traffipax

Bújócska a traffipax elől

2020.01.26.

Se szeri, se száma az interneten elérhető olyan eszközöknek, amelyek a radaros vagy lézeres sebességmérésre figyelmeztetnek, de nagy keletje van a blokkolóknak is. Utóbbiak használatától azonban óva intenek a szakemberek. A műholdas detektorok használata Magyarországon legális, ám külföldi utazás előtt mindenképpen tanácsos utánanézni, hol engedik ezek használatát. A rendőrség rendszeresen tart ellenőrzéseket a gyorshajtás visszaszorítása érdekében, amit a magyar közúti balesetek száma is indokol - írja a hirado.hu.

Magyarországon 2011-ben vezették be a közlekedési büntetőpontrendszert, amely azóta lényegében nem változott. A jelenlegi szabályozás értelmében 18 pont után vontatják vissza a sofőrök jogosítványát. A gyorshajtásért 6-8 pont jár, nem is beszélve a több tízezer forintos bírságról.

Ennek fényében nem véletlen, hogy nagy népszerűségnek örvendenek a radar- és lézerdetektorok, de ezek vásárlása előtt érdemes tisztában lenni a jogszabályi feltételekkel.

Egy 2012-es augusztusi kormányrendelet értelmében: „(3) Tilos a közúti közlekedés hatósági ellenőrzését megakadályozni, megzavarni, valamint az ellenőrzés eredményét befolyásolni, ide nem értve az ellenőrzést előre jelző eszközök használatát.”

Detektorok, blokkolók, műholdas megoldások

A rendelet megerősíti a traffipaxokat jelző készülékek (radardetektorok) használatát. A sebességmérés akadályozását, megzavarását lehetővé tevő eszközök (blokkolók) használata tiltott. A magyar szabályok szerint a készülék birtoklása nem jogsértő, csak ha aktív üzemmódban van.

A radardetektorok a traffipaxok által kibocsátott rádióhullámokat vagy lézeres mérésnél a lézersugarakat érzékelik, és hang- és fényjelzést adnak a jármű vezetőjének, így az le tud lassítani. A nagy kérdés persze az, hogy az észlelés és a bemérés között mennyi idő telik el, mert könnyen lehet, hogy mire jelez a gép, már rég elhaladtunk a sebességmérő mellett. Ezek a készülékek már 30 ezer forinttól elérhetők, a határ pedig a csillagos ég.

A fix rádiófrekvenciás traffipaxok a jármű sebességét csak a fényképezési távolságban képesek megállapítani, ami a mérőműszertől számított kevesebb, mint 50 méteres távolságon történik. Lézeres mérésnél akár a másodperc tört része alatt is bemérhetik az autós sebességét. Ezért még detektorokkal is nehéz védekezni ellenne, mert mire jelez, már mutatja a sebességtúllépést a műszer.

Ez ellen a lézerblokkolók biztosíthatnak védelmet. Ezek az autóra helyezett szenzorok révén figyelik a sebességmérőből származó fényhullámokat, és saját infrafénnyel válaszolnak, ezzel ellehetetlenítik működésüket. Ezzel viszont nem érdemes próbálkozni, figyelmeztetnek szakértők, mert aki ezt teszi, súlyos büntetést kockáztat. 

A GPS-adatbázissal rendelkező detektorok azokról a sebességmérő eszközökről is képesek tájékoztatni, amelyek semmilyen jelet nem bocsátanak ki, tehát nem érzékelhetők sem radar- és lézerdetektorral, sem lézerblokkolóval. A mobiltelefonos navigációs eszközökhöz képest ezek a kütyük rendelkeznek radarantennával, amely a mobil radarokkal szemben is védettséget biztosít. 

A különböző drága eszközök helyett egyszerű okostelefon-applikációkkal is tudomást szerezhetünk a sebességmérési pontokról. Több navigációs rendszer alapból képes előjelezni a rögzített és a mobil, időszakos sebességmérőket, de a mobiltelefonra telepített Waze vagy Traffi Hunter adatbázisa még naprakészebb, mivel ezen keresztül a felhasználók is megoszthatják tapasztalataikat. Egy másik népszerű alkalmazás a Radarbot, amely állítása szerint a fix kamerák mellett a mobil mérőállomásokat is jelzi valós időben, bár a felhasználók tapasztalata nem egységes.

Külföldön eltérő a szabályozás

A magyar szabályok a lézerblokkolók kivételével a radar és GPS-detektorok használatát engedi. A nyugat-európai országokhoz képest pedig a szabályozás jóval megengedőbb. Összességében elmondható, hogy a legtöbb nyugati országban mind a radar-, mind a műholdas detektorok használata tilos. 

Franciaországban ráadásul még azon mobilalkalmazásoknak és navigációs eszközöknek a használata sem engedélyezett, amelyek előrejelzik a közlekedésbiztonsági kamerák elhelyezkedését. Így az autósok nem használhatják a Wazét, vagy olyan más műholdas navigációs megoldásokat, amelyek traffipaxokra figyelmeztetnek.

A Google pedig automatikusan lekapcsolja a térképszolgáltatásaiban ezt a funkciót. A szabálysértők akár 1500 eurós pénzbüntetésre is számíthatnak.

Németországban szintén nem engedélyezett a navigációs eszközök használata, ha azok képesek lokalizálni a traffipaxot.

Ausztriában a mobilnavigációs eszközök engedélyezettek, viszont a radardetektorok, függetlenül attól, hogy használjuk őket vagy sem,  tiltottak. A lézerblokkolók használata 5 ezer eurós bírsággal járhat.

Az osztrák autóklub honlapján található információk alapján a GPS-detektorok Belgiumban, Dániában, Finnországban, Magyarországon, Nagy-Britanniában, Luxemburgban, Hollandiában, Norvégiában, Portugáliában, Oroszországban, Svédországban, Szerbiában, Szlovéniában és Spanyolországban engedélyezett.

A gyorshajtók elleni küzdelem folytatódik

A rendőrség rendszeresen tart ellenőrzéseket a gyorshajtás visszaszorítása érdekében, amit a magyar közúti balesetek száma is indokol. A KSH adatai szerint 2019 január és szeptembere között 12 267 közúti baleset történt Magyarországon, ennek mintegy kétharmadát személyautók okozták.

Csak a harmadik negyedévben 176 ember vesztette életét balesetben, és 1586-an súlyosan 4649-en könnyen sérültek meg ebben az időszakban.

Magyarországon 2016 áprilisa óta üzemel a Véda Közúti Intelligens Kamerahálózat traffipaxhálózat, amely 160 mobil, általában rendőrautókban elhelyezett, és 134 telepített traffipax alkotja. A mobil és telepített traffipaxok nemcsak a gyorshajtást jelzik a hatóságoknak, de többek közt az autó rendszámát is felismerik.

Így a rendőrség azt is kifigyeli, ha például egy jármű érvényes műszaki vizsga nélkül közlekedik. A fix traffipaxok listája pedig a kezdetektől nyilvános, a mobil sebességmérők helyéről is értesülhetnek a járművezetők.

A gyorshajtók elleni védekezésre megoldást az átlagsebesség-ellenőrző rendszerek bevezetése jelenthet. A hagyományos sebesség-ellenőrzéshez képest pontosabb képet kaphatnak a hatóságok, amikor a belépési és kilépési kapuk közötti táv, illetve idő alapján számolják ki az átlagtempót. Így nem alakulhat ki az a gyakorlat, hogy az autósok a mérési pontok előtt hirtelen lassítanak, amely balesetveszélyes is lehet.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..