BMW Motorrad

A BMW Motorrad bemutatja az R 18 Dragstert

2020.08.06.

Az egyedi tervezésű motorkerékpárjairól híres motorépítő, Roland Sands lecsupaszította a BMW R 18-at, hogy megalkosson egy, az ikonikus, erőtől duzzadó boxermotorral ellátott dragstert. Az eredmény: az R 18 Dragster. A tervező és csapata szabadjára engedték fantáziájukat, amikor megalkották a kéthengeres Big Boxerre épülő, kivételes remekművet.

Roland Sands a munkához a saját életéből merített ihletet. „A látványosan központi szerepet játszó motorblokkról egyből a muscle carok jutottak az eszembe. A családom mindig is szerette a sebességet: apám drag versenyző volt. Logikusnak tűnt az alapokig lecsupaszítani a gépet, majd úgy átalakítani azt, hogy egyenes pályán gyors legyen” – magyarázza a dizájner.

Az új BMW R18: egy cruiser történelmi gyökerekkel. 

A 2020 áprilisában bemutatott BMW R 18-cal a BMW Motorrad első sorozatgyártású cruisere lépett színre. A modell – a BMW motorkerékpárok körében rendhagyó módon – teljes egészében a történelmi BMW motorkerékpárok tradícióját követi úgy műszakilag, mint a dizájnt illetően. A BMW R 5-höz hasonló nagyhírű elődökhöz visszanyúló újdonság a motorozás kvintesszenciáját képviseli letisztultságával, mindenféle sallangot nélkülöző műszaki tartalmával és a motorozási élmény lelkét adó boxermotorjával – valamint a „pozitív rezgésekkel”, amelyeket kelt. A Big Boxer erőforrás a léghűtéses boxermotorok nyomdokain jár, amelyek gyártásuk kezdete, vagyis 1923 óta az inspiráló élmény letéteményesei.

A Roland Sands által kidolgozott alkotási folyamat.

Roland Sands először mindig papírra veti ötleteit, ugyanis így könnyebb számára a formavilág kialakítása, illetve jobban el tudja képzelni, hogy milyen is lesz a motorkerékpár kiállása és geometriája. „Az igazi varázslat a végén következik, amikor a vázlatot életre keltjük” – meséli Roland.

Az R 18 bármely más motornál szélesebbre tárja a kaput a személyre szabhatóság előtt például könnyen leszerelhető hátsó vázával, valamint egyszerűen levehető fényezett elemeivel. Az ügyfél így nagyfokú szabadságot élvezhet akkor, amikor a saját igényeihez igazítja az R 18 hátsó szekcióját. Az egyéni ízlés akadálytalanul érvényesülhet a szín megválasztásakor is. „Az elektronika okozta számunkra a legtöbb fejtörést, amikor dinitrogén-oxiddal dúsított üzemanyaggal töltöttük fel a motort, eltávolítottuk a gyári kipufogót és drasztikusan megnöveltük a beszívott levegő mennyiségét. Ez egyfajta kísérlet is volt, amelyet végül siker koronázott. A végtermék lenyűgöző; az a professzionális mérnöki tudás tükröződik rajta, amely mindig is jellemezte a BMW Motorrad keze alól kikerült motorkerékpárokat. Jómagam már az első pillanattól alig vártam, hogy végre hozzákezdjünk az átalakításhoz” – teszi hozzá Roland.

Roland Sands csapata megtartotta az R 18 gyári kormánygeometriáját, viszont a hátsó részt eltávolítva drag racerré alakították át a motorkerékpárt. Úgy döntöttek, hogy az R 18 eredeti „karosszériáját” használják és csak a sárvédőkon változtatnak, hogy azok illeszkedjenek a módosított vázhoz. Az egész átszabási folyamat nagyjából három és fél hónapig tartott. Ezt követően a motor a szerelőműhelybe került, hogy minden alkatrésze a helyére kerüljön, majd pedig eltöltött egy napot a drag pályán.

„Mindegyik motorkerékpár esetében más és más forrásokból kell merítenünk a konstrukciótól, illetve attól függően, hogy mennyire speciális anyagok és alkatrészek szükségesek hozzájuk. Az új motorkerékpár-koncepciók révén mindig tanulunk is egy kicsit – pedig már több mint 200 épített motor van a hátunk mögött. Minden alkalommal meg akarjuk érteni annak a motorkerékpár-típusnak a lényegét, amelyen éppen dolgozunk. Így lesz a motor autentikus és funkcionális” – magyarázza Roland Sands.

