logisztika

Az átrakóraktárak titkos élete

2025.06.09.

Égig érő polcok, rendezett sorok, dobozok és raklapok – hagyományosan ez a kép él bennünk, ha a raktározásra gondolunk. Az átrakóraktárak viszont sem kinézetükben, sem működésükben nem felelnek meg ezeknek az elképzeléseknek: a gyűjtőszállítmányozás fellegváraiban nincsenek polcok, hiszen az áruszállítás villámgyors körforgásában fölösleges időveszteség lenne felpakolni a küldeményeket, itt pedig minden folyamatosan mozgásban van, a sebesség uralja a munkát.

Nem is csoda: csak a Dachser pilisvörösvári átrakóraktárában 3-5 ezer raklapnyi áru fordul meg naponta. Az emberek, áruk és teherautók forgataga informatikai eszközök támogatásával szigorú rend szerint működik. Gyorsaságuk és szervezettségük a biztosíték arra, hogy modern világunk működjön – eljussanak például a termékek a boltok polcaira, a nyersanyagok, alkatrészek a gyárakba.

Fotó: Dachser

Az átrakóraktárak speciális raktártípusok, alapvetően ezek jelentik a modern gyűjtőszállítmányozás lelkét. Céljuk nem a tárolás, hanem a továbbítás – sok irányból egy célállomásra, vagy egy irányból sok célállomásra. A Dachser valamennyi magyarországi telephelyén található átrakóraktár, világszerte pedig közel 300 helyszínen. Közös jellemzője ezeknek, hogy mindenütt ugyanúgy működnek – azonos jelzésekkel, műveletekkel, azonos informatikai háttérrel és azonos logika alapján.

Színek és városok

Mivel a legtöbb áru legfeljebb egy napot – de gyakran csupán néhány órát – tölt el itt, az átrakóraktárakban polcok helyett földre helyezik a raklapos küldeményeket, szigorú rend szerint. Az import- és exportáruk helyét színek – a Dachser kékje és sárgája – mutatják, ezeken belül pedig számozott táblák jelzik az egyes városokba, desztinációkra induló küldemények helyét.

Az importküldemények – Magyarországon jellemzően ebből van több – a Dachser 6 magyarországi átrakóraktárába délutántól kora hajnalig érkeznek gyűjtőszállítmányként Európa valamennyi részéből. Ezt követően a teherautókról lerakodás után a küldeményeket szétválogatják, és elhelyezik a raktár célállomásuk szerint kijelölt részébe. Innen veszik fel őket a teherautók, és terítik a termékeket Magyarország teljes területén. Így az országba érkezés másnapján az áru el is jut a fogadó félhez. Ritkán, de előfordul, hogy néhány napot mégis az átrakóraktárban időznek az áruk, ezek jellemzően fix időpontra kért vagy az átvevővel szállítási egyeztetést igénylő küldemények. Kivételt jelentenek a veszélyes áruk: a törvényi előírások szerint ezeket legfeljebb 24 órán keresztül tárolhatják átrakóraktárakban.

A magyarországi cégek által a külföldi partnereik számára feladott exporttermékek este 6 óráig érkeznek be a Dachser hazai telephelyeire. Az átrakóraktárban ugyanúgy célállomás szerint rendszerezik őket, és még aznap este útnak indul velük a teherautó valamelyik európai gyűjtőállomásra. Ezek az áruk sokszor csak 1-2 órát töltenek a raktárban.

A Dachser átrakóraktáraiban a ki- és berakodás a sofőrök feladata. Utóbbinak ők határozzák meg a sorrendjét: a tapasztalt sofőrök tudják – hiszen ismerik a célállomásokat, a településeket, utcákat –, hogy hogyan érdemes berakodni az árut ahhoz, hogy a legelőször sorra kerülő küldemény kerüljön a teherautó leghátsó részébe, az utolsó pedig előre.

Nélkülözhetetlen vonalkód

Az átrakóraktárak gyors és hatékony működése a vonalkódokon alapul – ennek szabványosított rendszerét a Dachser vezette be a világon elsőként a kilencvenes évek közepén. A rendkívül összetett feladatok hátterében modern, stabil informatikai rendszer gondoskodik az áttekinthetőségről – a raktárosok és sofőrök kézi vonalkódolvasóval követik a küldeményeket, pontosan tudják, hogy mikor, melyiket, hová kell vinniük. A rendszer automatizált, és folyamatosan nyomon követhető az átrakóraktárakban folyó munka – enélkül a gyűjtőszállítmányozás gyorsasága elképzelhetetlen lenne.

Eurohub

Az átrakóraktárak egy speciális formája a – szintén Dachser-innováció – Eurohub. A Pozsony melletti lozornói, a francia-német határon lévő überherrni és a közép-franciaországi clermont-ferrand-i Eurohub egy-két napos tárolást sem vállal, a raktárak minden hajnalra kiürülnek. Ezek a központok a Dachser telephelyeiről érkező, kisebb mennyiségű küldeményeket célállomásonként összesítik, azokból teljes kamionnyi rakományt képeznek és indítanak minden nap, így biztosítva a gyors és gazdaságos továbbítást valamennyi európai kirendeltség irányába. Az Eurohubokban kizárólag éjszaka dolgoznak, és éjjelente 8-10 óra alatt egy normál átrakóraktárban megforduló mennyiség többszörösét kezelik.  

Az áruszállításban napjainkban a gyorsaság a meghatározó, a Dachser gyűjtőszállítmányozása pedig élen jár ebben. A szállítmányok szervezése, a pontos, kiszámítható tranzitidők, az olyan innovációk, mint a csereszekrények rendszere ugyanúgy hozzájárulnak ehhez, mint az átrakóraktárak forgatagában zajló munka.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.06.23
14. alkalommal mérhették össze tudásukat a versenyzők Székesfehérváron - írja a police.hu. ..
2025.06.23
Januárban és februárban 19 ezer 700 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 4,8....
2025.06.23
Nézze meg a videót! ..
2025.06.23
A több száz család megélhetését biztosító gyár bezárása súlyos csapás a helyi közösségnek, és egy....
2025.06.23
A Continental ismét megerősítette vezető pozícióját a független nyári abroncsteszteken: a prémium....
2025.06.23
Két stájer férfi is megsérült szombaton légi balesetben. Egy 46 éves siklóernyős magyar pilóta....
2025.06.22
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 06. 23.....
2025.06.22
Egy szín története a valóság és a legenda között – írja honlapján a német tulajdonban levő olasz....
2025.06.22
A jövő héten Forma–1-es autóval tesztel a Red Bull 17 éves védence, Arvid Lindblad. A....
2025.06.22
A BMW olyan, természetes összetevőket tartalmazó anyagot fejlesztett ki, amely sok tekintetben....