Bemutató

Bemutatkozott a vadonatúj Toyota Corolla Cross és bZ4X

2022.06.27.

Két új SUV-modelljével újabb lépést tesz a Toyota a villamosítás felé, az egyik ötödik generációs hibrid, a másik a márka első akkus-elektromos modellekhez fejlesztett padlólemezére épül. Mégis kérdőjeleket ébreszt, hogy valóban tíz-húszmilliós „népautók” lennének a fenntarthatóság zálogai? 

Különleges bemutató volt ez: elsők között Magyarországon jelent meg fizikai valóságában a két újdonság, mikor Nyugat-Európában még csak képen látták. Stílszerű helyszínt választottak, a japán sztárépítész Fudzsimoto Szószuke tervezte, többszörösen díjnyertes, a BREEAM nemzetközi épületminősítési rendszerrel környezettudatossági szempontból példaértékűnek minősített Magyar Zene Házát, ahol egy japán ikebana-művésznő csokra vetekedett az autók szépségével, és két japán zeneművész adta a hangulati aláfestést a lepel lehullásához.

Jelentős esemény is ez a Toyota Corolla históriájában, 1966 óta készül, 12 generációja váltotta egymást, az összesített darabszám meghaladja a 44 milliót – a világ legnépszerűbb autótípusáról van szó. Emellett azzal is büszkélkedik a Toyota, hogy a világ „legzöldebb” autógyártója, és e ranghoz illően a Corolla Cross az első autó a világon, amelyben ötödik generációs öntöltő hibrid elektromos rendszer debütál, a bZ4X pedig a Toyota első dedikáltan akkumulátoros elektromos modellekhez fejlesztett padlólemezére épülő autója.

Sok részletet még nem tudtunk meg róluk, de azt igen, hogy a közeljövő több Toyota-modelljének nevében felbukkanó bZX rövidítés jelentése „beyond Zero” tehát zéró biológiai terhelést ígér. A Corolla Cross majd csak idén év végétől készül, most a sorozatgyártáshoz nagyon közeli prototípus járt nálunk. Padlólemeze azonos a Corolláéval, a C-HR módosításaival. Természetesen adja a SUV-jelleg előnyeit, a könnyű, kényelmes be- és kiszállást, a jó kilátást és a praktikumot. Újdonság a felhőalapú navigáció. 197 lóerős hibridhajtóművének kombinált fogyasztása hat liter körüli, százra 8,1 másodperc alatt katapultálja magát.

A bZ4X-ről megtudtuk, hogy az elektromos összkerékhajtás jóvoltából rendkívüli terepképességeket és kimagasló hatótávot (411-516 km) ígér. Az utóbbit feltétlenül üdvözölhetjük, de mit is jelent valójában a „terepképesség”? Azt az illúziót vagy csábítást, hogy átgázolhat erdőn-mezőn, ahol semmi keresnivalója gépkocsinak? Ami a száraz adatokat illeti: front- illetve kétmotoros összkerékhajtással motorteljesítménye 265, illetve 336 LE (tényleg kell ennyi egy családi autóba?), százra 8,4, illetve 7,7 másodperc alatt gyorsul, és saját tömege két tonna körüli, ehhez képest nem sok az ötmázsás hasznos teherbírás, az össztömeg ötöde… Ez is hozzá tartozik a zöldítés hátrányaihoz.

A már eddig is három karosszériaváltozatban, ötajtós (Hatchback), négyajtós (Sedan) és kombi (Touring Sports) kivitelben készülő Toyota Corolla piaci trónját csak a világ legnépszerűbb SUV-jaként ismert Toyota RAV4 ostromolja. A két modellel teljessé vált a márka valamennyi szegmenst lefedő SUV-kínálata. Felsorakozik az ugyancsak idén debütált Aygo X és a tavaly év végén bemutatott Yaris Cross, a C-HR, a vadonatúj Corolla Cross, az öntöltő hibrid elektromos hajtás mellett plug-in hibrid elektromos rendszerrel is kapható RAV4, és a vadonatúj bZ4X. Beleszámítva a Highlandert és a Land Cruisert, nincs méretosztály, amelyben ne képviseltetné magát a Magyarországon is stabil piacvezető Toyota.

A most leleplezett két Toyota SUV első példányai várhatóan még idén ősszel megérkeznek a magyarországi márkakereskedésekbe, illetve az első szerencsés tulajdonosokhoz, nagyobb volumennel azonban csak jövőre lehet számolni. A két modern technikájú kocsi hozzájárulhat a magyarországi újautó-piac további zöldítéséhez, amelyben eddig is érdemeket szerzett a Toyota. Ez nagyon szépen hangzik, de átgondolására indít az árlista (Toyota Corolla Cross arlista 2022 Toyota bZ4X arlista 2022). Lesznek-e igazi népautók, tíz-húszmilliós árcédulájukkal? Egyébként is kérdés, hogy valóban a fenntarthatóság ügyét szolgálja-e az a sok képesség, funkció, szerelvény, luxus, amit a korábbi, egyszerű Corollákhoz képest belezsúfoltak e kocsikba? Ha sokat adnak el belőlük, annak nyersanyag- és beszállítási igénye, gyártásának energiafelhasználása megnöveli az ökológiai lábnyomot, ha keveset, akkor nem lesz nagy a hatásuk. Persze ilyen kérdéseket nemcsak a Toyota indukál, hanem az egész autóipar, amelynek trendjeihez kénytelenek alkalmazkodni a japánok is…

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.08.12
Mit hallgattunk és mit mondunk ma az autózásról? ..
2022.08.12
Nem nyitnak ki a Független Benzinkutak Szövetségéhez (FBSZ) tartozó és támogató benzinkutak....
2022.08.12
Tagadhatatlanul a világ egyik legbrutálisabb profi átépítése Ryan Tuerck V10-motoros Toyota GR....
2022.08.12
A Magyarországgal szomszédos Burgenland tartományban pánikba estek az autósok, amikor a vonuló....
2022.08.12
Nézze meg a videót! ..
2022.08.12
Év végéig több mint 1000 kilométernyi szakaszt újíthat fel a Magyar Közút az általa kezelt, főként....
2022.08.12
Magyarország történetének eddigi legnagyobb beruházása valósul meg Debrecenben, ahol a kínai....
2022.08.12
Elképesztő pillanatokat rögzített néhány napja a Magyar Közút kamerája az M3-as autópályán. A....
2022.08.12
Balesetek miatt nagy a torlódás az M7-es autópályán mindkét irányban, egy-egy szakaszon péntek....
2022.08.12
Több mint 5.000 tonna öntvény előállításával Magyarország legnagyobb vasöntödéje szinte a teljes....