BMW Motorrad

A BMW Motorrad bemutatja az R 18 Dragstert

2020.08.06.

Az egyedi tervezésű motorkerékpárjairól híres motorépítő, Roland Sands lecsupaszította a BMW R 18-at, hogy megalkosson egy, az ikonikus, erőtől duzzadó boxermotorral ellátott dragstert. Az eredmény: az R 18 Dragster. A tervező és csapata szabadjára engedték fantáziájukat, amikor megalkották a kéthengeres Big Boxerre épülő, kivételes remekművet.

Roland Sands a munkához a saját életéből merített ihletet. „A látványosan központi szerepet játszó motorblokkról egyből a muscle carok jutottak az eszembe. A családom mindig is szerette a sebességet: apám drag versenyző volt. Logikusnak tűnt az alapokig lecsupaszítani a gépet, majd úgy átalakítani azt, hogy egyenes pályán gyors legyen” – magyarázza a dizájner.

Az új BMW R18: egy cruiser történelmi gyökerekkel. 

A 2020 áprilisában bemutatott BMW R 18-cal a BMW Motorrad első sorozatgyártású cruisere lépett színre. A modell – a BMW motorkerékpárok körében rendhagyó módon – teljes egészében a történelmi BMW motorkerékpárok tradícióját követi úgy műszakilag, mint a dizájnt illetően. A BMW R 5-höz hasonló nagyhírű elődökhöz visszanyúló újdonság a motorozás kvintesszenciáját képviseli letisztultságával, mindenféle sallangot nélkülöző műszaki tartalmával és a motorozási élmény lelkét adó boxermotorjával – valamint a „pozitív rezgésekkel”, amelyeket kelt. A Big Boxer erőforrás a léghűtéses boxermotorok nyomdokain jár, amelyek gyártásuk kezdete, vagyis 1923 óta az inspiráló élmény letéteményesei.

A Roland Sands által kidolgozott alkotási folyamat.

Roland Sands először mindig papírra veti ötleteit, ugyanis így könnyebb számára a formavilág kialakítása, illetve jobban el tudja képzelni, hogy milyen is lesz a motorkerékpár kiállása és geometriája. „Az igazi varázslat a végén következik, amikor a vázlatot életre keltjük” – meséli Roland.

Az R 18 bármely más motornál szélesebbre tárja a kaput a személyre szabhatóság előtt például könnyen leszerelhető hátsó vázával, valamint egyszerűen levehető fényezett elemeivel. Az ügyfél így nagyfokú szabadságot élvezhet akkor, amikor a saját igényeihez igazítja az R 18 hátsó szekcióját. Az egyéni ízlés akadálytalanul érvényesülhet a szín megválasztásakor is. „Az elektronika okozta számunkra a legtöbb fejtörést, amikor dinitrogén-oxiddal dúsított üzemanyaggal töltöttük fel a motort, eltávolítottuk a gyári kipufogót és drasztikusan megnöveltük a beszívott levegő mennyiségét. Ez egyfajta kísérlet is volt, amelyet végül siker koronázott. A végtermék lenyűgöző; az a professzionális mérnöki tudás tükröződik rajta, amely mindig is jellemezte a BMW Motorrad keze alól kikerült motorkerékpárokat. Jómagam már az első pillanattól alig vártam, hogy végre hozzákezdjünk az átalakításhoz” – teszi hozzá Roland.

Roland Sands csapata megtartotta az R 18 gyári kormánygeometriáját, viszont a hátsó részt eltávolítva drag racerré alakították át a motorkerékpárt. Úgy döntöttek, hogy az R 18 eredeti „karosszériáját” használják és csak a sárvédőkon változtatnak, hogy azok illeszkedjenek a módosított vázhoz. Az egész átszabási folyamat nagyjából három és fél hónapig tartott. Ezt követően a motor a szerelőműhelybe került, hogy minden alkatrésze a helyére kerüljön, majd pedig eltöltött egy napot a drag pályán.

„Mindegyik motorkerékpár esetében más és más forrásokból kell merítenünk a konstrukciótól, illetve attól függően, hogy mennyire speciális anyagok és alkatrészek szükségesek hozzájuk. Az új motorkerékpár-koncepciók révén mindig tanulunk is egy kicsit – pedig már több mint 200 épített motor van a hátunk mögött. Minden alkalommal meg akarjuk érteni annak a motorkerékpár-típusnak a lényegét, amelyen éppen dolgozunk. Így lesz a motor autentikus és funkcionális” – magyarázza Roland Sands.

