járműtörténelem

Az Audi 75 éve gyárt autókat Ingolstadtban

2024.09.12.

A győri Audi 31 évvel ezelőtti alapítása óta Magyarország is megtanulta Ingolstadt nevét, amely az anyavállalat székhelye, s ahol nagy ünnep zajlott szeptember elején: megemlékeztek arról, hogy Ingolstadtban 75 éve kezdődött az autógyártás.

 

Az Audi egykori központja a Schrannenstraßén Ingolstadtban. Fotók: Audi AG

Az Audi történetében fontos dátum volt 1949. szeptember 3. Az Auto Union GmbH ingolstadti alapításával új fejezet kezdődött Nyugat-Németországban a korábban szászországi székhelyű járműgyártó számára – írja honlapján az Audi AG. A vállalat az egykor az ingolstadti erődhöz tartozó épületekben folytatta a termelést, és ezzel megalapozta a márka újjászületését a négy karikával Ingolstadtban. Napra pontosan hetvenöt évvel a vállalat történelmi alapítása után az Audi múzeumban kezdődött a 75. évforduló megünneplése.

Az Audi jelenléte Ingolstadtban nem sokkal a háború befejezése után kezdődött: A szászországi Auto Union AG egykori alkalmazottai 1945-ben a Schrannenstrasse 3-ban központi alkatrészraktárt hoztak létre, miután a szovjet megszállás alatt álló övezetből nem lehetett alkatrészeket beszerezni. A feladat az volt, hogy a háború előtti Auto Union gépkocsikat pótalkatrészek szállításával és gyártásával az utakon tartsák. Az autók gyártásának folytatásáról néhány évvel később született döntés. A formai követelmények teljesítése után az Auto Union GmbH-t 1949. szeptember 3-án Ingolstadtban alapították meg. Az új vállalat olyan autók gyártásába kezdett, amelyek az újjáépítés alatt álló ország igényeinek feleltek meg. A DKW F 89 Schnelllaster, egy megbízható és egyszerű furgon, amelyet különböző karosszériaváltozatokban kínáltak. Konstrukciója a háború előtti, bevált technológián alapult, elsőkerék-hajtással és keresztirányú kéthengeres kétütemű motorral.

A DKW F 89 Schnelllaster, egy megbízható és egyszerű furgon volt.

1949 novemberében egy második jármű következett: a DKW RT 125. A motorkerékpár jelentősen hozzájárult a megfizethető mobilitáshoz a háború utáni Németországban. De az RT 125 is „régi barát” volt, mivel 1939-ben fejlesztették ki a DKW zschopaui gyárában, és a háború alatt exportra, valamint a német Wehrmacht számára gyártották.

A második világháború után a modell gyártása a kelet-németországi Szászországban, Zschopauban található, immár állami tulajdonban lévő motorkerékpárgyárban folytatódott IFA (Industrieverwaltung Fahrzeugbau) RT 125 néven. Az ingolstadti modellt egy „W” betűvel látták el, hogy nyugatnémet termékként azonosítható legyen. A kissé lekerekített tankot leszámítva az RT 125 szinte teljesen megegyezett a háború előtti modellel, 4,75 lóerős kétütemű motorral és lábbal kapcsolható háromfokozatú sebességváltóval.

Az ezredik legyártott motorkerékpár.

Az Audi Tradition szeptember elején egy előadással ünnepelte ezt a születésnapot az Audi Museum Mobile-ban, és egy bulival Ingolstadt belvárosában, a Josef-Strobl-Platzban – azon a történelmi helyen, ahol egykor a cég első központja volt. A jubileumi ünnepségen számos első Ingolstadtban gyártott járműmodellt láthattak a látogatók. Változatos volt a program a Múzeumok Éjszakáján. Az Audi Big Band a latin, a soul, a funk és a pop világának színpompás keverékét mutatta be.

Ez egy „régi barát”, mert az RT 125-öt már 1939-ben fejlesztették ki a DKW Zschopau gyárában, és a háború alatt gyártották mind exportra, mind a német Wehrmacht számára. Mivel a második világháború után a ma már állami tulajdonban lévő szászországi Zschopauban működő motorkerékpár-gyárban IFA RT 125 (IFA = Industrial Administration for Vehicle Construction) néven újraindult ugyanezen modell gyártása, az ingolstadti modell megkapta a további „W” megjelölés, amely Nyugat-Németországból származó termékként azonosítja. A kicsit lekerekítettebb tank kivételével a trapézvillával és gumiszalagos felfüggesztéssel, kétütemű motorral, 4,75 LE-vel és lábbal kapcsolható háromfokozatú váltóval az RT 125 lényegében a háború előtt tervezett modellnek felel meg.

Korabeli reklám.

A düsseldorfi üzem mellett az Ingolstadt belvárosában található termelési létesítmények álltak a fiatal Auto Union GmbH tevékenységének középpontjában körülbelül tíz éven át, mígnem az Ettinger Straße-n új üzemet építettek kapacitási okokból. 1959. augusztus 21-én ott kezdődött meg a megfizethető DKW Junior kisautó gyártása, amely az Auto Union GmbH állandó fókuszát a személygépkocsik gyártására jelölte meg, miután a DKW RT 125W 1957-ben megszűnt.





 



 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
2026-ban az Audi egy igazán különleges jubileumot ünnepel: az öthengeres motor 50. évfordulóját. Ez....
2025.12.05
Tudta, hogy Bécsben már nem csak a templomban lehet beszélgetni egy lelki vezetővel? Toni Faber, a....
2025.12.04
A HangZóna mai vendége Mikesz Csaba a Magyar Közút Nonprofit Zrt. műszaki vezérigazgató helyettese....
2025.12.04
Utolsó modellévét valódi újdonsággal indítja a Toyota Corolla, bár szó sincs technológiai....
2025.12.04
Amikor a hőmérséklet csökken, a parkoló autó belseje is gyorsan lehűl. A tárgyak vagy maga a jármű....
2025.12.04
A BMW M Motorsport és a PUMA novemberben, a kínai Chengdu Tianfu International Raceway....
2025.12.04
Első latin-amerikai autós központjának megnyitásával a Porsche megerősíti a márka hosszú távú....
2025.12.04
Eddig még csak ízelítőt adtak nekünk a fagyos reggelek, de érdemes felkészülni! A gépjárművek....
2025.12.04
A Kia 2026. január 9-én, a Brüsszeli Autószalonon mutatja be az EV2-t, egy Európának szánt,....
2025.12.04
A Lufthansa-csoport 11, a közelmúltban átvett A320neo családba tartozó repülőgépét vizsgálja, hírek....