portré és interjú

Borsodnádasd - Az értékápolás mellett a környezettudatosság is napirenden

2020.06.17.

Magyarország északi régiója nem az ország közepe, bár mi, akik itt élünk, ezt nyilván máshogy látjuk. Térségünkben magasabb a munkanélküliség és a szegénységi ráta, mint a nyugatabbra fekvő megyékben, illetve a fővárosban. Persze ezt sokan nem látják, vagy nem is szeretnének róla tudomást venni. Mindezek ellenére jó itt élni, hiszen az ország egyik legszebb turista paradicsoma a Bükk, karnyújtásnyira található ahová gyönyörű tájakon, -egyre jobb minőségű- szerpentinekkel gazdagon megszórt utakon lehet hatalmasakat autózva eljutni.  A térség eddig kiaknázatlan látványosságai egyre inkább kezdik felfedni magukat, de sajnos, míg más települések - jó gazda módjára – nagy erőfeszítéseket tesznek azért, hogy bekapcsolódhassanak a Bükki turizmus vérkeringésébe, a közelben lévők nem látják meg a lehetőségekben rejlő turisztikai potenciált. Borsodnádasdon jártam, ahol a város első emberével beszélgettem arról, hogyan lehet a múltból építkezni, és a jövőbe tervezni úgy, hogy közben megmarad az identitás. Tartson velem, ha kíváncsi egy borsod  megyei városka attraktív ambícióira, mellyel  akár bekerülhetnek  az elektromos autósok kedvenc útvonalai közé is. A város első emberével, Kormos Krisztián polgármesterrel beszélgetek.

Milyen emlékek maradtak fenn a településről, mit lehet tudni az eredetéről?

A környéken talált régészeti leletek alapján, már a legősibb idők óta lakott hely. Első okleveles említése 1327-ből való. Lakói, akik földműveléssel, állattenyésztéssel és erdőgazdálkodással foglalkoztak, a gazdag tárgyi és szellemi kultúrájú barkó népességhez tartoztak. Az 1500-as évek második felében a török négyszer pusztította el a települést, és 1608-ra mindössze 8 család lakta. Döntő változást jelentett a település fejlődésében a Rimamurányvölgyi Vasmű Egyesület és Volny József, kinek köszönhetően a vidék kiváló minőségű barnaszén készleteire alapozva-, 1864-ben 260 fővel megkezdhette működését a Nádasdi lemezgyár, mely több mint 120 évig meghatározta a település és környezete életét. Borsodnádasd mai nevét 1903-ban kapta megkülönböztetésül az országban található többi Nádasdtól.

A magyar etnikumú paraszti közösség mellé betelepült felvidéki és külföldi magasan képzett vasipari szakember gárda együttélése különleges, az ország más tájaira nem jellemző közéletet és kétpólusú településszerkezetet eredményezett. 2003-ban városi rangot kapott.

fotó:facebook.com/pg/bnadasd

A szűk völgyben elterülő több mint 1 kilométer hosszú lemezgyár meghatározta a település szerkezetét, megalapozta a polgári jólétet, a fejlődés és a kulturális élet motorja volt.  Évtizedeken keresztül több mint 2500 embernek adott munkát, és a Borsodnádasdi embereken kívül a környező települések lakosságának is biztosította megélhetését. Tiszti kaszinó, kertészet, olvasó, lakótelepek, templomok épültek, fúvószenekar, dalárda, színjátszókör, és számos sportegyesület alakult. A máig működő önkéntes tűzoltó egyesületünk, és a labdarúgó csapat több mint száz éves múltra tekinthet vissza.

 Sajnos a település nehezen élte meg a lemezgyár leépülését. Én magam még a lemezgyár telepi részére jártam alsó tagozatba, és ide a faluba, felső tagozatba. Abban az időben két általános iskola, két óvoda, két kultúrotthon, és három egyházközösség működött. Mára kevesebb, mint 3200-fő lakja a várost és csupán 200 ember dolgozik a lemezgyár utódvállalataiban.  Arra viszont büszkék vagyunk, hogy két komolyabb vállalkozás is a településen kezdi meg tevékenységét. Egy húsipari vállalat, ami 30 főt foglalkoztat, illetve egy hónapon belül kerül átadásra egy 60 főt foglalkoztató német tulajdonú összeszerelő üzem, ami abszolút zöld beruházás. Nagyon pozitív, hogy jelen van a működő tőke a városban. Az iparűzési adók bevételét igyekszünk visszaforgatni az ő javukra, akár intézmény felújításokkal is annak érdekében, hogy megérje helyben vállalkozni.

