veterán

Ősbogártól a legújabb úszó rovarig

2024.11.01.

A ritka kétéltű több más autócsodával és különleges prototípussal szerepelt a látványos kerti partin.

Feltámasztották az úszó bogarat az angolok és nem is akárhol mutatták be: London vezető autóipari kerti partiján a legegyedibb autókat gyűjtik össze. A London Concourson szerepelt a James Bond-féle Lotus Esprit, aminek csak a különlegesen átalakított filmváltozata tudott úszni, de megjelent a csodás parkban egy igazi kétéltű is, a TVR Scamander.

A főváros vezető autóipari expója, a 2024-es Wildcards osztályával igazi különcségeknek ad otthont, mindegyiknek saját története, karaktere van.

Az Adrian Flux által bemutatott Wildcards osztályban a valaha gyártott legkülönlegesebb autók szerepelnek, a klasszikus ikonoktól a testre szabott alkotásokig a kínálat minden autója kivitelezésében és innovációjában is egyedi.

Az idei bemutató főszereplője egy igazi vadállat állt, a Scamander az egykori TVR főnök Peter Wheeler szüleménye. A kétéltűt olyan gépnek szánták, amely képes ötvözni a közúti, a terepjáró képességeit, sőt, vízi kalandozásra is alkalmas. A Scamander jellegzetes dizájnja még a TVR vad mércéihez képest is feltűnően elegáns és csúszó tetős hosszúkás karosszéria félig hajótestet, félig repülőgép törzset idéz.

Wheelernek ez az autóipari csoda szenvedélyes projekt volt, amely túlmutat a Blackpool márka birtoklásán. A kezdetben 2,0 literes motoros Scamandert később középre épített Ford V6-ossal szerelték, a 275 lóerőnyi teljesítmény automata sebességváltón keresztül jut a hátsó kerekekhez.

A három üléses Scamander nem mai darab, 2008-ban működő prototípusként jelent meg, de soha nem került sorozatgyártásra, a bemutatott autó továbbra is az egyetlen példány. Tizenkét évnyi szunnyadás után Harry Metcalfe, az EVO alapítójának és a Harry’s Garage YouTube-sztárjának segítségével újra üzembe helyezett Scamander idén először jelent meg ismét nyilvánosan.

A Bogár fazonú kétéltű elődei nem maradtak egykék. Az első sorozatgyártású amphijárművek először a hadseregekben szolgáltak, tömeges elterjedésük a II. világháborúban kezdődött: 1940-től négy év alatt 14 276 Volkswagen motoros Schwimmwagen készült, a polgári változathoz hasonlóan ezeket is Ferdinand Porsche tervezte. A Ford és a General Motors ugyanebben az időszakban húszezer kétéltűt gyártott az amerikai hadseregnek.

A békeévekben hobbi célokra készült vízen járó népautó, melyet 1958-ban mutatta be Hans Trippel, az Amphicarból 1965-ig mindössze 3878 készült, mert a negyvenezer német márkás ár, a szivárgó karosszéria, valamint a gyakori karbantartásigény elriasztotta a vevőket, félezer ma is működőképes. Az 1,2 literes, négyhengeres Triumph motor 37 lóerőnyi teljesítménye elég volt ahhoz, hogy az Amphicar átkeljen a La Manche csatornán.

A Wildcards osztály érdekes darabja volt még az 1958-as Mercedes-Benz 220S Ponton Cabriolet, ami örök remekmű, az autóipar történetének kultikus darabja. Az 1954-ben bemutatott forradalmi Ponton sorozat részeként megjelenő Mercedes-Benz 220 úttörő dizájnt mutatott be, szakítva a korábbi modellek különálló sárvédőitől. Ezekkel a járművekkel debütált a Mercedes-Benz karosszéria építési módszere, amely új mércét állított fel a szerkezeti integritás és a tervezési innováció terén.

1958-ban a 220S Cabrioletet olyan kifinomult fejlesztésekkel dobták piacra, mint a selymes, 2,2 literes soros hathengeres, ikerkarburátoros motor, valamint az egy darabból álló első lökhárító és az elegáns oldalsó krómdíszítés. Elegáns sziluettjével és kidolgozott részleteivel a 220S a Mercedes-Benz igazi remekmű.

Ahogy a Lotus 1976 Esprit is, ami egy igazi ikonként szerepelt a kém, aki szeretett engem című Bond filmben. A Giorgetto Giugiaro és a Lotus dizájnfőnöke, Oliver Winterbottom által tervezett középmotoros csoda letisztult sziluettjével ragadta meg a közönséget.

Aerodinamikus karosszériája 1973 köbcentis, négyhengerest takar: a teljes egészében ötvözetből készült és hengerenként négy szelepes, két vezérműtengelyes motor teljesítménye 160 lóerő.

Az eseményen a Jaguar XK120, a versenyörökséggel átitatott modell is egy szép példája volt az ikonikus modell, mely soros hathengeres, 3442 köbcentis motorjával egykor uralta a a legendás goodwoodi versenypályát.

Ezek mellett még vagy félszáz autóikon sorakozott a londoni parkban, több Aston Marti, Ferrari és Lancia, méghozzá egy Stratos HF, ami egy örök rali legenda.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.27
Igaz, hogy eddig még csak a naptár mutatta, hogy milyen évszakban járunk, de nem kell sok, hogy....
2025.12.27
Folyamatosan korszerűsödik a járműállomány - mondta Fülöp Attila, a Belügyminisztérium....
2025.12.27
A Hyundai elektromos egyterű óriás bemutatására készül a Staria modellcsaládból. A nyugati....
2025.12.27
A Budapesti Közlekedési Központ és az Irányító Hatóság aláírta azt a támogatási szerződést, amely....
2025.12.27
Miközben Európa évek óta küzd a súlyos sérülések visszaszorításáért és több országban is....
2025.12.27
Mindhárom vezető japán autógyártó novemberi visszaesésről számolt be az előző év azonos hónapjához....
2025.12.27
A háromrészes, profi produkció a gyári csapat felkészülését követi nyomon, a fejlesztési és....
2025.12.27
Év vége felé a szarvasvonulás gyakori, látványos és egyben veszélyeket is hordozó természeti....
2025.12.27
A Toyota legújabb reklámja kreatív, látványos és – mindenekelőtt – emlékezetes. A hatóságok szerint....
2025.12.27
A Saic Motorhoz tartozó Maxus egy erős, takarékos és meglepően tágas utastérrel rendelkező....