Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Biztonságos közlekedés a vasúti átjáróban

2022.01.09.

Tavaly megnőtt a vasúti átjáróban történt balesetek száma, ezért Tóbiás és Balambér mai közlekedési kalandjában a vasúti átjárókra vonatkozó legfontosabb szabályokat, tudnivalókat mutatjuk be. 

Aggasztó adatokat osztott meg a napokban a MÁV: jelentősen emelkedett a vasúti átjárókban bekövetkezett balesetek száma 2021-ben, pedig a korábbi öt évben nem volt számottevő növekedés. Tavaly 86 baleset történt vasúti átjáróban, ami 24-gyel több, mint az előző évben. A 2021-es szerencsétlenségek közül 16 követelt emberéletet, 15 végződött súlyos- és 14 könnyű sérüléssel, a többi esetben anyagi kárt regisztrált a vasúttársaság. A vasúttársaságnak tavaly összesen egymilliárd forintnál is több kárt okoztak az ilyen balesetek. 

Ne hidd, hogy még éppen átérsz!

A vasúti átjárókban történt baleseteket a közlekedők figyelmetlensége és a KRESZ szabályainak megszegése okozza. A MÁV teljes hálózatán 2008 óta nem volt vasúti hibából bekövetkezett, halálos áldozatot követelő baleset. Sokan nem néznek körül, mielőtt behajtanak az átjáróba, sűrű forgalomban pedig a síneken ragadnak, ahol tilos és életveszélyes megállni. 

Sok baleset azért történik, mert a sofőr a lecsukódó sorompók láttán megállás helyett gyorsít (Fotó: MÁV)

A legtöbb balesetet az okozza, hogy egyesek úgy gondolják, még átérnek a vonat előtt, és a lecsukódó sorompókat látva megállás helyett inkább beletaposnak a gázba, mondván „még átérek a vonat előtt”. Jól példázza ezt a hozzáállást, hogy évente 800-900 félsorompó rúdját törik le az autósok. Előfordul az is, hogy néhányan még a lezárt félsorompót is megkerülik, de gyakori probléma a vezetés közbeni telefonálás, és az, hogy a fénysorompó tilos jelzése ellenére megpróbálnak áthajtani a síneken. 

A vasúti átjárókra vonatkozó legfontosabb szabályok

  • A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
  • Biztosított vasúti átjárón csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
  • A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 kilométer/órás átlagsebességgel szabad áthaladni.
  • Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.

A felelőtlen közlekedők ráadásul nemcsak a saját, hanem a vonaton utazók és a mozdonyvezetők és a vonaton dolgozók testi épségét is kockára teszik. 2021-ben a vasúti átkelős balesetekben is megsérültek vasúti munkavállalók – köztük mozdonyvezetők –, egy esetben súlyosan, három esetben pedig könnyebben. A vonat féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőnek az átjáróban szinte semmi esélye nincs az ütközés megelőzésére. 

A fénysorompó jelzései

Magyarországon a több mint 6000 vasúti átjáró nagyjából fele teljes sorompóval, félsorompóval kombinált fénysorompóval vagy csak fénysorompóval van biztosítva. A többi helyen a kis forgalom miatt nincs semmilyen berendezés. Az átkelők biztonsága is a fenti sorrendben romlik: a teljes sorompó a legjobb, hiszen az autós előtt olyan akadályt képez, amit nem tud kikerülni. A fénysorompós átjárókban történik a legtöbb baleset, hiszen itt csak jelzés van, fizikailag semmi sem gátolja az áthaladást. 

Nem csak piros jelzésnél kell alaposan körülnézni (Fotó: MÁV)

  • A villogó fehér fény nem azt jelenti, hogy nem jön vonat! Csak azt jelzi, hogy a berendezés működik, és elvileg majd váltani fog, ha jön a vonat. Ezért kell ilyenkor is alaposan körülnézni.
  • A felváltva villogó két piros fény azt jelzi, hogy vonat közlekedik, és tilos áthaladni az átjáróban. 
  • Ha nincs se fehér, se piros jelzés, akkor a fénysorompó nem működik! Meg kell állni a vasúti átjáró előtt, és csak azután szabad továbbhaladni, ha megbizonyosodtunk róla, hogy nem jön vonat.
  • A szembe sütő nap elvakíthatja a jármű vezetőjét, aki nehezebben veheti észre a fénysorompó jelzését, és a fényjelzőre tűző nap is okozhat problémát. Ilyenkor érdemes lassítani, és meggyőződni arról, milyen jelzést mutat a lámpa, nem közelít-e vonat.

A vasúti átjárókra érvényes szabályok természetesen nem csak az autósokra, hanem a kerékpárosokra és a gyalogosokra is vonatkoznak. Sőt, a szirénázó mentőre vagy rendőrautóra is! Sajnos a bringások és a gyalogosok közül sokan úgy gondolják, ők jobban belátják a síneket, és megpróbálnak átkelni a síneken, miközben bármikor átszáguldhat a vonat az átjárón. Ahhoz, hogy kevesebb baleset történjen, mindenkinek figyelmesen, körültekintően és szabályosan kell közlekednie a vasúti átjárókban. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....