Atom
Az Atom elektromos gépkocsi fejlesztésén dolgozó cég sajtóközpont közölte, hogy létrejött a megállapodás a Moszkvics vállalattal: az Atom járműveket a Moszkva melletti összeszerelő üzemben fogják gyártani. A dokumentumban az áll, hogy az Atom bérgyártási szolgáltatásokat kíván igénybe venni, amelyek magukban foglalják a szállítószalagos hegesztést, az autók festését és összeszerelését, valamint egyéb kapcsolódó szolgáltatásokat.
Az Atom képviselői közölték: a Moszkvics céget annak fejlett műszaki bázisa, a javuló összeszerelési mutatói, valamint kifogástalan autóipari hírneve miatt választották partnernek. A hatékony együttműködés érdekében állandó munkacsoportot hoznak létre, amelynek feladata az Atom tömeggyártása érdekében szükséges műszaki megoldások kifejlesztése, „hazai csúcstechnológiás szoftverek alkalmazása” a fővárosi üzemben.
A céldátumot már nyilvánosságra hozták. Eszerint 2025 nyarán kezdik meg az Atom elektromos autók gyártását. Ezt Igor Povarazdnyuk, a Kama JSC vezérigazgatója jelentette be az Atom első funkcionális mintadarabjának bemutatóján.
Az elektromos autó várható kereskedelmi áráról egyelőre nem nyilatkoztak. Ennek ellenére az Atom már előrendelhető 7 ezer rubeles foglalási összeggel.
Povarazdnyuk szerint az Atom „M” kategóriás lesz, a Comfort és Comfort Plus közötti szegmensbe kerül. Az Atom „extra” funkciói között szerepel a sávtartás, a forgalmi dugóban való követés, a közúti jelzések azonosítása, és a sofőr számára előre nem látható, kockázatos forgalmi helyzetek felismerése. Az autó 7 másodperc alatt lesz képes 100 km/h-ra gyorsulni. Erőtartaléka körülbelül 500 km-re elegendő.
A hírek szerint az elektromos autót Kína és Délkelet-Ázsia piacaira is exportálhatják majd. A tervek szerint az Atom önálló autógyártóként akar majd megjelenni az orosz és a külföldi piacokon.
Az Atom a Kama projektje, amelyet 2021 augusztusában alapítottak. Az elektromos járművek startupjának befektetői a Kamaz vezérigazgatója, Szergej Kogogin és Ruben Vardanyan üzletember, aki részvényeit a családi alap vagyonkezelésébe utalta át. A Szentpétervári Műszaki Egyetemmel közösen kifejlesztett - akkor még Kama-1-nek nevezett prototípust - még 2020 végén mutatták be. A projekthez 2021 augusztusában jegyezték be a JSC Kama céget, amelyet a Kamaz korábbi leendő projektfejlesztési vezetője, Igor Povarazdnyuk vezetett.
A nyilvánosság előtt 2022 őszén jelentették be, hogy a Kama által fejlesztett elektromos autót Atomnak fogják hívni, a funkcionális prototípusokat pedig 2023 második felében mutatják be.
Az Atom az első lépés a Kamaz személyautó-gyártási projektjében, amit nem vonnak be a csoport alaptevékenységébe, hanem önálló cégként számolnak vele. Így az Atom sikere vagy bukása nem lesz hatással a Kamaz pénzügyi eredményeire – tette hozzá.
A Kamaz 14-40 tonnás teherautók építésére specializálódott, személygépkocsikat nem gyárt. A cég azonban két autóprojektben is részt vesz. A Moszkva várossal kötött megállapodás értelmében a Kamaz technológiai partnere a Moszkvicsnak, az egykori Renault Oroszország-gyárnak, amely 2022 november végén Moszkvics márkanév alatt elindította az autók sorozatgyártását. Jelenleg két Moszkvics modell létezik, amelyek járműtípus-engedélyeik szerint a kínai JAC autóin alapulnak.
A Vedomosztyi orosz üzleti napilap azt írta, hogy a startup cég 2030-ig évi 450 ezer elektromos jármű gyártását tervezi. A várakozások szerint ezek közül néhányat Magyarországon is gyárthatnak, amellyel a startup szerződést írt alá. szándéknyilatkozatot.