e-útdíj

Az e-útdíj miatt versenyképesebb lett a belföldi kombinált szállítás

2013.11.06.

Az e-útdíj bevezetésének hatására egyes viszonylatokban sokkal kedvezőbb áron lehet árut szállítani a vasút és a közút kombinációjával (multimodális szállítással), mint teljes egészében közúti fuvarozással, a kombinált szállítás arányának növeléséhez azonban ösztönzők, kedvezmények kellenek - hívja fel a figyelmet a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményében.

A szövetség a használatarányos útdíj 2013. július 1-jei bevezetését figyelembe véve elemezte a magyarországi multimodális szállítás helyzetét.

A tanulmány szerint ha a vasútvállalatok megfelelő tartalmú és díjstruktúrájú szolgáltatáscsomagot állítanak össze, úgy nemcsak nagyobb, hanem rövidebb távolságokra is a közúti fuvarozásnál olcsóbban lehetne továbbítani az árut kötött pályán.

Az MLSZKSZ emlékeztet arra, hogy korábban a szállítmányozó cégek a használatarányos útdíj bevezetését megelőzően azért választották a közutat a  vasúti-vízi-közúti kombinált szállítás helyett, mert a közúti fuvarozás akár 40 százalékkal is olcsóbb volt, mint a vasúti szállítás. A közút másik nagy előnye a kötött pályához képest, hogy kisebb mennyiségek esetén gyorsabb, tervezhetőbb és rugalmasabb megoldásokat kínáltak a speditőr cégek.

Az e-útdíj idei bevezetésével azonban változott a helyzet: a szövetség szerint van olyan kombinált szállítási mód, amelynél 10, de olyan is, amelynél 40 százalékkal olcsóbb a közútinál az ilyen szállítás, még egy-egy rövidebb (180-200 kilométeres) távon is.

Az MLSZKSZ szerint ahhoz, hogy a teherfuvarozók a közút helyett a környezetbarát vasút-közúti kombinált szállítási módot válasszák, az e-útdíj bevezetése nélkülözhetetlen, de nem elegendő.

A logisztikai szakma szükségesnek tartja, hogy az intermodális logisztikai szolgáltatóközpontok 70 kilométeres körzetében ne kelljen útdíjat fizetniük a szolgáltatóközpontokba, illetve onnan fuvarozó közúti nehézgépjárműveknek. A 70 kilométeres körzeten belül az útdíj-mentesség hatálya alá tartozna minden olyan fuvarfeladat, amelyik bizonyítani tudja, hogy vasúton, vízen érkezett vagy távozik az adott átrakási pontra. Ez egy ösztönző csomag része lenne, amit ki lehet egészíteni számos, a közlekedési mód váltását támogató további elemmel - olvasható a közleményben.

A közleményben Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke kifejti: ahhoz, hogy a speditőr cégek közlekedési módot váltsanak, további kedvezmények kellenek. Legalább 20-25 százalékos árelőny és olyan szolgáltatáscsomagok, amelyek biztosítják a vasút kiszámíthatóságát, menetrendszerűségét, és átütik a vasúttal szemben "az elmúlt húsz évben felépült ellenérzések falát, ami a magasabb árak és a kiszámíthatatlanság tégláiból épült fel" - fogalmazott.

MTI

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.19
Ha simán be tudsz állni a legszűkebb parkolóhelyre is, az nagy előny, csak előtte találni kell egy....
2025.01.19
Hétfőn, kedden és szerdán okozhatnak fennakadást a közlekedésben - tudatta a Honvédelmi....
2025.01.19
Az autógyártók modellpalettájára 2025-től bevezetett szén-dioxid-kibocsátási határértékek....
2025.01.19
Ez több, mint egyszerű statisztika?   ..
2025.01.18
Térfigyelőkamerák segítségével találták meg azt az autóst, aki Kiskunhalason őrült módjára....
2025.01.18
Vezetőcserék és jelentős szponzorváltások jelzik az idei Forma 1-es szezont. ..
2025.01.18
Még pénteken kigyulladt egy fűtőmozdony Budapesten a Keleti pályaudvaron, erről árult el most újabb....
2025.01.18
Az egyik esetnél két ember szorult a roncsba. ..
2025.01.18
Vasárnap, este 8-tól, a Hungaroringen veszi kezdetét a 2025-ös Virtuális Kamion Európa Bajnokság.....
2025.01.18
A BMW M GmbH rekordokat döntő utazása folytatódik: 2024-ben a nagyteljesítményű sportautókat gyártó....