorokra, amelyek rövid idő alatt képesek lennének nagy mennyiségű villamos energia tárolására. Az akkumulátorok – működési elvükből fakadóan – csak korlátozottan alkalmasak erre a feladatra. A hibrid- és elektromos hajtások hiányzó elemei (akkumulátorok, szuperkondenzátorok, üzemanyagcellák stb.) fejlesztése intenzíven folyik. A kutató-fejlesztő munkákban kiemelkedő szerepet kapott a nanofizika és nanotechnológia.

A kenőanyagok fejlesztése hol tart?

A tribológia (a szerkezeti anyagok, felületek és kenőanyagok együttműködése) napjainkban szintén a kiemelt kutatási területek közé tartozik. A motorolajok területén – a belsőégésű motorok fejlesztésével összefüggésben – jelentős fejlesztésnek lehetünk tanúi. Intenzíven művelt terület a felületmódosítás is, amit a kutatók részben nanotechnológiai úton előállított szilárd olaj-adalékok segítségével  kívánnak elérni.

Beszélt előadásában az egyéb veszteségek csökkentéséről is.

Számos egyéb veszteségforrás közül kettőt érdemes kiemelni. A hűtő- és klímaberendezések teljesítménye jobb hőszigetelés alkalmazásával csökkenthető. Az utóbbi években jelentős fejlődésen estek át az aerogélek, amelyek hőszigetelő képessége messze meghaladja a hagyományos anyagokét. A világítási teljesítmény csökkentése gazdaságosabb fényforrások alkalmazásával ugyancsak lehetséges. A járművek tömegének csökkentése új szerkezeti anyagok (kompozitok) alkalmazásával valóság. Az üresjárati idő csökkentése: start-stop üzemmóddal ugyancsak sok járműben megtalálható

Kisdeák Lajos előadásának videófelvétele itt tekinthető meg.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.05
Idén a Beregi kör lett az Év kerékpárútja, a festői útvonalat és a bringatúrázás legfontosabb....
2024.05.05
Magyarország területén 2024. május 4-én 0 óra és 24 óra közötti időszakban a rendőrök 45 személyi....
2024.05.05
A Porsche Hungaria április 25-től visszatért a fix, forint alapú autórendeléshez, teljes....
2024.05.05
A Nissan ikonikus családi SUV-ja újabb lépést tesz a vadonba az N-Trek változat bevezetésével,....
2024.05.05
A jegyárak emelésének oka egészen különleges.   ..
2024.05.04
Összeütközött egy busz és egy személyautó Budapest XX. kerületében szombat délután a Szentlőrinci....
2024.05.04
306DT motoros Jaguar F-Pace-t vizsgáltunk. ..
2024.05.04
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője nyerte a Forma-....
2024.05.04
Rajtbalesetes ütközések után is első a Túraautó Világbajnokságban a magyar pilóta. ..
2024.05.04
Mire jó ez az amerikai nagyzolás?   ..