amcsi verdák
Gond nélkül befér a vizespalack bármelyik hengerbe... Ezek itt nagyot tudnak alkotni, egyedülálló kategóriát teremtve az izomautók között. Újabban már nem csak az egyenesben gyorsak ezek a gépek, s nagy motorjuk és ikonikus arculatuk azonnal Amerikát juttatja eszünkbe - nem kell ide a piros sávos és kék alapon csillagos lobogó.
Világszinten nem a legkülönlegesebb, de különleges erőforrások ezek, legendás hírnévvel és mosolyfakaszfó öntudattal, erre kódolt génekkel.
Az FCA (Fiat Chrysler Automobiles) csoport Dodge és Jeep csúcsgépeiben is megtalálható a 6,2 literes, V8-as, 90 fokos hengerszögű blokk. Annyi különbséggel, hogy kétféle erőszint létezik 717 és 808 lóerővel.
A csúcsot képviselő Hellcat HEMI-je felülszelepelt, számomra meglepő módon hengerenként csak egy szívó- és egy kipufogószelepe van, illetve rövidlöketű a motor (103,9 mm x 90,9 mm), amely elsőre nem lett volna egyértelmű brutál nyomatéka miatt.
A 959 Nm-es csúcsnyomatékhoz a dupla csavaros kompresszor 2,7 literes töltőtérfogata és 1,0 baros töltőnyomása járul hozzá. Szóval a nagy kólásüvegnél jóval nagyobb doboz lakik a blokk tetején, lenyügöző a kialakítás!
A további ínyencségek között üdvözölhetjük a hengerenkénti dupla gyertyákat, amelyek a nagy teljesítmény miatt választott csak szívócső befecskendezés révén férhetnek el a hengerfejben, a lehető legjobb lángfrontterjedés zálogaként - a Mustang és az NSX is kettős befecskendezést használ újabban, viszont a közvetlen változat nagy fordulatszámnál kevésbé hatékony. Bosch felirat virít rajtuk, párban állhatnak, nincsen hengeren belüli injektor helyigénnyel. A tüzelőanyag-szivattyú akár 7 barral is képes szállítani a benzint!
Annak érdekében, hogy a nagy erőhatások ne ronthassák el a nyolchengeres party hangulatát, kovácsolt acél főtengely, kovácsolt dugattyúk, megerősített hajtórudak ultra erős csatlakozással alkotják az alapfelállást.
A dugattyúk és a hengerfej kialakítása révén a hűtőfolyadék több csatornán, nagy nyomással áramolhat, hatékonyan elvezetve a hatalmas motor hőjét. Ebben a nátrium kipufogószelepek is segítenek, amelyek az utóbbi években sok gyártónál lettek népszerűek jó hővezető-képességük okán, segítve a hengerfej felé történő hőátadást.
A tény, hogy a Charger SRT személyében ezt a 717 lóerőt és a 11 másodperces negyedmérföldes képességet már 65 ezer dollárért hazavihetjük, igazolja, hogy a legerősebb sorozatgyártású szedán igenis elérhető árú.
De a klasszikus, böhöm Challenger Hellcat is belefér 60 ezer dollárba alapból, amely a rettegett, legendás és hosszgyorsulási csúcsértékében világelső képességeit figyelembevéve jó vétel lehet: a pokol macskája akár képes felfalni egy olasz, Lamborghini-féle Huracán bikát is! Sőt, kiviteltől függően közel 500 lóerőt adnak 40 ezer dollárért itt Amerikában a Dodge-ék...
A nehéztüzérség hamisítatlan egyénisége és többszörösen kitüntetett dandártábornoka a Jeep Grand Cherokee Trackhawk, amely szintén a 717 lóerő/874 Nm szintet hozza, igaz, újracsomagolva. Nagy tömege és álló helyzetben gázadásra a kocsitestet derekasan megrángató nyolchengerese a SUV kategóriában izgatja az érzékszerveket.
Maradj velünk, további érdekességek következnek a 2019-es New York-i Nemzetközi Autószalonról!