Az egyedi tervezésű R 18 Dragster mellett Roland Sands két különböző, mart alumínium alkatrészekből álló dizájnkollekciót is elhozott az R 18 bemutatójára, amelyek közül egyik a „Machined”, a másik a „2-Tone-Black” nevet viseli. A „Machined” és a „2-Tone-Black” kollekciók a szériától eltérő méretű első és hátsó keréktárcsákat, valamint mart alumíniumból készült órafoglalatokat, markolatbilincseket, kormányrúd-emelőket, kormányfogantyúkat, kézikarokat, tükröket, motorburkolat-díszítéseket, valamint tanksapkákat foglalnak magukban – és a felsorolásnak még távolról sincs vége.

Roland Sands ebből a mart alkatrészekből álló dizájnkollekcióval egyedi megjelenésűvé tette a kézikarokat, a keréktárcsákat, a szelepfedeleket, az ékszíjburkolatot, a fényszórót és a műszereket. A motor elejét az S 1000 RR superbike-tól kölcsönözték. Az ülések és a kipufogó teljesen új tervezésűek.

Az R 18 Dragster épített motor részletes áttekintése:

1. A vázat alapjaiban áttervezték.

2. A felépítményt teljesen átalakították.

3. A fényszórót az R 18-ról emelték át, a fényszórókeret pedig a mart alumínium alkatrészeket tartalmazó dizájnkollekcióból származik.

4. A gyári kipufogót eltávolították és egyedi, „kettő az egyben” acél kipufogórendszert szereltek a helyére.

5. A kézikarok a mart alumínium dizájnkollekció részei.

6. A tank az eredeti R 18-ról jön.

7. A metálkék fényezést klasszikus BMW csíkok díszítik.

8. A villa a BMW R nineT modellről került át.

9. Az egyedi tervek alapján készült RSD ülés a

Saddlemen terméke.

Roland Sands: az ember a dizájn mögött.

Saját elmondása szerint Roland Sands gyakorlatilag motoron nőtt fel, a motorozás a vérében van. Édesapja drag versenyző volt, aki egyedi motorokat épített és egyedi alkatrészeket készített. Rolandot tehát már gyerekkorában is vagány motorok vették körül. Nem kellett sok idő ahhoz, hogy ő is egy dirt bike nyergébe pattanjon – hogy azután darabokra szedje, majd újra összerakja a gépet. Ő is versenyzői karrierbe kezdett, amely pályafutás tíz esztendeig tartott.

Ma Roland világhírnévre szert tett motorkerékpár- és motorosfelszerelés-tervező, akinek a földkerekség minden pontján vannak ügyfelei.

Roland leginkább a különböző stílusok mesteri ötvözéséről, valamint az alkotási folyamat során megteremtett új műfajokról híres. „A versenygépek esztétikumát és funkcionalitását hamisítatlan custom stílussal elegyítjük – talán erről ismernek minket a legtöbben. Szeretünk a gyári motorokból még többet kihozni.”

Roland Sands számára a motorozás nem csak egy munka. „Nehéz ezt néhány mondatban megfogalmazni. A motorozás számomra azt jelenti, hogy eggyé válok a géppel. Az életem a motor, akörül forog minden.”

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.02.02
A győri központú, de képzéseivel, kutatásaival Mosonmagyaróváron, Zalaegerszegen és Budapesten is....
2023.02.02
Ausztriát beborítja a hó. Az Osztrák Autóklub – ÖAMTC – felszólította az autósokat, hogy csak....
2023.02.02
Európa legnagyobb autókereskedői több autót adnak el évente, mint egész Magyarország teljes éves új....
2023.02.02
Száz kilogramm hasznos terhet vagy akár 300 liternyi árut vihet magával, és akár 100 kilométeren át....
2023.02.02
Január 27-én Purgel Csaba, a Continental váci gyárának vezetője átvette a Ford Q1 díjat Carlos....
2023.02.02
A legkelendőbb autók Ausztriában mind ésszerűek: Skoda Octavia, Toyota Yaris, Tesla Model Y. Az....
2023.02.02
Ismét egy kiégett autót rögzített a forgalomfigyelő kameránk az M0-s autóúton - írja Instagram....
2023.02.01
A kisvárdai nyomozók gyors felderítés után kilenc gépjármű megrongálásával gyanúsították meg a....
2023.02.01
Vevőt, kereskedőt, importőrt is sújt az autóhiány, és ki tudja, még meddig.   ..
2023.02.01
Tavaly több mint duplájára nőtt a polgári repülőterek utasforgalma Németországban a szövetségi....