Forma 1

Az F1 irányítói hivatalosan prezentálták a 2021-es motortervüket

2017.11.01.

Párizsi ülésük napján az FIA és a FOM ismertette a 2021-től életbe lépő új motorformula terveit. A technológia alapjaiban nem, részleteiben viszont nagyon is változik, az új erőforrások hangosabbak, olcsóbbak és egyszerűbbek lesznek.

Keddre a francia fővárosba várta az F1 vezetősége a királykategória csapatait, jelenlegi és jövőbeni motorgyártóit, hogy vázolhassák előttük a 2020 utáni éra motorszabályait. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) és a kereskedelmi jogok tulajdonosa, a Formula One Management (FOM) közösen, a gyártók véleményét is meghallgatva dolgozták ki az új formulát, mellyel céljuk a mostani hibridéra hibáinak kijavítása, hiányosságainak pótlása volt.

Az általuk kiadott közleményből kiderül, a jövő motorja továbbra is 1,6 literes, V6-os hibridturbó lesz. Változás, hogy az eddiginél 3000-rel magasabb fordulatszámon lehet majd használni azt, melynek következtében javulni, erősödni fog a hangja. Eldőlt, hogy a költségeket és a technológiai bonyolultságát is csak növelő, emellett hangtompítóként is működő hőenergia-visszanyerő rendszert, az MGU-H-t a jövőben már nem fogja használni a kategória – annak ellenére, hogy egyes gyártók ragaszkodtak volna az egység megtartásához.

A kieső teljesítmény miatt ezzel szemben az eddiginél erősebb MGU-K (kinetikusenergia-visszanyerő rendszer, korábban KERS) használata lesz engedélyezett. Ezt ráadásul szabadabban is használhatják majd a versenyzők a futamok során, így valódi taktikai elemmé teszik azáltal, hogy lehetőség nyílik a körökön keresztül történő spórolásra egy későbbre időzített támadás előtt. Az MGU-K teljesítményének a mostani formula még felső korlátot szab.

Kiderült az is, hogy az új motor a korábbi találgatásokkal szemben nem ikerturbós lesz, azaz továbbra is egyetlen turbófeltöltőt fognak használni, melynek méretét és tömegét is korlátozni fogják. Egységesítik ezenkívül az energiatárolókat és a központi elektronikát is. Ez utóbbi három lépés elsősorban a költségek kordában tartását célozza. A szabályalkotóknak emellett célja, hogy megkönnyítsék az erőforrások, a karosszéria és az erőátviteli rendszerek egymással történő kombinálását, s ennek érdekében központilag szabályozzák az egységek külső felépítésének bizonyos részleteit.

Az FIA emellett szigorítani fog az üzemanyag használatára vonatkozó szabályain, és korlátozni fogja a felhasználható üzemanyagok számát.

A szabályalkotók három fő cél mentén dolgoztak a mostani formula megalkotásán: csökkenteni kívánták a költségeket, szerették volna, hogy az F1 az utcai autógyártás számára továbbra is releváns technológiát használjon, emellett erősíteni akarták a motorok hangját.

Az új szabályrendszer mostani vázlatos ismertetése még csak a munka kezdetét jelenti, az új motorszabályok végső alapjait 2017 végén fogják lefektetni, és a gyártókkal közösen egy év múlva készül el a részletes formula. „A költségcsökkentő célok érdekében a munka folytatódni fog a következő 12 hónapban, hogy meghatározzuk az erőforrások bizonyos elemeit, de a teljes erőforrás tervezése és fejlesztése addig nem kezdődhet el, amíg nem teszünk közzé róla minden információt 2018 végén” – állt az FIA közleményében.

„A 2021-es erőforrás egy példája annak, hogyan fog együtt dolgozni a jövőben a szabályalkotó FIA, az F1 kereskedelmi jogainak tulajdonosa, valamint a résztvevő csapatok és gyártók a sportág közös érdekeinek megfelelően” – nyilatkozta Ross Brawn, az F1 sportügyekért felelős igazgatója.

„A ma bemutatott javaslat egy sor 2017-ben megejtett megbeszélés eredménye, melyen az F1-es bajnokságban részvevő csapatok, valamint az érdeklődést mutató gyártók vettek részt. Arra is figyeltünk, mit gondolnak a szurkolók a jelenlegi erőforrásról, és hogy milyennek szeretnék látni azt a jövőben. A célunk olyan szabályok felállítása volt, mellyel egyszerűbb, olcsóbb és hangosabb motort építhetünk, miközben lehetőséget teremtünk új gyártók Forma–1-be érkezésére, valamint a kiegyenlítettebb erőviszonyokra.”

„Az új F1 célja, hogy a világ vezető sportágát házasítsa össze a technológia művészetével. Hogy felizgassa, lelkesítse a szurkolók valamennyi korosztályát, de fenntartható módszerekkel. Hisszük, hogy a jövő erőforrásával ezt elérhetjük.”

Az FIA sportért felelős főtitkára, Peter Bayer hangsúlyozta, azon dolgoznak, hogy megoldást találjanak a Forma–1 jelenlegi problémáira, és örömmel tapasztalja, hogy a csapatok a partnereik ebben. „Fontosnak éreztük a mai találkozót a csapatokkal, hogy elmagyarázzuk nekik, milyen irányba tartunk. Elégedett vagyok a visszajelzésükkel” – fogalmazott.

Az új motorformula a Bernie Ecclestone és a csapatok által aláírt Concorde-egyezmény értelmében 2020-ig marad érvényben.

(FIA, telesport.hu)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....