ADAC

A zöld egyre népszerűbb – a kék és a piros veszít részvényeiből. Melyik színt választják a németországi autóvásárlók? Van új trendszín? Értékelésükből kiderül – fogalmaz a VDA.
2023 végére a németországi autóvásárlók közül tízből nyolc (78,7 százaléka) választja a szürke/ezüst, fekete vagy fehér színt. Összesen 2 048 900 új regisztráció érkezett e három szín valamelyikére.

A VDA cikke. Képernyőfotó.
A színtrió az elmúlt években folyamatosan bővíteni tudta részesedését: 2022-ben Németországban az újautó-vásárlók 77,3 százaléka választott e három szín valamelyikét, 2021-ben 75,9 százalék, az előző évben pedig 75,8 százalék. A tavalyi évhez hasonlóan a három szín ugyanabban a sorrendben az első három helyen végzett.
A legnépszerűbb autószín Németországban továbbra is a szürke/ezüst, amely 2015 óta áll az első helyen. Idén eddig csaknem minden harmadik autóvásárló döntött így (31,6 százalék; a tavalyi év hasonló időszakában: 30,8 százalék). 2004-ben azonban szinte minden második vásárló (46,4 százalék) a szürke/ezüst színt választotta.
Minden negyedik vásárló (26,4 százalék) a feketét választotta idén. Ez azt jelentette, hogy a fekete kis mértékben, 0,1 százalékponttal növelni tudta részesedését.

A fehér dobogós
A harmadik helyen álló fehér némileg növelni tudta a regisztrációk arányát: idén eddig mintegy 538 800 ember – minden ötödik vásárló (20,7 százalék) – választotta ezt a színt. Az előző év azonos időszakában ez 20,2 százalék volt. A fehér jól példázza, hogyan változhat az autószínek népszerűsége az évek során: 2006-ban a vásárlók mindössze 1,6 százaléka választott fehér autót.
A zöld trend folytatódik
Ami az élénk színeket illeti, folytatódik a zöld irányzat, amely először 2021-ben jelent meg. Idén a zöld ismét a harmadik helyet foglalja el az élénk színek között. Bár a zöld az idei új regisztrációk 2,5 százalékát teszi ki (körülbelül 66 000 darab), az abszolút számokat nézve 28,8 százalékos növekedés mutatkozik az előző év azonos időszakához képest. Ez messze a legmagasabb növekedés az összes autószín között. 2020 óta a zöld szín regisztrációi 114 százalékkal nőttek.
A kék az előző évhez hasonlóan ismét csökkent (mínusz 0,3 százalékpont), de még mindig csaknem minden tizedik autós ezt választja (9,6 százalék). Ez azt jelenti, hogy ebben az országban továbbra is a kék a legnépszerűbb élénk szín az új autók regisztrációja során.
Az élénk színek között az előző évhez hasonlóan a piros áll a második helyen (5,1 százalék). De a piros is veszít a népszerűségéből: 2019-ben 7,2 százalék volt az arány, azóta azonban folyamatosan csökken.

Az élénk színek között az előző évhez hasonlóan a piros áll a második helyen.
Sárga (0,9 százalék; nem változott az előző év azonos időszakához képest), narancssárga (0,8 százalék; mínusz 0,3 százalékpont az előző év azonos időszakához képest) és barna (0,6 százalék; mínusz 0,1 százalékpont az előző év azonos időszakához képest). Magas ritkasági értékű a lila/ibolya szín, amelyet az előző évhez hasonlóan 1000 sofőrből csak egy választott (0,1 százalék).
A szín kiválasztásakor valószínűleg sok autóvásárló már a néhány év múlva a viszonteladáson gondolkodik, és egy jelenleg nagyon népszerű színhez, azaz a feketéhez, fehérhez és szürke/ezüsthez számítja ki a legjobb értéket. A színválasztás tehát önerősítő hatástól függ. Amint azonban értékelésünk is mutatja, vannak még fejlemények. Így nem csak azért lehettünk izgatottak, hogy mit tett a Mikulás idén a karácsonyfa alá, hanem azt is, hogy milyen új autószíneket hoz 2024 – írja a VDA.