Az egyedi tervezésű R 18 Dragster mellett Roland Sands két különböző, mart alumínium alkatrészekből álló dizájnkollekciót is elhozott az R 18 bemutatójára, amelyek közül egyik a „Machined”, a másik a „2-Tone-Black” nevet viseli. A „Machined” és a „2-Tone-Black” kollekciók a szériától eltérő méretű első és hátsó keréktárcsákat, valamint mart alumíniumból készült órafoglalatokat, markolatbilincseket, kormányrúd-emelőket, kormányfogantyúkat, kézikarokat, tükröket, motorburkolat-díszítéseket, valamint tanksapkákat foglalnak magukban – és a felsorolásnak még távolról sincs vége.

Roland Sands ebből a mart alkatrészekből álló dizájnkollekcióval egyedi megjelenésűvé tette a kézikarokat, a keréktárcsákat, a szelepfedeleket, az ékszíjburkolatot, a fényszórót és a műszereket. A motor elejét az S 1000 RR superbike-tól kölcsönözték. Az ülések és a kipufogó teljesen új tervezésűek.

Az R 18 Dragster épített motor részletes áttekintése:

1. A vázat alapjaiban áttervezték.

2. A felépítményt teljesen átalakították.

3. A fényszórót az R 18-ról emelték át, a fényszórókeret pedig a mart alumínium alkatrészeket tartalmazó dizájnkollekcióból származik.

4. A gyári kipufogót eltávolították és egyedi, „kettő az egyben” acél kipufogórendszert szereltek a helyére.

5. A kézikarok a mart alumínium dizájnkollekció részei.

6. A tank az eredeti R 18-ról jön.

7. A metálkék fényezést klasszikus BMW csíkok díszítik.

8. A villa a BMW R nineT modellről került át.

9. Az egyedi tervek alapján készült RSD ülés a

Saddlemen terméke.

Roland Sands: az ember a dizájn mögött.

Saját elmondása szerint Roland Sands gyakorlatilag motoron nőtt fel, a motorozás a vérében van. Édesapja drag versenyző volt, aki egyedi motorokat épített és egyedi alkatrészeket készített. Rolandot tehát már gyerekkorában is vagány motorok vették körül. Nem kellett sok idő ahhoz, hogy ő is egy dirt bike nyergébe pattanjon – hogy azután darabokra szedje, majd újra összerakja a gépet. Ő is versenyzői karrierbe kezdett, amely pályafutás tíz esztendeig tartott.

Ma Roland világhírnévre szert tett motorkerékpár- és motorosfelszerelés-tervező, akinek a földkerekség minden pontján vannak ügyfelei.

Roland leginkább a különböző stílusok mesteri ötvözéséről, valamint az alkotási folyamat során megteremtett új műfajokról híres. „A versenygépek esztétikumát és funkcionalitását hamisítatlan custom stílussal elegyítjük – talán erről ismernek minket a legtöbben. Szeretünk a gyári motorokból még többet kihozni.”

Roland Sands számára a motorozás nem csak egy munka. „Nehéz ezt néhány mondatban megfogalmazni. A motorozás számomra azt jelenti, hogy eggyé válok a géppel. Az életem a motor, akörül forog minden.”

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.09.29
A Citroën Berlingo külső stíluselemekkel tiszteleg a legendás Kacsa furgonváltozata, a 2CV AU előtt....
2022.09.29
Nagyon népszerű közlekedési eszköz a segédmotoros kerékpár jármű-kategóriába tartozó robogó. Sokan....
2022.09.29
A járvány nagy lökést adott az online autókereskedelmnek és a lendület azóta sem állt meg. Van aki....
2022.09.29
Hetek óta attól hangos a magyar sajtó, hogy a Volkswagen akkumulátorgyárat akar építeni a győri....
2022.09.29
A legmodernebb teszt- és önvezető autók bemutatójától kezdve a statisztikai kvízjátékig sokszínű,....
2022.09.29
A Széchenyi István Egyetem (SZE) és a Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet (SZTAKI)....
2022.09.29
A baleset Pilisvörösvár és Piliscsaba között történt, a mentés idejére az utat lezárták - írja a....
2022.09.29
A Bagon történt balesetben egy 29 éves nő vesztette életét - írja a police.hu. ..
2022.09.29
Az európai energiaválság miatt az EV-ek töltése veszélyben van.   ..
2022.09.28
A hétszeres Formula 1-es világbajnok egy interjúban kendőzetlenül beszélt félelmeiről, mindennapi....