Kormos Krisztián polgármester

fotó:borsodnadasd.hu

Autós szemmel nem lehet elmenni a legfontosabb vonatkozáson, ami a gyárhoz köthető, ez pedig a felnigyártás.

Igen, a jellemzően buszokra, teherautókra és pótkocsikra szerelhető háromrészes acélfelni gyártás alapjait tették itt le, amely fejlesztés Schaffhausenből indult, és a lemezgyárba egy akkori megállapodás alapján az 1960-as években került. A Borsodnádasdi lemezgyár már a 70-es, 80-as években is több jelentős Európai gyártónak szállított például a Fiatnak Milánóba, illetve a Schaffhausennek Svájcba mely partnerek vasfüggönyön kívüli földrajzi elhelyezkedésük miatt annak idején ritkaságnak számítottak.  Az évek során magas szintű szaktudással rendelkező szakemberek dolgoztak a gyárban, műszaki, és a kereskedelmi vonalon egyaránt, ebből eredendően 1992 óta a mai napig működőképes tudott maradni egy részvénytársaság, mely Európában egyedüliként, jelenleg is gyártja az Eredeti TRILEX termék továbbfejlesztett változatát.

Egy nagyon izgalmas terv is körvonalazódik, amivel a város, és a környéke felkerülhet a turista térképekre a népszerű túracélpontok, Eger és Szilvásvárad mellé.

Igen, terveink között szerepel az Óbükk látogatóközpont és élményközpont megalkotása. A régi lemezgyártelep eddigi használaton kívüli kultúrotthon átalakítását jelenti. Ide jövőt álló 3D technológiákat szeretnénk kiépíteni, amivel olyan élményvilágot, tudunk megteremteni, ami nem csak élményszerzésre alkalmas, hanem edukációs célokra, és adott esetben kutatásfejlesztésre is megfelelő lehet. Az alap kiindulási ötlet mindannak a csodálatos Tarnavidéki Tájvédelmi Körzetnek, ami általunk Óbükknek aposztrofált (Magyarország legnagyobb erdőséget magában foglaló) vidéknek a bemutatása, és ennek az értékeire való figyelem felhívás. Ez egy 400 millió Forintos beruházás, ami idén terveink szerint megépül, és jövő nyárra megnyithatja kapuit a látogatók előtt.

fotó:facebook.com/pg/bnadasd

Nem szabad elfeledkeznünk a motorosokról sem, hiszen a kétkerekűek szerelemesei is találhatnak arra okot, hogy idelátogassanak.

Az önkormányzat jó kapcsolatot ápol a városban működő civil szervezetekkel, melyből l kettő kapcsolható össze a mobilitással. A Mad Boyz Motorsport Közhasznú Egyesület enduro terepmotorozással foglalkozik, az Észak Off Road Egyesület pedig terep autózással. Minden évben több versenyt is rendeznek, évtizedes tapasztalattal. Az észak magyarországi off-road gálát minden évben Borsodnádasdon szervezik, és szintúgy évente a verseny egyik futama a környékbeli hegyekben zajlik. Nagyon fontos, hogy felhívjuk a figyelmet a környezetünk, és a tájvédelmi körzetek védelmére, ezért ezek a programok mindig a föld, vagy erdőtulajdonosokkal, gazdálkodókkal együtt szervezve zajlanak. Azt is pozitívumként könyvelhetjük el, hogy  a környék illegális hulladéklerakóinak felszámolására is volt több közös megmozdulásunk, amit a vadásztársasággal együtt szerveztünk meg. Azt gondolom, hogy ma sokan megbélyegzik az off-road autósokat, és motorosokat, de a jó célt szolgálva, és a megfelelő keretek között térségünkben sikeresen működnek egyesületeink. Ez azért is fontos, mert külterületeink védelme is kiemelkedő figyelmet érdemel, nagyon sok értékünk van, amit meg kell védenünk, és megmutatnunk, az arra érdemes közösségnek.

Folytatjuk a beszélgetést Kormos Krisztiánnal, Borsodnádasd polgármesterével. Interjúnk következő részében beszélünk majd arról, miért gondolkodnak környezetbarát szemléletben azzal, hogy elektromos autóra cseréljék a jelenlegi szociális ellátásban használatos járművüket, és mennyire fontos lehet, hogy a jövő generációjára is gondolva, megújuló energiaforrással működve tervezik a beruházásokat. Jó látni, hogy vannak még az országban olyan kiaknázatlan lehetőségek, amik egy jó „gazda” kezében megmutathatják értékeiket a nagyközönségnek.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..