utánpótlás

Az üzemanyagpiac aktuális helyzete hazánkban (1. rész)

2022.07.09.

Amikor utoljára beszéltem a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkárával Grád Ottóval, akkor még az Adblue-hiány, és felvásárlási láz volt felfutóban. Senki nem gondolta akkoriban, hogy kis idő múlva akár az üzemanyagellátás is nehézségekbe ütközhet. Illetve az árak intenzíven emelkednek, és közelítik az 1000 Ft-os határt. Komoly jóstehetség kell ahhoz, hogy valaki megmondja, hol lehet ennek a vége. Megnyugszik a piac, csillapodnak az ellátási nehézségek? Erről is beszélgetünk interjúm első részében.

Alapvetően három elemét kell az üzemanyag piacnak jelen pillanatban is vizsgálni. Elsősorban az árakat, másodrészt, a fizikai molekulákat, végül pedig a hozzáférést, a kiszolgáló kapacitást. Azért kell mindháromról beszélni, mert csak az a nagy kérdés, hogy a közeljövőben a három közül melyik válik majd döntően meghatározóvá.

Kezdjük az elején: az ember felmegy a netre, és megnézi, hogy éppen hogyan alakulnak az árak. A kőolaj hazai üzemanyagellátás szempontjából fontos Barátság kőolajvezetéken keresztül jelenleg is folyamatosan érkezik, és lényegesen kedvezőbb leár értékkel hozzáférhető, mint normál piaci körülmények között. Tehát a fizikai ellátás a kőolaj finomítói betáp oldalon jelen pillanatban korlátlanul rendelkezésre áll. Őszintén remélem, hogy ez változatlan formában továbbra is fennmarad. Az Európai Unió olajembargós határozata ennek szellemében lett véglegesítve, megértve, hogy az orosz csővezetéki szállítások nélkül, a tengertől elzárt országok (leginkább  Szlovákia, Csehország és Magyarország) tudnák a legkevésbé megoldani az alternatív kőolajbeszerzést. Ha ez a kőolajforrás a jövőben is változatlan feltételekkel megmarad, az az egyetlen esély arra, hogy a hazai üzemanyag piacon további drasztikus áremelkedéssel ne kelljen számolni a közeljövőben. Az éves szinten tapasztalt 125 dollár/hordó körüli csúcsról, most olyan 120 dollárig visszajött a piac, és én őszintén remélem, hogy ezen a szinten stabilizálódik is, vagyis a 120 dolláros plafon működik, és a kőolaj világpiaci ára nem fog komolyabban emelkedni. Ha a forint piac is normalizálódik, akkor a finomítói alapanyag bekerülési költsége már jelentősen nem változik, így a hazai szabadpiaci üzemanyag árak megállhatnak a jelenlegi 800 Ft-os szinten, tehát egy 1000 Ft-os üzemanyagárnak ma nincs realitása.

A fizikai hozzáférés

Az elmúlt hetek eseménye volt, hogy az OMV schwechati finomítójának újraindításakor bekövetkezett üzemi baleset eredményeként kiesett a második legfontosabb piaci szereplő által szállított árumennyiség, ezzel szinte teljesen megszűnt az a kevés import is, ami maradt az árplafon bevezetését követően. November 15-én vezették be a hatósági árat, azóta az üzemanyagok jegyzés ára Európában folyamatosan emelkedett, a kőolaj világpiaci ára szintén. A forint pedig folyamatosan gyengült mind az eurohoz, mind a dollárhoz képest. Ezen hatások eredményeként egyre nőtt a különbség a piaci és a hatósági árak között. Ez a folyamat gyakorlatilag eliminálta a piacról a klasszikus importot. A hatósági ár bevezetése előtti 70-30 %-os (hazai finomító kontra import) arány mára ott tart, hogy szinte csak a hazai forrásokra lehet számítani, nagyon kevés az import mennyiség, ami beérkezik hazánkba. A Dunai Finomító igyekszik üzemanyaggal ellátni a piacot, de a schwechati kiesés miatt így is szükségessé vált további üzemanyag forrás megnyitása. A kormány a stratégiai készlet egy részének felszabadításáról döntött, 29 millió liter gázolaj, illetve 18 millió liter benzinhez való hozzáférést biztosítva a második legnagyobb piaci szereplő, az OMV számára, hogy elláthassa a hazai töltőállomásait üzemanyaggal. Azt gondolom tehát, hogy a közeljövőben, ha szűkösen is, de a molekulák továbbra is rendelkezésre állnak majd, és a hazai fogyasztási igények kielégíthetők, még úgy is, hogy a hazai finomítóban bekövetkezett baleset miatt, átmenetileg csökken a kőolaj feldolgozási kapacitás.

Az ellátás biztonság növelésének azonban elengedhetetlen feltétele a túlfogyasztás mértékének csökkenése, a korábbi évek szintjének visszaállása. A jogszabályi környezetet módosító kormányrendeletek eredményeként a külföldiek már nem és magyar forgalmi engedéllyel rendelkezőknek is csak egy része jogosult a hatósági áras üzemanyagra, tehát a benzinturizmus okozta terhelés mindenképpen enyhülni fog.

 Az országos adatok vizsgálata egyértelművé tette, hogy az első negyedévben több mint húsz százalékkal magasabb volt a fogyasztás, mint az előző év ugyanezen szakaszában. Ez a többletfogyasztás ellátási szempontból hosszútávon nem fenntartható, tehát mindenképpen lépéseket kell tenni annak érdekében, hogy visszaálljunk a valós piaci fogyasztásra ennek első lépése volt a külföldiek többlet igényének kizárása. Ha ők piaci áron tankolnak, akkor a többlet egy része eliminálódhat. Emellett további szigorítások is életbe léptek a belső rendben: a nehéz gépjárművek, gépek esetében is piaci áron történik a nagynyomású pisztolyon a gázolaj kiszolgálása. Ez szintén fontos, hiszen tudni kell, hogy a fogyasztás kétharmada a gázolaj és egyharmada benzin. Az ellátás biztonsága fenntartásának alapvető feltétele a jelenlegi piaci feltételeket tekintve, hogy a fogyasztás visszaálljon a korábbi évek szintére, ami csak akkor valósulhat meg, ha tovább szűkül a hatósági üzemanyagár jogosultjainak köre és valóban csak annak járjon, akiket kedvezményezettként támogatni kíván a kormányzat. Minél kisebb a hatósági áron értékesített üzemanyag részaránya fogyasztásban, annál nagyobb az esély az import újra indulásának, ami nélkül nehéz lesz kielégíteni a nyári turista szezon tradicionálisan magasabb fogyasztási igényeit.

Ma az ellátásban még érezhetők nehézségek. Számos töltőállomás limitálta az értékesített mennyiséget, vannak korlátozott nyitvatartással üzemelő kutak, ami mindenképp alacsonyabb szolgáltatási szintet jelent, mint amit megszoktak a múltban az üzemanyag vásárálók, de jelenleg csak így oldható meg a benzin és dízel kiskereskedelmi ellátás országos biztosítása.

Az interjú második részében beszélünk majd a következő problémáról, ami nem a felhasználókat, hanem az üzemeltetőket érinti: a november 15 óta eltelt időszak túl hosszú, hogy a kiskereskedelem szereplői ezt problémamentesen átvészeljék, erről is beszélünk majd, addig pedig

kövessenek minket Facebook oldalukon is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....