autótechnika

Autótechnika autósoknak: A hibrid hajtás

2015.09.28.

A hibrid hajtás múltja egyidős a gépkocsiéval - olvasható egy 2006-ban megjelent könyvben*. Az utóbbi évtizedekben divatba jött a villamos hajtással való kacérkodás, de igazi áttörést a hibrid járművek értek el - egyelőre. Ma még nem lehet tudni, hogy a tisztán villamos hajtás problémái (akkumulátor, tüzelőanyag-cella) megoldódnak-e.

Szerző: Dr. Lévai Zoltán

A kétféle motor (belsőégésű és villamos), valamint a kétféle energiatároló (hajtóanyag-tartály és akkumulátor) kombinációja jelenti a hibrid hajtást. A hat legjellegzetesebb kombináció (ami nem jelenti azt, hogy ne jelenjenek meg időről időre újabb és újabb rendszerek):

Soros kapcsolat. Az állandóan optimális üzemben járó belsőégésű motor egy generátorral áramot termel, ami egyrészt forgatja a villamos motort, ahonnan a hajtás fogaskerekes áttételen - általában, de nem mindig sebességváltón - keresztül eljut a kerekekig, másrészt tölti az akkumulátort. Szükség esetén, például emelkedőn, erős gyorsításkor a villamos motor az akkumulátorból is kaphat áramot. Előfordul, hogy kerekenként építenek be villamos motort, amikor is sebességváltóra és differenciálműre nincs szükség. A generátort a motor indítására is fel lehet használni.

Párhuzamos kapcsolat, melyben fordulatösszegzésről beszélhetünk. 

Párhuzamos kapcsolat, amire a nyomatékok összegződése a jellemző.

Párhuzamos kapcsolat, melyben a vonóerők összegződnek az útfelületen.

Kombinált rendszer: a soros rendszer továbbfejlesztett változata, mely egy tengelykapcsoló segítségével lehetővé teszi, hogy a motor közvetlenül hajtsa a kerekeket. 

Teljesítményelágazásos rendszer: nincs benne sebességváltó, mert a bolygómű és a villamos gépek fokozatmentes sebességváltóként működnek.

A hibrid rendszerek alkotóelemei külön-külön általában ismertek, mint például a fennti villamos motor, de a villamos gépekben új vonások mutakoznak. Legjellegzetesebb újdonság a lendítőkerék "villamosítása". Eddig is jellegzetes alkatrésze volt a (mechanikus) tengelykapcsolónak, most pedig tekercsek (és néha állandó mágnesek) beépítésével olyan villamos gép lett belőle, amely áramot tud termelni (generátorként), illetve áram bevezetésére motorként tud működni (akár a belsőégésű motor indítómotorjaként, akár vonóerő kifetése céljából).

 

A látókörünk szélesítése érdekében nézzünk meg néhány fotót néhány videót és három előadás anyagát: 1 - 2 - 3
Aki még sok mindent tudni szeretne az alternatív hajtásról, látogasson el erre a honlapra:

* Dr. Emőd István - Tölgyesi Zoltán - Zöldy Máté: Alternatív hajtások. Maróti Könyvkiadó, 2006. 234 p.

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....