Kína

Betilthatják az autótervezés egyik legtrendibb újítását

2025.09.26.

Az autók aerodinamikájának és külső megjelenésének tökéletesítésére manapság használt egyik leggyakoribb és legtrendibb dizájnelem hamarosan tiltólistára kerülhet Kínában. Ha ez megtörténik, akkor ez az újítás eltűnhet a legtöbb, a piacon jelentős üzleti volumennel rendelkező márka katalógusából.

Miközben Európában véget nem érő vita zajlik az autók egyes dizájnelemeinek hasznosságáról és létjogosultságáról, Kína úgy döntött, hogy cselekszik. A pekingi kormány be akarja tiltani az autótestbe süllyesztett ajtókilincseket. Azt a megoldást, amely az utóbbi időben egyre népszerűbbé vált mond a tervezők, mind pedig a vásárlók körében.

De miért akarják betiltani ezt a megoldást?



A süllyesztett kilincseket széles körben használják az elektromos autókban, és a nemrégiben Münchenben megrendezett IAA kiállításon olyan fontos új modellekben is szerepeltek, mint a BMW iX3 és a Mercedes GLC, hogy csak két nagyon releváns példát említsünk. A süllyesztett kilincseket azért alkalmazták, mert nem emelkednek ki a karosszériából, ezzel nem keltenek légörvényeket, ezáltal növelve a jármű aerodinamikai adottságait. Ahogy az mindenki számára nyilvánvaló, az optimalizált aerodinamika csökkenti az energiafogyasztást, és ezáltal növeli a hatótávolságot, ami továbbra is kulcsfontosságú tényező a vásárlási döntésben, különösen az elektromos járművek esetében. Arról már nem is beszélve, hogy ez a megoldás kifejezetten elegáns külsőt kölcsönöz az autótestnek.





A rejtett kilincsek betiltása 2027-ben történhet meg

Az előnyök ellenére mégsem kizárt, hogy a tervezőknek le kell mondaniuk a jövőben ezen koncepcionális elegáns dizájnelem alkalmazásáról. A legfrissebb sajtóhírek szerint ugyanis Kínában - mely messze a legjelentősebb szereplő az elektromos autók piacán – a hatóságok már megtették azelső lépéseket a süllyesztett ajtókilincseknek betiltására.

A „Mingjing Pro” weboldal nemrégiben számolt be az ügyről az egyik nagy autógyártó cég fejlesztési mérnökére hivatkozva. Eszerint az ajtókilincsekre vonatkozó kötelező szabványok várhatóan még az év vége előtt hatályba léphetnek, igaz, az autógyártók egy átmeneti időszakra még mentességet kapnak az alkalmazás alól.



Információk szerint a Kínában értékesített új járművekben legkésőbb 2027 júliusától már nem lehetnek olyan típusú kilincsek, amelyek a karosszériával egy síkban helyezkednek el.





Kétféle rejtett kilincs létezik: mechanikus és elektromos.



Jelenleg a süllyesztett kilincseknek két változata elterjedt. Az egyik manuálisan működtetett, ahol a kilincs egyik oldalának egyszerű megnyomásával a fogantyú kiugrik a karosszériából, lehetővé téve az ajtó nyitását. Ez a helyzet például a Tesla Model 3 és Y esetében. Ezeket a tisztán mechanikus rendszereket már régóta használják más gyártók, például az Aston Martin is.

A másik változat ezzel szemben elektromos vezérlésű: amikor a vezető a kulccsal megközelíti a járművet, vagy távolról kinyitja azt. Ilyenkor a behúzható fogantyúk kiemelkednek az ajtóból, lehetővé téve annak nyitását.

A kínai hatóságokhoz közel álló források az ilyen típusú ajtókilincsek betiltásának fő okaként a biztonsági kockázatokat említették, különösen akkor, ha az ajtókilincsek elektromosak. Baleset esetén az ajtók  - áram híján - bezáródhatnak, és nem nyithatók ki, ami megnehezíti a mentőszolgálatok számára a bennrekedt emberek kimentését.



A Tesla a közelmúltban több kritikát is kapott halálos baleset után, ezért felszólították a céget, hogy vizsgálja felül ajtónyitó rendszereinek működését és kialakítását. Egy németországi halálos balesetet követően a Szövetségi Gépjármű-közlekedési Hatóság (KBA) és az ADAC (Német Autóklub) szigorúbb regisztrációs szabályokat követelt.



Funkcionális és megbízhatósági hibák



A hatóságok a betiltás mérlegelésének okaként funkcionális és megbízhatósági hiányosságokat is említenek. A Car News China szerint ebben az esetben a kínai piacon az elektromos ajtókilincsek meghibásodási aránya akár nyolcszor magasabb is lehet, mint a mechanikus társaiké. A közlés szerint az alternatív hajtású járművek vezető gyártóinál a műhelyi javítások 12%-át hibás ajtókilincsek okozzák. Ez gyakran költséges javításokhoz vezet, mivel ezek az ajtónyitó rendszerek jellemzően lényegesen összetettebbek és drágábbak, mint a tisztán mechanikus változatok.

A jelenlegi tervek szerint a félig behúzható és a hagyományos ajtókilincsek továbbra is megengedettek lennének. Ezeket azonban mechanikus redundanciával kellene felszerelni, hogy baleset után is biztosítsák a megbízható működést.



A Volkswagen volt az egyik első autógyártó, amely reagált a tervezett tilalomra. Például az FAW-Audi partnerség keretében gyártott új A5L és Q6L e-tron modelljei, amelyeket a kínai piacra szántak, már tartalmaznak egy olyan rendszert, amely ütközés esetén aktivál egy piros kapaszkodót, amely mechanikus fogantyúként szolgál a külső mentőcsapatok számára.



Ha a tilalmat 2027-ben bevezetik, az jelentős hatással lehet a jövőbeli autók tervezésére. Végül is Kína a világ legnagyobb autópiaca, és egyetlen gyártó sem fogja kockáztatni, hogy modelljeitől megtagadják az ottani regisztrációt.

RSS kategória (Hírstart tematika): 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.11.17
Az újításoktól leesik az állunk.   ..
2025.11.17
Közúti baleset történt csütörtök este Galántán - írja a parameter.sk. ..
2025.11.17
A Csornai Rendőrkapitányság prevenciós szakembere az őszi időjárás beköszöntével a látási viszonyok....
2025.11.17
Szíves figyelmükbe ajánljuk a Lexus Magyarország YouTube csatornáján útjára indított Lexus Insider....
2025.11.17
Az őszi hónapokban egyre gyakoribb jelenség a köd, az eső és a romló látási viszonyok. Ilyenkor....
2025.11.16
Elfogtak a rendőrök egy ámokfutó fegyveres rablót egy pusztavacsi tanyán - közölte a Pest Vármegyei....
2025.11.16
Mihez kezdjünk a vizsgálat eredményével? ..
2025.11.16
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Kevesebb felhajtás kellene. ..
2025.11.16
Egy forradalmian új angol-chilei projekt a modern tudomány segítségével igyekszik megváltoztatni az....
2025.11.16
Hétfőn indul az új elektromos buszok próbajárata Budapesten, a járművek a tervezettnél korábban,....