Surtees

Big John, aki Forma 1-ben és motoron is világbajnok volt

2025.03.18.

Több formaautós pilóta megpróbálkozott motorversenyzéssel, de csak egynek sikerült mindkettőben trófeákat szerezni. Ráadásul fordított sorrendben.

A számítógépektől mentes korszakban John Surtees nem véletlenül kapta a bokszokban a Big John, és Il Grande John beceneveket, ő az egyetlen ember, aki 2-keréken és 4-keréken is világbajnok lett.

1934 február 11-én született, az angliai Tatsfieldben. Apja oldalkocsis motorral versenyzett, ám mitfahrere késett az egyik futamon és 1948-ban fia ugrott be a Vincent 1000-esbe. Győztek, de hiába, John 14 éves kora miatt kizártak a párost, mert a gyorsasági kategóriában 16 év volt az alsó korhatár.

Egy évvel később 15 évesen már indulhatott terepversenyen. Tizenhat évesen Brands Hatchben elsőként futott be a gyorsaságin, ám kizárták, mert fenéken csúszva ért célba.

Aztán jöttek a győzelmek Triumph 250-essel. 1951-ben Vincent 500-assal Thruxtonban második lett a világbajnok Geoff Duke gyári Nortonja mögött.

1952-ben már Nortonnal versenyzett, három évvel később NSU-val szerezte meg első világbajnoki győzelmét a 250-es kategóriában.

Pedig majdnem megszakadt karrierje, mert az 1956-os szezon előtt tárgyalt a BMW-vel, a Nortonnal és a Gilerával is. Ígéretes ajánlatok után takarékoskodás miatt a BMW visszavonta ajánlatát, a Gileránál másik pilótát választottak, a Norton pedig kiszállt a VB-ből.

Tragikus események után kereste meg Surteest az MV Agusta, mert meghalt két gyári pilótájuk, Leslie Graham és Ray Amm. Az olaszok egyébként is csak a kis kategóriákban voltak jók, de nyerni akartak az 500-asoknál is.

A legendás olasz motorral, MV Agustával lett világbajnok az 500-as kategóriában. És ez még folytatódott 1960-ig, sőt, olykor begyűjtötte a 350-e osztály serlegeit is. John Surtees motorkerékpáros mérlege: 348 futamon 255-ször első, 38-szor GP-győzelem.

Kétkerekű sikersorozata után 1960-ban rajthoz állt a Lotus csapatban, mellyel már az első évadban második lett. Mindezt annak ellenére, hogy 1959-es szerződésébe az olasz csapat már beleírta, hogy csak a VB-futamokon indulhat, de kifelejtették az autót. John Surtees így elindulhatott egy Forma Junior és három Forma 2-es versenyen. Miután mindig dobogós lett, Colin Chapman elhívta Forma 1-es Lotust tesztelni, majd pilótáskodni. Surtees nem akart megválni a kétkerekűektől és csak úgy vállalta az indulást, ha azon a hétvégén nincs motoros vb-futam.

Az első szabad időpontban rajthoz állt Monacóban, de eltörött a sebességváltója, Silverstone-ban második lett, Portugáliában vezető helyről esett ki törött hűtőcső miatt. A Lotus főnök Chapman 1961-ben úgy akarta szerződtetni első számú pilótának, hogy ő választhatott csapattársat Innes Ireland és Jim Clark közül.

Tizenhárom éves Forma 1-es karrierje alatt versenyzett még Cooperel, Lolával, Hondával és BRM-mel, de a legeredményesebb korszakát a Ferrarinál töltött. 1963-ban az olasz csapattal a Nürburgringen szerezte meg első futamgyőzelmét. A következő szezonban Graham Hillel és Jim Clarkkal küzdött az 1964-es bajnoki címért, amit egyetlen ponttal nyert meg Graham Hill előtt.

A Forma 1-ben John Surtees 6 futamgyőzelmet, további 18 dobogós helyezést, 8 pole-t és 11 leggyorsabb kört ért el. A Forma-1-gyel párhuzamosan négyszer pilóta volt a a Le Mans-i 24 órás versenyen, 1964-ben harmadikként végzett ugyancsak Ferrarival, amivel abban az évben világbajnok lett.

Formula-1-es pályafutása végén saját csapatot alapított, ebben pilótáskodott, majd főnökösködött.

1972-ben egy bajnoki cím és hat futamgyőzelem után visszavonult.

Utolsó éveiben saját csapatát vezetetted 1978-ig.

Volt motoros és autós kereskedése, a kétezres években pedig újra közel került az autósporthoz. 2005 és 2007 között a brit A1 Grand Prix csapat vezetőjeként egyengette Henry fia autóversenyzői karrierjét 2009 júliusáig, amikor 18 éves fia egy Formula-2-es futamon életét vesztette.

Évtizede, nyolcvan évesen még ingatlanügynökséget és gokart-pályát működtetett, miközben balesetben megsérült a fia emlékére létrehozott Henry Surtees Alapítványnál sérült, vagy agykárosodott embereknek segített.

John Surtees 2017. március 10-én a londoni Szent György kórházban halt meg a 83 évesen.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....