Forma 1

Bevételi lista, avagy amiben már leelőzte a Ferrari a Mercedest

2016.04.07.

Hiába lett „csak” második a bajnokságban, a Ferrari több pénzt tehet zsebre a 2015-ös szezonért, mint a domináns teljesítményt nyújtó Mercedes – derült ki az Autosport magazin által készített táblázatból, ami a csapatok bevételeit összesíti.

A Forma–1 Menedzsment (FOM) – és ezáltal a Forma–1 – bevétele elsősorban a pályák által fizetett jogdíjakból, a televíziós közvetítések jogdíjaiból valamint a különböző, például a helyszíneken hirdető szponzoroktól származik. A cég a 2015-ös bevételekből 965 millió dollárt oszt szét a 10 királykategóriás csapat között; az első részletet áprilisban fizetik, majd a következő nyolc hónapban folyamatosan utalnak a résztvevőknek (többen egyébként már a télen előleget kértek).

A bevételt meglehetősen bonyolult rendszer szerint osztják szét, hiszen egy csapat esetében a konstruktőri bajnokságban elért helyezés mellett az előző években való folyamatos szereplés és a történelmi háttér is sokat nyom a latba. A négy nagy (a Mercedes, a Ferrari, a Red Bull és a McLaren) például külön konstruktőri bónuszt kap, Ferrari pedig azért is zsebre tehet súlyos milliókat, mert hosszú évtizedek óta a mezőnyt erősíti – a csapat már az első világbajnoki szezonban is érdekelt volt, és azóta egy szezont sem hagyott ki.

Hagyományai miatt a Williams is kap pluszpénzeket, míg a Red Bull azért jut extra bevételhez (mégpedig szintén dollármilliókhoz) mert elsőként írta alá a jelenleg érvényben lévő kétoldalú megállapodást, ami 2020-ig van érvényben. A Mercedes eközben sikerei miatt kap bónuszokat, tavaly ugyanis meg tudták védeni világbajnoki címüket, a bevételi lista elsőségének megszerzéséhez azonban ez sem volt elég – sőt a győztestől így is alaposan lemaradtak.

A becslések szerint ugyanis 2016-ban a Ferrari teheti zsebre a legtöbb pénzt az előző szezonért; nagyjából 190 millió amerikai dollárt, ami majdnem a teljes összeg 20 százaléka, és 33 millióval több a 2014-es idényért járó bevételüknél. A vörösök az előző években való részvételért és tavalyi teljesítményükért összesen 87 milliót kapnak, a történelmi és egyéb bónuszok pedig 105 milliót hoznak a konyhára. Feltűnő, hogy teljesítményéért a Mercedes „csak” 10 millióval kap többet az olaszoknál, noha tavaly 16 győzelmet szerzett, míg a rivális „csupán” hármat.

A rendszer az előző években rengeteg kritikát kapott, főleg a kisebb csapatoktól, az adatokat látva pedig talán érhetőbbé válik, miért panaszkodnak a mezőny második felének képviselői, hiszen a McLaren például mindannyiuknál több pénzt kap, noha tavaly csak a Manort tudta legyőzni a bajnokságban, és ha a különböző bónuszokat leszámítjuk, akkor is „csak” néhány millióval kerül a Sauber mögé. A FOM vezérigazgatója, Bernie Ecclestone egyébként nemrég elismerte, az Európai Unió versenyhivatalának vizsgálata (amit a Force India és a Sauber kezdeményezett) adott esetben megváltoztathatja a rendszert, ami a tervek szerint 2020-ig mindenképp érvényben lenne.


A csapatok között tavaly 883 millió dollárt osztottak szét, idén tehát papíron kilenc százalékkal több pénz ütheti a markukat; igaz a Mercedesnek járó 35 millió dolláros bónuszt „egyéb tartalékokból” fedezték, a tiszta növekedés tehát öt százalék volt. A FOM teljes megmaradó bevétele a becslések szerint 2015-ben 1,4 milliárd dollár volt, aminek tehát hozzávetőlegesen 35 százaléka maradt a cég kezében. A menedzsment és a csapatok közötti pénzelosztás mértékét (65-35 százalék) szintén a 2020-ig érvényben lévő kétoldalú szerződés határozza meg.

 

Csapat

N

H

N+H

K

T

E

Összes

%

2015

Ferrari

33,5

53,5

87

35

70

-

192

+17%

2

Mercedes

33,5

63,5

97

39

-

35

171

+36%

1

Red Bull

33,5

36,5

70

39

-

35

144

-7%

4

Williams

33,5

43,5

77

-

-

10

87

-6%

3

McLaren

33,5

16,5

50

32

-

-

82

-16%

9

Force India

33,5

33,5

67

-

-

-

67

+12%

5

Renault (Lotus)

33,5

30,5

64

-

-

-

64

+28%

6

Toro Rosso

33,5

23,5

57

-

-

-

57

+8%

7

Sauber

33,5

20,5

54

-

-

-

54

+23%

8

Manor

33,5

13,5

47

-

-

-

47

-

10

N: a csapat akkor kapja meg, ha az előző három évből kétszer nevezett

H: ezt az összeget a 2015-ös eredmények határozzák meg
N+H: a nevezésért és a helyezésért járó összegek
K: konstruktőri bónusz
T: történelmi bónusz
E: egyéb bónuszok
%: százalékos változás a 2015-ös évhez képest 
2015: a tavalyi helyezés

(Autosport, telesport.hu)

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..